Werken in voortgezet onderwijs - kind - lesroosters!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Minke24, 8 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Elk jaar is het weer een drama bij ons op school: de lesroosters! De hele zomervakantie zijn ze ermee bezig en vervolgens is men er alles behalve tevreden over.

Vorig jaar waren de lesrooster klaar op de op één na laatste dag van de vakantie. Voor de zomervakantie kon je je voorkeursdagen aangeven, maar op het einde van de zomervakantie hoorde je dus pas of die voorkeursdagen ook aangehouden waren. Bij een collega was dat niet gelukt en zij moest dus de KDV dagen van haar dochter gaan verplaatsen. Iets wat natuurlijk onmogelijk is van de één op de andere dag. Afgelopen jaar is het bij mij goed gegaan, maar voor komend jaar is het weer afwachten op welke dagen ik ingeroosterd word. Misschien moet ik dus ook op het laatste moment m'n KDV dagen gaan wijzigen. Iets wat ik enorm jammer zou vinden, want het ritme waar we nu in zitten gaat net zo goed!

Ik vraag me af hoe dit op andere scholen voor voortgezet onderwijs gaat. Ik vind 't namelijk enorm vervelend! Ben benieuwd naar jullie reacties!

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik werk in het mbo onderwijs.
    En gelukkig heb ik nog elke keer mijn verzoek dagen gekregen.
    Wij krijgen onze roosters ook pas ná de vakantie!
    En soms worden ze dan ook nog weer na 2 weken aangepast.
    Echt heel erg vervelend.

3. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    ik werk niet in het onderwijs, maar wij weten in zijn algemeen nog niet op welke dagen ik ga werken na mijn verlof. Wat wij gedaan hebben, dagen die eventueel in aanmerking komen, allemaal aan gevraagd, en als je de definitieve dagen weet, cancel je die gene die je niet nodig hebt weer! Ik weet niet of dat wat voor je is?

4. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Jeetje, wat een gedoe!
    Ik werk ook in het voortgezet onderwijs en bij ons geldt "geen kinderopvang" als eis voor vrij op die dag. Het zou wel kunnen dat dat in de toekomst gaat veranderen, maar dan nog weten we dat echt wel eerder dan de laatste dag van de vakantie.
    Onze roostermakers werken namelijk door als het onderwijspersoneel al vrij is en meestal zijn ze dan na een week klaar met het rooster. Ik kreeg vandaag DE envelop van school, met mijn rooster voor volgend jaar.

Wel lekker hoor, zeker nu ik dit lees!

5. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    hier kunnen we ook aangeven welke dagen we vrij willen en welke dagen we komen werken. Geen kinderdagopvang is dus idd vrij!
    Rooster wordt om de parttimers heen gebouwd. Fulltimers kunnen aangeven welk dagdeel zij (les)vrij willen, maar daar wordt niet naar gekeken.

6. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    wat ik 'erger' vind is dat je met 0,6 fte op 4 dagen ingedeeld mag worden, dat vind ik zo krom.
    1.0 5 dagen
    0.8 4 dagen
    0.4 2 dagen

logisch dan toch 0.6 op 3 dagen???

7. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    #7 Minke24, 13 jul 2009
    Laatst bewerkt: 13 jul 2009
    Probleem op onze school is ook nog dat we in groepen werken. Ingewikkeld om uit te leggen, maar het komt er op neer dat ik dezelfde uren lesgeef als mijn collega's van andere talen, waardoor alles dus op elkaar afgestemd moet zijn. Mijn collega's en ik hadden alles op elkaar afgestemd, maar nu hadden we weer te weinig alternatieven opgegeven... zucht! De mensen die bij ons het rooster maken (roostermaker, teamleider en afdelingsdirecteur) zijn hier waarschijnlijk een groot deel van de zomervakantie mee bezig (zij nemen dan ook nog vakantie op later in het schooljaar) maar nóg duurt 't dus tijden voordat 't klaar is. Overigens is het hier sinds vandaag vakantie en zijn ze de afgelopen weken al met de voorbereidingen voor het roostermaken begonnen. Ben benieuwd hoe het dit jaar zal gaan! Het is trouwens wel zo dat wensen wat betreft kinderopvang zwaarder wegen dan bijvoorbeeld 'ik wil m'n bapo dag zo graag op vrijdag omdat ik dan zo'n lekker lang weekend heb'.

Ik heb een ontzettend leuke school en werk met heel veel plezier, maar doordat we dus met zo'n ingewikkeld systeem werken, is dat rooster altijd heel erg lastig en dat is best jammer. Ben benieuwd hoe het zal gaan als m'n dochter (over 3 jaar pas, maar toch) naar school gaat! Onze school begint om 8.00 uur, en met een half uur reistijd moet ik dan toch wel echt vroeg van huis. Manlief werkt onregelmatig, dus daar kunnen we ook weinig mee. Naja, misschien hebben we dan wel de loterij gewonnen en hoeven we niet meer te werken (oh, moeten we wel eerst mee gaan doen denk ik... ;) )

@Marlous80: Toen ik zwanger was dacht ik inderdaad ook van, nou, dan ga ik straks 0,6 fte werken! Kwam er al gauw achter dat je volgens de CAO dan op 4 dagen ingedeeld mag worden, dus dat was geen optie (wilde max. 3 dagen werken). Bij ons is het wel zo dat je, als je 3 dagen wilt werken, sowieso 0,48 krijgt, maar aangevuld kan worden tot 0,6 als ze uren beschikbaar hebben (die vullen ze dan wel in op 3 dagen). Is vaak makkelijker dan voor die paar uur iemand aannemen. Maar goed, voor mij zijn er nu eigenlijk te weinig uren beschikbaar (terwijl ik dit jaar een uur teveel had) dus 'mag' ik een mentorklas draaien. Door het mentoruur kom ik weer aan m'n uren... Naja, brugklassen zijn bij ons erg leuk, dus dat zie ik wel positief tegemoet.

Deel Deze Pagina