Even een tegenvraag....Hoe kijk je zelf aan tegen het Sinterklaas verhaal zoals je het vroeger beleeft hebt?
Ja, de leuke dingen spelen wij ook zeker mee. Maar geen verhalen van 'stoute kindjes krijgen niks'. Ten eerste wil ik ze niet bang maken van Sint en Piet, en ten tweede is dat dreigen met iets dat je uiteindelijk toch niet doet. En dat werkt alleen maar averechts Die geheimzinnigheid is erg leuk. Heel veel uitleggen doe ik trouwens niet, bij de meeste vragen zeg ik iets als: goh ja, dat weet ik ook niet zeg, hoe zou dat nu kunnen? Wat denk jij? En dan komen kinderen al snel met een heel eigen verklaring Op de duur gaan ze vanzelf wat twijfelen, dan word ik zelf ook slordiger (laat sintpapier slingeren e.d.), zodat ze op een gegeven moment wel met vragen gaan komen. En dan is het tijd om Het Grote Geheim uit de doeken te doen Vergeet daar trouwens niet meteen bij te vertellen dat ze dan nog steeds mee mogen doen en kadootjes krijgen! Ik vond het zelf eerst helemaal niet leuk toen ik het wist (ik ben de oudste bij ons thuis) omdat ik dacht dat het kadootjesgebeuren daarna voor mij verleden tijd was. Gelukkig bleek dat niet waar
Waarom zou je het je kind onthouden als je er zelf vroeger als kind ook zoveel plezier aan hebt gehad (tenminste dat neem ik aan), dan kan je meteen van alles wel zeggen dat het niet echt is. Kinderen hebben juist nog fantasie, voor je het weet is dat ook weg.
Wij beperken het hele sintgebeuren trouwens wel een beetje. Ze zien al zo ontzettend veel ervan op tv, en het lijkt ook wel of hij elk jaar vroeger aankomt. Tel daar alle sinttoestanden in/rond winkelcentra bij, school en psz, soms nog een sintfeest bij de ouders op het werk, en dan kun je nagaan dat ze bijna een maand haast niet slapen en helemaal hieperdepieper zijn Ik heb het er zelf dus totaal niet over, ze mogen gerust hun schoen zetten als ze willen (en er een liedje bij zingen ), maar we gaan niet naar allerlei intochten en sintfeesten toe. Op school en psz is niet echt te vermijden, vooruit dus maar . Maar dan is het echt genoeg vinden wij.
Nah Tink, typisch gevalletje van "2 zielen, 1 gedachte" Precies zoals jij het omschrijft doen wij het ook. Geen overkill, gewoon gezellig de Sinttijd beleven, zonder teveel poespas
@angel81: volgens mij is dat precies de reden van het topic dat ze graag wil weten hoe andere mensen DAT nou aanpakken
Was ook niet echt een vraag aan de TS maar meer aan de mamma's die er zo ook over denken. Dus ben ik net als de TS daar erg benieuwd naar. Maar alleen niet omdat ik het ook zo zou aanpakken maar meer uit nieuwsgierigheid hoe ze dat dan doen en het waarom.
Zoals ik het vroeger thuis met sinterklaas deed, dat kan helemaal niet meer. Daarvoor is het nu veel te groots geworden. Wij hadden de intocht in het dorp met daarna een feestje in het buurtcentrum. Dan had je sinterklaas op school (1 dag) en sinterklaasavond waarop ik wat kleinigheden kreeg. En ik mocht een paar keer mijn schoen zetten. Dat was het... Geen sinterklaasjournaal, niet om de haverklap overal sinterklaas die langs kwam of wat dan ook. Ik vind sinterklaas wel gezellig, maar ik vind het vooral gezellig om met zijn allen lekker samen te zijn, cadeautjes uit te pakken met chocolademelk (die mijn moeder vroeger zelf maakte met cacao suiker en melk) en een banketletter. Ik zal ook echt niet nu meteen tegen mijn zoon zeggen dat het niet echt is, maar ik zal er zeker niet alles aan doen om hem van het tegendeel te overtuigen.
En weet je wat ik ook denk, wanneer kinderen echt in Sinterklaas geloven zijn ze echt niet zo over te halen door een kindje wat roept dat Sinterklaas helemaal niet bestaat.. Vooral met de enorme Sinterklaas-hype van de afgelopen jaren.
Ik vind deze tijd in niets verschillen met toen ik nog jong was.Ja afgezien van het sinterklaasjournaal dan.Overal was toen ook sinterklaas te zien.In alle winkel waren pieten en sinterklaas muziek. Hier op het kdv doen ze trouwens niet veel met sinterklaas omdat het anders te veel wordt voor de meeste kinderen.
