Hoi ik zit met een vraag mijn partner is helaas werkeloos geworden door een faillissement nu zijn ze aan het uitzoeken waar recht op en hoelang dit is, maar wat ik nu niet begrijp is dat het uwv om een bankafschrift vraagt wat is hier de meerwaarde van en waarom in de tijd dat ik mijn baan verloor is het mij nooit gevraagd. Wij krijgen allang geen bank afschriften meer en hebben geen printer en wil hier eigenlijk ook geen geld in steken mag je ook met je app je financiele zaken laten zien of moet die perse op papier staan. Alvast bedankt
Beste Minimuis, Bij het faillissement van een werkgever neemt UWV de betaling van het achterstallig loon en het loon over de opzegtermijn over. Dat kunnen we pas definitief vaststellen als het faillissement is afgerond. Daarvoor staat een wettelijke termijn van 26 weken. Wij willen mensen uiteraard niet een half jaar op hun salaris laten wachten. Daarom betalen we de faillisementsuitkering eerst op voorschotbasis. Om dat zo snel mogelijk te doen, vragen we sommige gegevens rechtstreeks bij de werknemers op, als dat via de failliete werkgever niet lukt. Het opsturen van deze gegevens is dus in je eigen belang, des te eerder kunnen wij het voorschot betalen. Lukt het je niet om de gegevens op deze manier op te sturen, neem dan even contact op met UWV Telefoon (0900-9294), dan kijken we hoe dit op een andere manier geregeld kan worden. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team
Bedankt voor het antwoord hij moest vandaag op het hoofdkantoor zijn en daar was het uwv ook aanwezig dus ga ervan uit dat het wel geregeld is vroeg het me alleen af waarom het uwv een afschrift wilde dit is toen ik in de ww kwam niet gevraagd dus vandaar. Het is nu helemaal duidelijk Bedankt
Hallo Minimuis, Je schrijft "toen ik in de WW kwam hoefde het niet." Dat klopt, bij een WW-aanvraag gebruiken we de loongegevens die we via de Belastingdienst opvragen. Echter, je vriend heeft geen WW-uitkering, maar een Uitkering wegens betalingsonmacht (Faillissementsuitkering). Pas als hij na afloop van de opzegtermijn bij het failliete bedrijf nog geen ander werk heeft gevonden, is je vriend formeel werkloos, en kan hij alsnog WW aanvragen. Bij faillissementen is vaak sprake van achterstallige betalingen, dus is er ook geen loonbelasting aangegeven bij de Belastingdienst. Dat doet UWV immers nadat we de loonbetaling hebben overgenomen. Om te voorkomen dat je vriend maandenlang zonder loon zit, willen we graag weten hoeveel hij normaal betaald krijgt, zodat we een voorschot op zijn loon kunnen vaststellen. Op onze website vind je actuele informatie over de Faillissementsuitkering en de WW-uitkering. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team