wij laten haar lekker geloven en spelen lekker mee. mijn ouders deden dat ook zo en ik heb er geen trauma aan overgehouden dat ik hoorde dat het niet waar was al kan ik me die dag nog wel herinneren hahaha
Mijn meissie hebben we nog niks verteld over Sinterklaas...ze heeft het zelf ontdekt. Vorige week zaterdag, kwam hij bij ons aan in de stad. Ze ging echt mega uit haar dak! Sinterklaas, zwarte pier, americo iedereen werd geroepen. Wat een pret! Heerlijk toch
Ik ben zwaar getraumatiseerd toen mijn geloof in de sint werd ontnomen.. Nee, sinterklaas is leuk, ik zie het niet als liegen.. maar gewoon een fantasie in stand houden.. heerlijk als je die verrukte snoetjes ziet als de stoomboot aankomt. of als er een keer wel wat in de schoen zit. Ik heb nooit kapitalen uitgegeven aan sinterklaas.. de kinderen mochten een lijstje maken waarop 1 groot kado stond, de rest was pakjesvulling, zoals wat knutselmateriaal etc. was een kado duur, dan kregen ze dat samen.. is ook nooit een probleem geweest.. ik heb nooit vragen gehad waarom jantje een duurder kado had dan zij.. ik heb de kinderen ook opgevoed dat merkspul ( wat dus vaak zo duur is) niet noodzakelijk was.. ze waren al blij met iets kleiners goedkoper merkloos. ik vond het dan ook heel jammer dat de 2 oudsten niet meer geloofden.. en nu doen ze hard mee om de kleine meid in het sinterklaasstemming te krijgen. Ik las ergens een quote over dat je kabouters ook niet in huis haalde, dus waarom sinterklaas wel? ehm, ik ben zon mama die dat dus wel deed... tijdens boswandelingen zag ik altijd kabouters, die zich net verstopt hadden als de kinderen gingen kijken.. het maakte de wandelingen altijd een stuk avontuurlijker. en ze denken er nu met een glimlach aan terug, dus dat is toch alleen maar mooi? en nee, ze vinden niet dat ik ze voorgelogen heb.. het was toen leuk en spannend... dus opzet geslaagd.
Hahahaha...over kabouters gesproken: We vroegen Ruben of er ook een fietsje onder de paddestoel stond. Nee? Dan was ie vast een stukje fietsen en dus niet thuis. Jammer! Hier wordt ook vrolijk meegedaan aan het Klaas-feest. Niet groots, gewoon gezellig. Liedjes zingen, 2x schoentje zetten, 1 keer cadeau ochtend met alle neefjes en nichtjes, warme choco en pepernootjes...en we kunnen er weer een jaar tegen.
Het is misschien een veel te late reactie op dit topic maar wat ik wilde zeggen is: Ooit heeft Sinterklaas bestaan alleen was dit een soort naamdag van de goedheiligman het verhaal is namelijk dat deze man van 4 arme kinderen de schoen heeft gevuld met goudstukken. Oke het is dan nu echt vervangen met cadeautjes,maar het traditionele is toch wel gebleven: het schoen zetten. Dus als je ooit gaat vertellen hoef je niet (echt) te liegen tegen je kind je kunt bijv. zeggen Sinterklaas heeft ooit heel lang geleden bestaan alleen nu niet meer. Je liegt dus alleen over dat hij nu bestaat maar waarom zou je de kinderen van deze generatie het ontnemen terwijl vroeger die 4 arme kindjes wel daadwerkelijk mochten geloven ik heb iets gekregen!!! Een kind is een kind niet als hij in zijn fantasiewereldje kan leven, dan kunnen ze beter gelijk als een volwassene worden beschouwd. Wat als je naar een pretpark gaat en je kind zegt micky mouse is niet echt er zit een man in dat pak.. Zelfs wij volwassen zijn op dat gebied nog kind en vinden het leuk als je op de foto kan met micky of iets dergelijks. En het is toch ook weer even een moment om zelf kind te zijn want zeg eerlijk iedereen wil dat soms wel nog eens een dagje... Je leeft dan toch via je kind weer in dat verhaal. En als de leeftijd stopt met het geloven gaan sommige mensen toch nog suprises doen aan elkaar en dan wordt het sinterklaasfeest toch ook in ere gehouden. Maar goed weet niet of iemand dit nog leest maar het is wel een manier om je kleine op een dag duidelijk te maken dat sinterklaas ooit heeft bestaan.
