Officieel hoefde ik pas 1 november weer te beginnen op mijn werk. Ik had nog 4 weken vakantie over en mijn werkgever stelde mij zelf ruim voor mijn verlof voor om die dan meteen op te nemen. Nou helemaal prima want dat was mijn idee ook al. Maar nu hoor ik via via dat hij terug krabbelt. Het is nu ik er niet ben niet meer te doen qua werk voor mijn collegas en mijn werkgever, ze hebben het veel te druk. Ik vind het al vervelend dat ik dat heel mijn verlof al moet horen linksom en rechtsom want daardoor ben ik steeds toch met mijn werk bezig. Ik voel me bijna schuldig en vind het zo rot voor ze ook al vind ik het wel eigen schuld van mijn baas. Hij heeft niks geregeld voor tijdens mijn afwezigheid, of in ieder geval niet genoeg, dus eigenlijk zou het mijn probleem niet moeten zijn. Maar nu hoorde ik dus gisteren dat hij volgende week bij me langs gaat om te vragen of ik 4 weken eerder, dus begin oktober al, wil beginnen. Ik lig al de hele nacht wakker want ik ben er best kapot van. Ik kan zo niet meer genieten van mijn verlof, ik ben kwaad, maar aan de andere kant wil ik ze wel graag helpen. Het gaat sowieso al niet goed met het bedrijf en mijn terugkomst zou hun enorm helpen. Maar de kans is groot dat dit mijn enige verlof ooit zal zijn, aangezien we 4 jaar bezig zijn geweest voor ons meisje. Ook mijn zwangerschap is heel vreemd afgelopen. Ik ben 4 weken te vroeg plots opgenomen en ingeleid ivm pre eclampsie. Ik heb daardoor ook vooraf geen verlof gehad. Daarna moesten we beide nog een tijdje in het zh blijven en waren er bij ons beide nog behoorlijk wat complicaties. Nu gaat alles eindelijk goed en komen we in een lekker ritme. Ik geniet daar nu heel erg van, maar nu komt daar dus ineens weer abrupt een einde aan. Ik wil graag van jullie een objectieve mening. Zouden jullie 4 weken eerder weer gaan werken? Of vinden jullie dat ik gezien alle bovenstaande lekker tot november thuis moet blijven?
Oh en sorry voor de typfouten en verkeerde leestekens, ik plaats dit met mijn telefoon en het is nog vroeg
Hoi Hoi, Zeker lastig voor jou. Maar bedenk wel even als je baas heeft toegezegd dat jij nog 4 weken erna vakantie mag dat hij niet kan dwingen. Dus je MOET zeker niet. En door je verhaal heen hoor ik wel dat je het wel heerlijk vind zo thuis en nog totaal geen zin heb om te gaan werken. Dus ik zou lekker nog thuis blijven. Wat evt een optie is misschien. En ik zou het zelf lekker vinden, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk! Ik weet niet hoeveel je werkt maar als dat fultime is zou ik 4 weken halve dagen/halve week gaan werken. Dus dat jij aan je baas voorsteld dat je twee weken eerder begint en dat je dan of halve dagen werkt of maar 2/3 hele dagen. Zodat jij lekker in het werk ritme kan komen maar niet gelijk vollop aan de bak moet. Want ik vond gaan werken nog best tegen vallen. Maar dat is puur mijn ervaring. Succes met je keuze maken
Het is jou beslissing. De ene is met 6 weken al toe aan werken, de andere is met 12/16 weken nog niet klaar. Dat kun je alleen zelf zeggen.. Ik vind de optie van blauwe speen ook wel iets, met parttime beginnen. Maar alleen als je er zelf achter staat. En als je baas echt sputtert kun je gewoon zeggen dat je die tijd echt nodig hebt voor de herstel..
Gezien je bevallingsverhaal (nou ja de voorgeschiedenis) zou ik in ieder geval niet te snel toezeggingen doen. je hebt nogal een heftige periode gehad en het kan dus best zijn dat je tegen einde verlof nog niet eens aan werken toe bent, dat je evt zelfs nog in de ziektewet zou kunnen raken. Probeer het toch los te laten, het is niet jouw schuld dat je werkgever geen/weinig vervanging heeft geregeld voor jouw verlof, hij krijgt het immers gewoon vergoed vanuit het UWV... dus in die zien kost het hem bijna niets extra. Het idee om bijv twee weken vakantie te nemen en dan twee weken half te werken, lijkt me op zich ook een fijne oplossing. Je werkgever kan niet zomaar je vakantie terug draaien. Desnoods wijs je hem nog maar even op de wijzigingen in de vakantiewetgeving en dat je wettelijke vakantiedagen maar anderhalf jaar geldig zijn... dus je vakantiedagen van 2012 moet je opnemen voor 1 juli 2013 (het wettelijk deel dus) Hij moet je daarvoor ook de gelegenheid geven! En aangezien je al vier maanden geen vakantie hebt kunnen opnemen ivm je bevalling.....
