Waarom zou je geen kind kunnen zijn als je sinterklaas anders viert??? Bovendien kun je ook als volwassene zelfs nog het wonderlijke en mooie van de wereld zien. Als je maar echt kijkt naar dingen.
Zou het niet kunnen dat dit haar alleen maar bevestigde in haar vermoedens? Als ze het zo snel overneemt van 1 kindje terwijl de rest wel gelooft zal ze zelf al twijfels gehad hebben. Je zei zelf dat het een pienter meisje is...
Ik begrijp dat echt niet, respecteer het wel hoor. Maar ik ben ook christelijk en heb nog NOOOOOIT de link gelegd met de verhalen uit de bijbel en met het verhaal van sinterklaas. Een kind denkt niet zover na En dan over het dikgedrukte: Dit vind ik zo egoistisch! Doe dan tenminste moeite om te zorgen dat je kind zijn haar mond houdt. Zal ik nu ook even het geloof erbij halen. Hoe vaak ik mij als kind heb moeten verantwoorden tegen ongelovigen waarom ik in God geloof, vond ik verschrikkelijk! En dan ben ik nog niet eens streng gelovig. Zo zal het voor een andere kind erg zijn als een kind tegen hem-haar zegt dat sinterklaas niet bestaat. Echt.... Ik vind dat volwassenen veel te veel hierover nadenken want een kind doet dat echt niet hoor. Ik weet zelf niet eens meer dat mij verteld is dat sinterklaas iemand is die elk jaar verkleed is en dat mijn ouders de cadeautjes kochten, dat mijn vader elk jaar ziek was rond sinterklaas, maar dat hij dus eigenlijk zwarte piet was die cadeau´s kwam brengen enz. enz. dat is er volgens mij gewoon ingegroeit, op een gegeven moment was dat gewoon zo.
dat zou zeker kunnen, ik denk dat alle kinderen wel eens gedacht hebben: hmmmm?? Maar als kind wil je erin geloven, dus spreek je zoiets niet uit. Maar.... als iemand het dan hardop zegt dan komt het ineens wel heel hard aan. Dan kun je jezelf bijna niet meer voor de gek houden. Ik vind dat nog steeds geen reden om te zeggen dat het dan niet zo erg is. Jongetje zelf was ook boos trouwens, hij heeft het gezegd omdat niemand anders van zn vriendjes het wist en hij dat niet leuk vond. Ik vind het voor het jongetje zeker zo zielig.Wat zal dat kind zich alleen gevoel hebben??
Maar dat komt al heel anders over Ik heb ook een vriendin die eerlijk is tegen haar kinderen hoor. Maar haar kinderen geloven rond sinterklaastijd helemaal in sinterklaas en een half jaar later zeggen ze weer: het is een verklede man
Nee, het gaat over het feit dat je zegt dat het jou probleem niet is als jou kind aan andere kinderen gaat vertellen dat Sint niet bestaat En ook ik vind dat een behoorlijk egoïstisch uitgangspunt...Ik als niet gelovige in God leer mijn kinderen ook respect te hebben voor mensen/kinderen die wèl in God geloven. Milan zit op een Katholieke school en met kerst zitten we ook allemaal braaf in de kerk tijdens de uitvoering. Ik leer hen zich niet te uiten met woorden als verdomme, Jezus oid, juist omdat dit kwetsend is/kan zijn voor kinderen die wel geloven...Ik hòef dit niet te doen, maar uit respect voor mijn medemens doe ik dit toch....Jij kunt er in ieder geval voor zorgen dat jou kind(eren) ook respect hebben voor het geloof in Sinterklaas van andere kinderen, door er iig alles aan te doen dat ze hun mondje dicht houden....Mss doe je dit al, maar jou opmerking van dat het jou probleem niet is als ze het wel vertellen zet bij mij m'n stekels overeind...Ik laat jou kind in zijn/haar waarde, doe jij dat dan ook met die van mij... En over dat de pro-sinters zo agressief reageren in jou ogen, heeft te maken dat je regelmatig voor leugenaar wordt uitgemaakt hier, terwijl ik gewoon meeleef in een eeuwenoud verhaal en mijn kind deze fantasie laat beleven...
hihi.. ik ben niet eens christelijk (en wel gelovig) en ik (en mijn kinderen) geniet heerlijk van Sinterklaas en alles wat er bij hoort! Of je gelooft of niet.. dat doet niets af aan het feest. Ik denk dat iederen zelf het feest kan invullen maar het niet vieren dat je het 'stom' vindt.. dat blijf ik sneu vinden voor de betreffende kinderen.
dat is ook jammer, maar meer ook niet. je gaat dan toch zeker niet verhaal halen bij andere ouders? Lijkt me ook een slecht voorbeeld naar je kinderen toe; als iemand iets zegt wat je niet leuk vind dan zijn ze nog niet jarig......
Nou.. ik vind wel degelijk dat je met de ouders in gesprek mag komen.. dit kind deed het duidelijk uit NIJD dat is wat anders dan van mening verschillen. Het lijkt me niet iets om een burenruzie over te starten maar ik vind wel dat je in Nederland (waar Sinterklaas gebruik is) zo'n vooral zeker bespreekbaar mag maken.
Nou, ik vind dat wel meer als jammer hoor, als een ander voor mij even bepaald of een bepaald geloof wel of niet ontnomen wordt. 't Is nu niet zo dat ik dan even mijn schouders ophaal en lekker verder leef...Geen idee wat ik verder zou doen, maar weet wel dat ik behoorlijk pissed ben als iemand anders beslissingen maakt in het leven van mijn kinderen waar ik het nìet mee eens ben...
Ik zit eigenlijk een beetje met een ander 'probleem' met eerlijk zijn over sinterklaas. Mijn oudste 2 kinderen geloven niet meer in sinterklaas maar mijn zoon van net 6, gelooft nog wel. Ik heb het financieel best krap dus wou het schoen zetten beperken tot maar een paar keer. En dan iets kleins erin zoals bv een chocolade letter. Want je kan het zo groot of zo klein maken als je wilt.. toch? Nou niet dus, de kinderen uit zijn klas zetten bijna dagelijks hun schoen en krijgen hier allerlei (dure) kado's in. Mijn zoon is hier best sneu onder en heeft mij gisteren letterlijk gevraagd waarom zijn vriendje dit en dat in zijn schoen krijgt en zo vaak, terwijl hij dat dus niet krijgt. Hij zei is zwarte piet boos op mij? Nou ik kan je zeggen, mijn hart brak! Hoe zal dit wel niet gaan als ze na pakjesavond vertellen op school wat ze wel niet allemaal gekregen hebben. Dus ik zit in overweging om het hele verhaal maar op te biechten en uitleggen dat de kado's van de ouders komen en dat het dus niet afhankelijk is of sint/piet je lief genoeg vind oid. Ik heb vroeger genoten van sinterklaas en ik vind het heerlijk om dit met mijn kinderen te beleven maar ik moet eerlijk zeggen dat de lol me nu wel vergaan is. ps suggesties zijn van harte welkom!
Right... dat heb ik dus ook. Dat ik het niet fijn vind dat iemand anders voor mij bepaald dat ik mijn in kind in sinterklaas moet laten geloven omdat het anders sneu zou zijn voor andere kindjes.... @Gwen: dat is idd wel heel naar! Kun je het misschien oplossen met een briefje van sinterklaas dat ie in de lente naar een pretpark mag oid? Daar zou je nu dan af en toe geld voor apart kunnen leggen? Wat ook nog kan (maar misschien doe je dat al) is op marktplaats kijken voor de dingen die hij graag wil hebben.
ik vind jammer wel heeeeel zachtjes uitgedrukt. En als het mijn dochter betrof was ik zeker naar die ouders toe gegaan. Ik had ze heus niet de hersens ingeslagen, maar wel even heel duidelijk gemaakt dat ze even goed moeten nadenken wat ze aangericht hebben. Niet alleen t.o.v. mijn dochter, maar ook hun eigen zoontje. Gwen, ach wat sneu zeg!!!! Dat vind ik wel jammer altijd ervan.Ik kan mij nog wel herinneren dat er kids in mijn klas waren die in dr schoen duurdere cadeaus kregen dan wij met pakjesavond. Maar ik kan mij niet herinneren dat ik er zo meezat als jouw zoontje. Wat zielig!! Ik zit mij ook gek te verzinnen wat je zou kunnen zeggen. Ik snap wel dat je met zo'n reden denkt: ik vertel maar de waarheid, hopelijk komen andere meiden nog op goede ideeen.