Juist, 'gezellig' is de kern, dat moet het blijven. Sint is te leuk om het te laten bederven door al dat hysterische gedoe er omheen
Hmm, niet helemaal. Die muziek was inderdaad overal, en de winkels versierd. Maar de pepernoten lagen niet eind augustus al in de winkel, een week later de speelgoedcatalogi op de mat en er was ook niet zowat op elke zender (wat er ook veel meer zijn dan vroeger trouwens) dagelijks een sinterklaasfeuilleton op tv. Wij gingen thuis soms naar de intocht (hing een beetje af van het weer die dag) en er was een sintfeest op mijn vader zijn werk, en dat was het! Oja, en af en toe liedjes zingen bij de piano, en mijn vader die dan stiekem strooide. Je kon het toen echt veel makkelijker ontlopen allemaal dan tegenwoordig. Ik ben overigens in de 40, dat scheelt misschien? Uit de tijd dat er nog 2 zenders op tv waren zeg maar (opoe vertelt, hahaha)
Hahah nou ik ben 34,dus scheelt niet heel veel.Misschien dat het dan wat uitmaakte of je in de stad of in een dorp woonde.Ik weet het niet hoor.
Ik woonde toen in een klein dorp, was echt wel heel anders dan hier en nu Maar goed, we vinden onze weg er wel in Al blijf ik wel benieuwd naar gezinnen die wel sinterklaas vieren maar er niet zo'n heel toneelstuk van maken...
Maar Rosao, dat kan echt nog wel hoor, als je daar zelf maar in gelooft en jezelf niet mee laat slepen door de grote massa...Wij doen dat hier ook! Het gaat hier niet elke dag over Sinterklaas en het Sinterklaasjournaal wordt ook regelmatig "vergeten"..Andere programma's over Sinterklaas zap ik weg. Verder haal ik gèèn pepernoten of dat soort spul in huis. Ze krijgen alleen wat snoepgoed in hun schoen en op pakjesavond, dus echt alleen "van de Sint"..Schoentje zetten ze hier max 2x per week en moeten dan ook echt mooi zingen, want anders hoort de Sint het niet goed Vanmiddag was de Sinterklaas intocht hier in het dorp. Hij komt dan langs ons huis. Wij hebben langs de weg gestaan, maar zijn niet naar de manege (waar de stoet naartoe reed) gegaan waar nog een enorme happening was..Gewoon zo langs de weg met al die zwarte Pieten, Sinterklaas, paarden, tractoren etc. was indrukwekkend en wonderschoon genoeg voor mijn kinderen. Ja, ik had gister nog naar een naburig dorp gekunt en ja, ik had vorige week zondag ook nog naar een ander naburig dorp gekunt, overal werd de Sint binnen gehaald. Maar dat doe ik bewust niet, in die dorpen is het voor de kinderen die daar wonen, in mijn dorp is het voor mijn kinderen...Mijn vriendin loopt de intochten wel af, van de gekke vind ik het. Die kids krijgen dus wel een overkill aan Sinterklaas en zwarte Piet....Dan gaat ook dat hele bijzondere van "Sinterklaas zien" eraf (vind ik).. Nu komt hij natuurlijk nog op de school van Milan, op de psz van Misha en volgende week zaterdag hebben we een kleinschalige, leuke bijeenkomst met de Sint op mijn man zijn werk. Mijn werk sla ik bewust over, dan wordt het gewoon teveel.. Pakjes avond vieren we bij ons thuis. Gelukkig zijn de neefjes en nichtjes allemaal de Sinterklaas leeftijd ontgroeid, zodat het alleen om onze 2 kids draait. De oma's en opa komen het gezellig bij ons vieren, zodat ze echt maar 1 pakjes avond hebben. Doordat onze ouders natuurlijk ook wat kadootjes kopen, kopen wij wat minder, zodat ze ook weer niet overstelpt worden door kadoos die avond. We beginnen heerlijk met warme choco, een banketletter en gevuld speculaas en rond een uur of 17.00 wordt er op de deur geklopt Dan is het op zo'n rustig mogelijke manier de pakjes uitpakken en kunnen de kids lekker gaan spelen. Wij borrelen dan nog wat, gaan daarna eten, nog even nazitten en dan gaan de kinderen lekker naar bed en onze ouders weer naar huis...Gewoon gezellig en ontspannen, heerlijk, heb er nu al zin in Ohja en met kerst doen wij niet aan kadootjes voor de kids. Dat gaan we pas doen, als ze niet meer in Sinterklaas geloven. Je blijft anders bezig en weet op het laatst van gekkigheid niet meer wat je voor ze moet kopen. Dus bewust niets...Wel gezellig vieren met lekkere hapjes, muziek en gezelligheid, dat is voor nu genoeg...