Wat een rot situatie, kan me goed voorstellen dat je je er schuldig door voelt maar dat is natuurlijk helemaal niet nodig! Wat al eerder wordt aangegeven, eventueel iets eerder beginnen, kun je misschien overwegen, maar dan ook alleen als je het echt ziet zitten. Ik heb trouwens hetzelfde soort 'probleem', al heb ik geen gekke zwangerschap/bevalling gehad, maar mij werd afgelopen week ook gevraagd of ik toch misschien niet iets eerder wilde/kon beginnen. Ik had zelf nog 2 weken vakantie opgenomen na m'n verlof en ik begin nu dus toch een week eerder, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen zin in heb, maar voelde me ook schuldig tegenover m'n werk. En ze waarderen het wel heel erg, waardoor ik straks ook weer wat speling heb als ik weer eens met een ziek kind zit/geen oppas, dan zullen ze je ook wel eerder tegemoet komen.
Bedankt dames! Ik ben er nu inderdaad zelf nog niet aan toe. Ik geniet er nu heel erg van dat ik echt aan de situatie gewend ben, en er inmiddels wat ritme is. Dus ik vind het heerlijk zo thuis. Lekker tuttelen met mijn meisje, heerlijk! Als hij me niet zo hard nodig had dan was er geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan dacht eerder te gaan werken. Maar goed de situatie is nu dus anders. Dat van het gedeeltelijk gaan werken lijkt me inderdaad wel een goed compromis. Ik ga straks 3 dagen werken, maar ik zou een hele poos bv 2 dagen kunnen gaan doen. Maar qua uren maakt dat voor hem dan dus niks uit, alleen dat ik iets eerder al wat kan gaan doen. Het is in ieder geval beter dan helemaal geen uren opnemen, en gewoon meteen volledig te beginnen. Ik weet ook dat hij me inderdaad niet kan dwingen.Deze afspraken zijn gemaakt, en ik heb het hele jaar nog geen vakantieuren op kunnen nemen. De paar keren dat ik het vroeg kon het niet ivm onderbezetting. Maar ik heb natuurlijk wel recht op vakantie, en ik moet ook de gelegenheid krijgen dit op te nemen. Mijn man stelde nog voor om de hele maand december vrij te nemen. Het bedrijf is dan ook een week gesloten, en het is de rustigste periode van het jaar. Dus dat ik het dan dus verschuif, en dan in principe mijn uren gewoon in een keer op neem. Misschien is dat ook een oplossing.
Ik kan me je gevoel wel voorstellen. In jouw situatie zou ik dan denk ik voorstellen dat je wel begin oktober weer gaat werken, maar dan bijv. je halve werktijd of zo en de rest alsnog vakantie opnemen. Dan ben je er weer, kun je daar de lasten alweer wat helpen verlichten en tegelijk kun je zelf rustig wennen aan weer werken. Lijkt mij ideaal.
Ik zou ook proberen te schipperen. Als jij bv eerder kan beginnen maar slechts 1 dag ipv 3, dan is hij toch ook al een heel eind geholpen? Maak wel duidelijke afspraken mbt je vakantiedagen, je mag er volgens cao slechts 5 meenemen naar volgend jaar. Zorg dat je ze niet kwijtraakt. En geniet nog lekker van je dochtertje!
Nou ik heb vandaag gesprek met hem gehad, en ik ga eerder beginnen maar dan wel 3 maanden 2 dagen i.pv. 3. En ook nog met de mogelijkheid thuis te werken, maar dat moest ik zelf even bekijken of ik dat handig vind. Al met al een goede oplossing voor beide partijen. Ik heb nu maar 1 dag oppas nodig, en zou zelfs op die dag nog kunnen thuis werken aangezien ik in mijn werk de uren ook heel vrij kan indelen. Dus eigenlijk best heel positief zo, ben helemaal opgelucht!
Fijn dat jullie tot een goede oplossing zijn gekomen. Nu nog even lekker genieten van je laatste weekjes verlof.