Werken tijdens verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Suzie83, 12 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

#1 Suzie83, 12 jul 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jul 2009
    Hoi meiden,

Even een vraagje. Over 2 weken gaat mijn zwangerschapsverlof in. Nou vroeg mijn baas vrijdag of dat ik wel tijdens mijn verlof terug wil komen om de financiën te doen.
    Ik ben de enige die weet hoe dit moet. Maar als ik het nu niemand leer wil dit zeggen dat ik elke 1e van de maand weer moet gaan werken.

Dit kan ze toch niet van mij vragen?
    Ik was eerst af aan het tellen naar mijn verlof maar heb nu het gevoel mijn werk niet uit mijn hoofd te kunnen zetten.

wat vinden jullie hier van?

xxx Suzie

2. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Belachelijk, verlof = verlof! Dan moeten ze maar iemand anders inwerken!
    Zou toch TE GEK voor woorden zijn!

Meid lekker aftellen naar je verlof, dit is haar pakkie 'an!

3. valhalla

valhalla Niet meer actief

Als je baas zou zorgen dat je het vanaf huis kan doen en je bijvoorbeeld de facturen die je moet betalen opstuurt, zou ik er niet zo'n probleem mee hebben.

Maar ik vind het wel erg vreemd dat niemand anders het kan, zo moeilijk is het toch niet? Even weten hoe het moet lijkt me. Stel je zou ontslag nemen, dan is er niemand om de financiën te doen en dan gaan ze failliet ofzo? :-s Vreemd!

4. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Het moet toch niet gekker meer worden. Kijk... als je het nu zelf aanbiedt en er geen problemen mee hebt. Maar nu wordt het gewoon bij jou gedropt alsof het jouw probleem zou zijn :(

Zoals Valhalla al zegt: als de nood echt aan de man zou zijn, bijvoorbeeld als jij zou stoppen of bijvoorbeeld langdurig door ziekte uit zou vallen dan weet ik toch ook zeker dat je baas wel wat geregeld zou krijgen.

Tssss.... sommige werkgevers?

Groetjes,
    Josien

5. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Dat komt omdat wij in een klein bedrijfje werken met maar 4 personeelsleden, inclusief mijn baas.
    Maar idd, als ik ontslag neem of onverwachts ziek ben of wat dan ook moet toch iemand het over kunnen nemen.
    Wat dat betreft is mijn baas nogal laks.
    Ik heb met 11 weken zwangerschap aangegeven dat ik over 2 weken met verlof ga, en ze heeft 1 week geleden pas een vaccature uitgezet. Dus er is nog geen vervanging.

Maar moet dit eigenlijk niet mijn probleem vinden.

Het flauwe is ook dat ik erg dichtbij woon. Dus ze vind dat ik dan makkelijk even langs kan komen om het te regelen.

Ze zei zelfs "ik durf niet echt om meer te vragen want je hebt EIGENLIJK verlof"

Hoezo eigenlijk??

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ja, nu is het misschien nog gemakkelijk om er aan toe te geven (ben je er even tussenuit), maar straks moet je dan ook iedere keer weer er heen zeker!

Wat je misschien kunt voorstellen is om de komende keer nog een keer te helpen met de vervanger. Ik weet niet hoeveel tijd je nog hebt, maar misschien is dit een goede mogelijkheid om je hulp aan te bieden, zonder dat je dit straks ook alle maanden door moet gaan blijven doen. Nu is het misschien leuk, maar straks lijkt me dat helemaal niets om je baby'tje mee te moeten nemen, of bij iemand achter te moeten laten, omdat je baas geen vervanger wil regelen.

Dussss, denk goed aan jezelf!

7. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ja, of iets zwartgalliger gedacht; stel je wordt langdurig ziek..? Dan kun je ook niet ff terugkomen elke maand... Rare zaak, zeg!
    Ik zou tegen je baas zeggen dat ze iemand kan aanwijzen die je moet inwerken, maar dat je niet van plan was terug te komen. Je hebt niet voor niets 16 weken verlof; dat heb je gewoon nodig. Punt.

8. Rosado

Rosado Niet meer actief

EIGENLIJK????? Je HEBT verlof. Ik zou t mooi niet doen hoor, komen nou even. Je hebt verloft, end of discussion. Ze regelt maar wat anders. Het is niet jouw probleem dat zij zo laks is.

9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Dat ze zoiets überhaupt aan je durven te vragen.....belachelijk en niet doen. Lekker van je verlof genieten meid het is hun probleem.

10. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Of....:D je gaat eens flink onderhandelen! Je baas mag dit inderdaad niet van je vragen, dat staat voorop, maar als jij je best goed voelt, is er niks op tegen om voor een halve dag financiën een hele dag extra vrij te regelen en dat zij de kosten voor de kinderopvang voor die dag volledig voor haar rekening neemt. Of meer! Een nieuwe bureaustoel, eindelijk eens een lekker koffiezetapparaat en loonsverhoging.

Oké, ik draaf misschien een beetje door, maar de kern is: áls je het besluit te doen: voor wat hoort wat. Laat je niet zomaar voor dit karretje spannen.

11. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Nee hoor.. verlof is verlof..
    Zij heeft waarschijnlijk tijd genoeg gehad om d'r zaken te regelen ( ik bedoel.. jij hebt t op tijd aan gegeven)

Als je 6 weken vooraf met verlof gaat zou ik 1 keer kunnen zeggen "nou vooruit" maar voor jou geldt, net als voor iedere zwangere.. 4 weken vooraf aan de uitgerekende datum mag je niet meer werken.. Je baas moet dr kont er maar mee redden hoor..

12. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Dat ze dat überhaupt aan je durft te vragen! Ik zou het zeker niet doen, want dan is het einde zoek. Dan kun je in de laatste week van je verlof ook wel alvast even komen om iets over te nemen van je vervangster of tussendoor een dagje een zieke collega vervangen omdat ze zo omhoog zitten. Ik heb zelf gemerkt dat het belangrijk is om tijdens je verlof ook echt even los te zijn van je werk en dat lukt natuurlijk niet als je er elke maand mee bezig bent, of dat nou vanaf thuis of daar is. Het is niet jouw probleem dat zij zo laks is, ik zou gewoon bij mijn baas aangeven dat je nu nog iemand in kan werken maar er niet voor terugkomt. Het is ook in haar belang. Stel dat jij tijdens je verlof in het ziekenhuis belandt of er is iets met je kindje of zo. Dan moet er toch ook iemand anders zijn die het kan doen. En hoe doen ze dat eigenlijk als jij drie weken met vakantie bent en dat valt net rond de 1e van de maand?

13. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

1 okt 2008
    745
    0
    0
    Ik ben ook van mening, verlof is verlof en dan ga je niet meer werken.
    Het is natuurlijk een stuk makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik uit ervaring. Ben ook al weer aan het invallen bij mijn vorige werkgever, en heb daar nu al spijt van eigenlijk....:(

En wat dat betreft, moet je het je baas eigenlijk lekker laten uitzoeken, laat haar maar even zweten. Dan moet ze niet zo laks zijn...
    Of als je het zelf echt graag wilt doen moet er ook maar wat tegenover staan, zoals Marlett ook al zegt.

14. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Ik neem aan dat je baas zelf ook wel weet hoe dat moet, met de financiën? Ik heb zelf op de boekhouding van een bedrijf gewerkt en weet dat bepaalde dingen inderdaad op de eerste van de maand moeten gebeuren, en dat er vaak maar één iemand is die alle ins en outs kent. Maar provisorisch is het altijd mogelijk om een oplossing te vinden! Je zou kunnen voorstellen dat één van je collega's of je baas het werk gaat doen, want ehm, de mééste dingen zijn toch zo ingewikkeld niet (is mijn ervaring hoor) en dat ze jou eventueel kunnen bellen voor overleg. Maar dan nóg zou ik wel regelen dat er iets tegenover staat! Desnoods leg je je baas voor dat je voor iedere dag dat je 'iets' voor het bedrijf doet tijdens je verlof, ná je verlof een extra dag vrij wilt. Dus ook als jij één keer gebeld wordt op zo'n dag met een flutvraagje van tien minuten werk.
    En anders: niet doen.

15. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik zou het niet doen. je hebt daar tijdens je verlof echt geen behoefte aan, en wat als je net bevallen bent? moet je dan ook komen opdraven? bovendien heeft je baas meer dan genoeg tijd gehad het te regelen. zo op het laatste moment vragen is wel heel gemakkelijk.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Afgezien van het feit dat het schandalig is om van je te vragen, mag het gewoon niet. Bij wet is geregeld dat je niet meer mag werken 4 weken voor je uitgerekende datum tot 6 weken na je bevalling. Als je baas te laks is geweest met het regelen van vervanging, is dat zijn/haar probleem.

17. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Hoi meiden,

bedankt voor jullie reacties! Ben blij dat jullie allemaal zo reageren (kwas al bang dat ik t door de hormonen verkeerd inzag)

Zoals ik net iemand (sorry, weet even niet wie) zag schrijven, is het niet mijn probleem.
    Ik heb ver van te voren (met 11 weken) aangegeven zwanger te zijn. En dat zij zo laat van te voren vervanging gaat zoeken is haar eigen fout. Morgen komt er een sollicitante meelopen. Maar als dat niks is hebben we pech. Ze moeten het er mee doen want er is gewoon niemand anders.

Nou is het idd niet zo heel ingewikkeld om de financien te doen, alleen weet mijn baas niet hoe. Ze is niet heel makkelijk met de computer, maar toch, als ik ziek ben moet ze het ook zelf doen (al is dit nog nooit voorgekomen)

En vakantie heb ik alleen als de praktijk gesloten is. (werk in een huisartsenpraktijk) Dus dan komt dat probleem niet voor.

maar goed, ben blij te lezen dat het idd iets is wat ze niet van me kan verlangen.

Kzal het morgen weer even aankaarten. Merkte echt aan mezelf dat het me niet lekker zat.

Nog bedankt voor de reacties!

xxx Suzie

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Het gaat denk ik om declaraties die je bij de verzekering door moet geven? Nou dan heeft je baas even pech, ontvangt ie 3,5 maand zijn geld niet :D En anders doet ie het toch lekker zelf?

19. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Dat is dubbel schandalig: dat je bij een HUISARTS werkt die je durft te vragen tijdens je verlof te komen werken...! Niet normaal.
    Maar je hebt dus groot gelijk; gewoon niet doen :)

Succes met het gesprek om aan te geven dat ze 't maar uitzoeken :p

20. Inkiewinkie

Inkiewinkie Actief lid

5 feb 2009
    467
    0
    0
    Poppenmaakster
    Noord-Holland
    Tenzij je zelf thuis helemaal tegen de muren op gaat omdat je je werk zo mist (ik ken er zo eentje) zou ik het mooi niet doen. Het zou toch wat wezen als al onze bazen even kwamen bedelen of we tijdens ons verlof alsjeblieft nog even kunnen komen werken? Dat verlof bestaat met een reden: je moet uitrusten en tijd kunnen doorbrengen met je kind. En daar moet een werkgever respect voor hebben.

Deel Deze Pagina