@weetnietmeerwie/ongeveeriedereen, ik heb mijn uitspraak "dat het mijn probleem niet is etc etc" al wat genuanceerd. We spelen het spel mee, en tja, als ze dan een keer wel haar mondje voorbij praat of wat dan ook, dan is dat vervelend voor de andere kindjes (en waarschijnlijk ook voor mijn dochtertje) maar in mijn ogen meer ook niet. Hoewel ik dus sommige forummers dan hier op de stoep zou hebben staan????? Ik maak sinters niet uit voor leugenaars, maar voor MIJ voelt het niet goed om er over te liegen. Voor MIJ is dat liegen, voor anderen is het meespelen in de fantasie van het kind: prima. Over het aspect "geloof". Dat is MIJN reden om het niet te doen, geen algemene bijbelse regel ofzo. Ik wil het gewoon niet, mede daarom. er zijn genoeg christenen die wel in de sint laten geloven en genoeg niet christenen die het niet doen. Maar het is MIJN reden om het niet te doen. Ik zie in mijn omgeving genoeg ellende door het hele sint gebeuren (hangt ook samen met de opvoeding helaas, en dan bedoel ik dat de opvoeding al niet je van het is, en dat dat sint gebeuren er bij die kinderen gewoon extra inhakt), nou dan ben ik blij dat ik mijn kinderen gewoon kan vertellen hoe het zit. En ook ik heb meegemaakt dat kinderen "erachter" kwamen en vervolgens VEEEEEEEEEL meer dingen in twijfel gingen trekken. Daar pas ik dus voor. Dat is MIJN beweegreden en ik benadruk dat nu even, omdat ik mijn geloof erbij heb betrokken maar dus niet wil dat mensen die connectie leggen voor anderen. Het is hoe ik het beleef en zie. @gwen, wat een vervelende situatie! Misschien kun je ook overleggen met de juf op school? Misschien heeft zij nog tips hoe je eea het beste kunt brengen, of kan zij er op school nog iets over zeggen? @cadeaus met sinterklaas, hoe leggen de sinters dat eigenlijk uit? dan jantje pietje én klaasje een WII vragen en jantje en pietje hem krijgen en klaasje krijgt een stripboek of iets anders? Ben gewoon ineens benieuwd naar? (omdat ik dat nooit zo gekend heb, ik wist prima dat mamaklaas geen dure dingen in de zak deed....)
Zo gaat dat bij mij ongeveer ook; bij mijn jongste kinda dan he, niet bij mij En ik heb mijn kinderen altijd op het hart gedrukt dat ze het absoluut niet mochten vertellen. De juf weet er ook altijd van zodat ze er op voorbereid is als het evt toch wel een keer mis zou gaan. Maar dat is gelukkig niet gebeurd. Ik zou idd niet willen dat andere kinderen het via mijn kinderen horen.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb een inzamelpunt en geef juist rond deze tijd speelgoed aan mensen die in moeilijke financiele situaties zitten. Dus als je bij Breda woont, stuur me dan even een pb en dan kunnen we wat afspreken.
@taliaa: eigenlijk vind ik dat wel een heel mooie stap in de ontwikkeling van een kind, dat hij/zij niet langer alles klakkeloos gelooft wat hem/haar wordt verteld, maar gaat nadenken of hij/zij dat ook wel zo ziet. ik snap heel goed dat je jouw waarden en geloof graag wilt doorgeven aan je kind, maar uiteindelijk zullen zij zelf moeten ervaren dat het ook hun geloof is. prima dus, kinderen die van alles in twijfel trekken. @tulip: ik ben zelf een échte sinterklaasfan en zal het zo lang als ik leef blijven vieren. ik gun het mijn kinderen om net zo van het feest te genieten als ik zelf gedaan heb (en nog doe), maar sommige van jouw uitingen hier gaan mij écht veel te ver. ik vind niet dat mensen die hun kind vertellen hoe het zit (zelfs al is hij pas 4) hun kind iets vreselijks aandoen. en al helemaal niet dat zij andere kinderen, die het van hun zoontje horen, iets vreselijks aandoen. het is niet zo dat ze zelf de hele buurt doortrekken om aan alle kinderen te verkondigen dat sinterklaas een verzinsel is, gebaseerd op een oud verhaal. hoe zij hun zoon opvoeden is hun eigen zaak, en je kunt hem geen spreekverbod opleggen. het is dus jammer wat er gebeurd is, maar ik vind dat je er feitelijk niets tegen kunt beginnen. het recht om je kind op te voeden zoals jezelf goed dunkt, vind ik nog net even íets belangrijker dan het recht om in sinterklaas te geloven. ook al wonen we in NL, waar sinterklaas een algemeen aanvaard verschijnsel is, je kunt niemand opleggen om eraan mee te doen. @gwen: heb hier dezelfde ervaring als tulip; er zijn altijd wel kinderen die duurdere cadeaus krijgen, maar ik heb daar nooit zo mee gezeten. ik telde wel altijd alle pakjes op 5 december, en o wee als mijn zus één pakje meer had maar dat ging puur om het aantal. als ze een doosje domino steen-voor-steen hadden ingepakt, was ik daar ook helemaal content mee geweest! ik zou proberen er niet in mee te gaan (zo te lezen is dat ook helemaal geen optie) om op allerlei manieren toch grote cadeaus te geven. maar zeg dan misschien dat die kinderen er ook cadeautjes bij krijgen van hun ouders? en dat jouw kind alleen cadeautjes krijgt van sinterklaas? het is maar een idee, ik weet ook niet goed hoe om te gaan met de teleurstelling van je kind...
