Beste UWV webcareteam, Ik ben zelfstandige en hiernaast werk ik ook freelance. Door omstandigheden heb ik in mijn bedrijf afgelopen jaar niet meer dan 1225 uur gewerkt, wel ben ik meer dan 1225 uur als freelancer werkzaam geweest. Deze inkomsten zijn door de belastingdienst aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden, ik sta ook niet als freelancer op papier. Heb ik op basis van deze freelance werkzaamheden recht op een ZEZ-uitkering? Alvast bedankt!
Beste Prinsessa, Je wilt weten of je ook recht hebt op een ZEZ-uitkering op basis van je freelance werkzaamheden. Freelance is een ruim begrip. Het wordt zowel gebruikt voor werknemers en zelfstandigen. Ben je als freelancer niet-verzekeringsplichtig? Dan wordt je aangemerkt als zelfstandig. Ben je wel verzekeringsplichtig en draag je sociale verzekeringspremies af? Je wordt dan door UWV gezien als werknemer. In dat geval heb je recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Zelfstandigen kunnen zich vrijwillig verzekeren voor de Ziektewet. Ben je vrijwillig verzekerd, dan heb je ook recht op WAZO. Ben je niet vrijwillig verzekerd, dan kun je een uitkering voor zwangere zelfstandigen (ZEZ) aanvragen. De WAZO of ZEZ op basis van je freelancewerk moet je dan zelf aanvragen. Op onze website vind je actuele informatie over WAZO , ZEZ en vrijwillige verzekeringen voor zelfstandigen. Met vriendelijke groet, Keja UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de snelle reactie! Ik ben niet verzekeringsplichtig, dus het gaat hier om een ZEZ uitkering. Als ik het goed begrijp kan ik dit dus zelf aanvragen op basis van de freelance werkzaamheden (waarbij ik meer dan 1225 uur gewerkt heb) in plaats van mijn bedrijf (waar dit niet het geval is)? En ik begrijp dat ik dan het minimum loon zal ontvangen ongeacht hoeveel ik verdiend heb met mijn freelance werkzaamheden? Nogmaals bedankt.
Beste Prinsessa, Je geeft aan niet verzekeringsplichtig te zijn, dan kun je inderdaad de ZEZ-uitkering aanvragen. Wanneer je in het voorafgaande jaar minimaal 1225 uren als zelfstandige hebt gewerkt, dan heeft je uitkering de hoogte van het minimumloon, ongeacht wat je verdiend hebt. Actuele informatie over de aanvraag ZEZ-uitkering vind je hier. Ik wens je nog een fijne zwangerschap! Met vriendelijke groet, Keja UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste UWV webcare team, Bedankt voor de reactie en erg bedankt voor de vriendelijke woorden. Ik heb dit overlegd met een vriendin maar zij geeft aan dat ik geen recht heb op een ZEZ uitkering op basis van alleen de freelance werkzaamheden. Even voor de duidelijkheid; deze freelance werkzaamheden staan dus los van het bedrijf welke ik heb en worden daarom dus ook als 'resultaat uit overige werkzaamheden' weggezet. Ik sta niet ingeschreven bij de KvK als freelancer (eenmanszaak of BV), maar alleen met mijn VOF welke dus compleet los staat van de freelance werkzaamheden (oftewel; resultaatgenieter) Met mijn onderneming behaal ik de 1225 uur niet, met de freelance werkzaamheden wel. Ik ben daarom nog steeds benieuwd of ik echt in aanmerking kom voor een ZEZ uiterking aan de hand van de freelance werkzaamheden? Mijn excuses voor de eventuele onduidelijkheiden.
Beste Princessa, In principe heb je ook voor je freelance werkzaamheden recht op een ZEZ-uitkering. Het lastige is in jou geval dat je niet als freelancer bij de KvK staat ingeschreven. Het zal dus lastig zijn om je werkzaamheden als freelancer aan te tonen. Mijn advies: Vraag de ZEZ-uitkering aan voor je werkzaamheden als zelfstandige en stuur met de aanvraag een begeleidend schrijven mee waarin je de situatie van de freelance werkzaamheden uitlegt. UWV kan op deze manier in ieder geval jouw persoonlijke situatie goed beoordelen. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare