Mijn dochter zit in groep 3 en had zichzelf al leren lezen in groep 2. Nu is ze in groep 3 heel snel gedaan en zit ze nu op E5 (eind gr 5) Ze moet nu tijdens lezen zelfstandig boekjes lezen omdat ze veel verder is dan de rest van de klas. Iemand nog wat tips om het leuk te houden voor haar? Of dat ze iets anders kunnen aanbieden op school? Straks heeft ze volgend jaar ook niks meer te doen met lezen als ze nu alles al heeft gehad.
Mag ze zelf geen boeken meenemen naar school? Hier leest onze oudste van 6 E4 en M5 boekjes, maar die geef ik gewoon boeken mee naar school. En juf biedt het ook aan.
hmmm straks hebben wij ook dit probleem. in kleuterklas valt het eigenlijk mee. zoontje doet gewoon wat de andere kinderen doen. niks lezen. maar goed, als je weet welk boek ze gaat lezen kun je vragen voor haar op schrijven over inhoud van wat zij leest. of een soort puzzel. dat zij de antwoorden op schrijft als ze die weet over het verhaal in het boek. en je kunt daarna een raadsel vormen van al die antwoorden. dat ze en moet lezen, en schrijven, en daarna ook een raadsel oplossen. dat ze anders leest nadenkend begrijpen en kritisch enzo...
Zoiets blijft lastig. Mijn dochter precies hetzelfde. Klassikaal lezen is vaak probleem. Dan gaan ze zich idd vervelen. Mijn dochter mag dan meestal op de gang met ander kindje samen een boekje lezen.
ik zou idd naar verbreding op taal gebied gaan vragen, want anders leest ze in groep 5 boekjes van groep 8 en is ze klaar. Of is er iets wat haar niet zo makkelijk gaat en dat zij dat in de taaluurtjes kan bijspijkeren, of werkt dat niet zo.
Ik kon zelf al lezen voordat ik naar school ging, had ik op een of andere manier mezelf geleerd. (Helaas op andere gebieden was ik niet zo snel ) Ik mocht met klassikaal lezen vaak zelfstandig lezen, met niveau lezen zat ik helaas de eerste jaren altijd alleen. Ik mocht in de bieb van de school zelf nieuwe boekjes halen.
Maar moet ze nu dan bij alle taalonderdelen zelf een boekje lezen? Want er is natuurlijk veel meer dan leesboeken lezen. Je hebt ook begrijpend lezen, spelling, taal. Vaak als ze zichzelf hebben leren lezen loopt de spelling achter op het technisch leesniveau. Hoe zit dat bij je dochter met de verschillende onderdelen? Mijn dochter krijgt losse werkbladen van oa. feestneuzen met vrijere taalopdrachten. Daar kan ze haar ei in kwijt. Bij het vrij leesboeken lezen mag ze ook uit de kast E5 pakken, dat lijkt me juist niet zo'n probleem?
Vragen om extra verdieping? En dat ze ook es testen of ze begrijpt wat ze leest? En ik zou gewoon naar de bib gaan en haar zelf boeken laten kiezen die ze mag meenemen. Of eventueel niet voortdurend laten lezen, maar bijvoorbeeld ook wat extra laten rekenen (of iets anders dat ze graag doet)?
Onze oudste was Avi uit eind groep 5. Onze middelste zit in groep 5 en leest niveau E7 onze jongste zal ook wel vlot gaan. Is een november groep 2 kleuter en leest ookal zelf. Hier op school wordt veel aan verdieping gedaan. Ondanks dat ze veel uitdaging nodig hebben, vervelen ze zich niet.
Ja rekensommetjes laten maken wordt hier ook erg leuk gevonden. Gewoon het simpele bij elkaar op tellen en af trekken. Dus 31 + 52, dat onder elkaar zetten en laten rekenen. Wel even uitleggen hoe het werkt natuurlijk Mijn man maakt s avonds sommetjes voor de volgende ochtend voor onze oudste als hij van bed af komt. Galgje spelen is ook erg leuk.
Ik vind dat zo moeilijk omdat tegenwoordig volgens mijn beste weten de rekenmethodiek heel anders is.
Ach het 1 sluit het ander niet uit. Ze rekenen wel wat anders , maar volgens juf was het geen enkel probleem om zulke sommetjes met hem te maken. Maar misschien kan het bij sommige kinderen niet. Gewoon even pijlen.
Let er wel op dat als kinderen een hoger avi nivo lezen, het wel goed aansluit op hun belevingswereld. Ik merk(te) bij J dat hij s avonds niet meer durfde te slapen na een 'spannend' boek. J is overigens als 'voorleesmoeder' de kinderen uit zijn klas aan het voorlezen. Hij mag ook af en toe een boek van thuis mee nemen. Als het boek uit is, mag hij er een boekverslag van maken. Misschien is dit ook nog een idee?
Mja hier ook een issue... Ze vindt boeken voor 8-10 jarigen het leukst. Maar soms past het onderwerp gewoon niet omdat het d'r niet boeit. En vaak wil ze het liefst een spannend boek... Maar sommige boeken zijn echt veel te eng. Nu een boekje uit de kippenvel-serie meegenomen. Helemaal gerust ben ik er niet op Wel even gecheckt of het niet over inbrekers, kidnappers kf moordenaars gaat... Dat is absoluut geen optie Een gootsteenkastjes-monster is nog wel te proberen (en als ze geen keukenkastjes meer open wil doen.. Lijkt me dat niet echt een probleem )