Niemand verplicht je om je kind in Sinterklaas te laten geloven. Het is alleen fijn wanneer je dat nìet doet, ook rekening zou houden met andermans kinderen. Als jij je kind niet in Sinterklaas laat geloven, wie ben ik dan om jou kind dan evengoed in te fluisteren dat hij wèl bestaat. Dat bedoel ik er mee...Verder wil ik in deze hele discussie niemand voor het hoofd stoten, ik kan me in beide verhalen namelijk inleven en heb zelfs ook wel begrip voor het "waarheidvertelverhaal" na het lezen van alle argumenten...Alleen zou het fijn zijn, als de waarheid vertellers ook rekening houden met de mensen die hun kind wel in de Sint laten geloven. En ook niet te pas en te onpas met de term "ik lieg niet tegen mijn kind" zouden gooien. Denk dat er dan al heel wat minder olie op het vuur beland namelijk.... Gwen, jou situatie is inderdaad heel erg lastig. Ik weet van vroeger ook nog wel dat er 1 jongen in de klas was die hele dure kadoos kreeg. Maar zijn ouders waren rijk en op 1 of andere manier legde ik die link door met Sinterklaas. Weet niet waarom? Maar als mijn zoon met hetzelfde verhaal als de jouwe thuis zou komen, zou ik eerlijk gezegd ook gaan twijfelen aan wat ik nu het beste kan doen.....Ik vind de tip om het eens met de leerkracht van de klas te overleggen wel een goeie. Die heeft dit probleem mss wel vaker gehoord en kan je mss helpen?
UIk kan mij dit ook nog herinneren van vroeger. Mijn ouders gaven mij en mijn broers elk voor 50 gulden cadeau's en de buren hun kinderen ook... maar op school hadden wij een paar in de klas die vaker hun schoentje mochtend zetten en ook duurdere cadeau's er in kregen e.d. Ik kan me het nog goed herinneren... maar ik kan mij niet herinneren dat ik er ooit naar gevraagd heb hoe dit kon e.d. ook omdat ik het besef over geld nog niet had toen ik 6 jaar was. en ja de 1 doet voor zoveel euro en een ander voor zoveel dit kan je nooit gelijk krijgen. het is wel sneu voor kinderen die geen cadeau's krijgen maar ik denk als je je kinderen wat geeft dat het dan wel goed komt omdat ik op deze leeftijd echt nog geen besef van de waarde had Mijn buurvrouw haar dochter is nu 4 jaar en zit in de kleuterklas. zij had haar schoen nog niet mogen zetten, ook ivm financien. maar nu kwam ze thuis met de vraag waarom iedereen in haar klas wel en zij niet? dus mijn buurvrouw is naar de action geweest gisteren en heeft cadeau's gehaald voor haar dochter en ook haar moeder. Ik zelf heb het ook niet breed, ben alleenstaande moeder. maar voor dit soort dagen leg ik geld achteruit voor cadeau's. Hij krijgt 1x per week een schoencadeau bij mij en 1x per week bij mijn ouders dus ik splits het, mijn moeder koopt dus ook wat voor hem. voor 5 december heb ik 60 euro uitgegeven en dan kom je best ver