Bedankt voor je lieve aanbod maar ik woon helemaal in het noorden. Voor pakjesavond ben ik ook al voorzien. Het zijn de extra schoenkadootjes waar ik niet op gerekend had. @iedereen, bedankt voor jullie reacties. Het tellen van de kado's is heel herkenbaar. Ik had vroeger ook geen idee wat de kado's gekost hadden maar ik telde wel altijd even of ik hetzelfde aantal kado's als mijn broer en zus had. Ook weet mijn zoontje de waarde niet zo heel goed in te schatten. Maar het verschil tussen zijn chocoletter en zijn vriendjes nieuwe wii spelletje weet hij heel goed. Maar goed ik heb het als volgt opgelost. Ik heb mijn familie gelukkig vlakbij wonen, dus heb her en der wat geld ingezameld. En ik ben vervolgens op speurtocht gegaan naar schoenkadootjes. Als je goed kijkt, kun je voor weinig geld toch best wel wat leuks vinden. Zo heb ik voor vanavond vliegtuigjes gekocht, die ze zelf moeten verven. Kosten: 1 euro p.st. Die we dan mooi kunnen gaan verven morgenmiddag. (met chocomelk en pepernoten erbij.) Ook heb ik dino-eieren, die uitkomen en groeien in water. Zijn ze denk ik ook wel ff mee bezig. Kosten: 1,39 p.st. Dus ik ben er alsnog uitgekomen! Groetjes Gwen
Wij hebben onze dochter ook nog niks verteld over Sinterklaas, maar op het kdv hoort ze inderdaad genoeg. Als ze Sinterklaas en Zwarte Piet op tv ziet dan roept ze hen meteen. En ze kent ook al verschillende liedjes.. Ik zie Sinterklaas zelf als een mooie oude traditie. Ik kan me nog heel goed herinneren hoe het vroeger was om Sinterklaas te vieren bij opa en oma, en ik heb er dan ook hele mooie herinneringen aan. Die wil ik mijn dochter echt niet ontnemen. Ik weet ook nog precies dat ik er achter kwam dat Sinterklaas niet bestond, maar ook daarna heb ik het hele Sinterklaas-gebeuren altijd geweldig gevonden. Ik vind zelf dat je het tegenover je kindje niet kunt maken om hem/haar de magie rondom Sinterklaas te ontnemen.. Laat ze lekker kind zijn en genieten van het feest! Edit; Wij gaan Sinterklaas niet opdringen aan onze dochter. Als ze vraagt of ik een liedje over Zwarte Piet wil zingen doe ik dat, maar ik draai niet de hele dag liedjes van Sinterklaas en Zwarte Piet. Ook heeft ze dit jaar haar schoen nog niet gezet. Ze snapt het niet en vraagt er nog niet om. Ik laat haar gewoon oppikken wat ze wil en we zien wel wat we er volgend jaar aan doen. Maar voor nu doen we alleen een soort van pakjesavond bij opa en oma. En mocht ze over een aantal jaren heel veel vragen of twijfels hebben over Sinterklaas, dan zal ik niet koste wat kost haar geloof in Sinterklaas in stand gaan houden... (hoop ik..).
mijn zoontje is 4 en gelooft er nu nog heilig in ik vind het geweldig alleen vind ik het jammer dat de sint er nog niet was en de kerstspullen liggen al in de winkel. en ik vind ieder moet zelf weten hoe hij/zij sinterklaas viert. gr jojo
@gwen: zo had anne een doe-het-zelf-schilderijtje van wel 89ct maar ze was er superblij mee Kon ook niet wachten om aan de slag te gaan en inmiddels prijkt het trots op tafel.
Las trouwens in JM de tip om te vertellen dat sinterklaas voor alle kindjes hetzelfde uitgeeft, maar dat sommige ouders daar nog wat bijleggen voor extra kado's. Maar dat je dat zelf niet nodig vindt omdat je het zo veel leuker vindt. Weet niet of dat werkt hoor, maar vond het wel origineel.