Ervaring 3 kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door LoveXx, 23 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LoveXx

LoveXx Fanatiek lid

15 feb 2012
    1.754
    116
    63
    Wat ik met deze vraag wil bereiken weet ik eigenlijk niet, zal het uit eindelijk toch zelf moeten beslissen :p
    Maar ik ben dus opzoek naar ervaringen van mensen met 3 kinderen.

Wij hebben nu 2 jongens, van 4 en anderhalf.
    We willen allebei nog wel graag een derde.. lijkt ons gezellig, zo'n groot gezin.. en we hebben beide het idee dat we nog niet "klaar" zijn.
    Maar toch is er ook de twijfel.. Wordt het niet te druk? Blijft het financieel leuk? Dat zijn eigenlijk wel de 2 grootste dingen waar we mee zitten..

Dus.. ervaringen graag! :D We kennen namelijk zelf weinig mensen, eigenlijk geen, die 3 kinderen hebben...;)

2. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Wij hebben 3 jongens (vierde kindje onderweg), van 4, 2,5 en 1

Druk is het zeker, maar ook ontzettend gezellig.
    Bij ons past de derde ontzettend soepel in het gezin, niet omdat hij zo makkelijk is (lastige eter & slaper), maar omdat je zelf relaxter ben.

Bij de eerste weet je niet wat je overkomt, bij de tweede denk dat je het weet en blijkt het een heel ander kind te zijn :p
    Derde is echt relaxt!

Qua drukte vind ik het meevallen. Tuurlijk is het drukker, maar hij kijkt zoveel naar zijn broers, doet mee en leert ervan. Broers zijn ook gek op hem. Dus ze vermaken elkaar ook.

Financieel blijft het een kind extra natuurlijk. Dus extra eten, luiers, kdv etc. Verder valt het mee. Bij een tweede kochten we al weinig extra, bij de derde niks (behalve wat nieuwe kleren).
    Wij hebben ook het voordeel natuurlijk dat er veel kleren doorkunnen.
    Over een tijdje wordt het natuurlijk wel duurder met sporten, studies etc.

Wij vonden het ieg allemaal heel erg meevallen!
    Dat de vierde onderweg is zegt denk ik ook wel genoeg :p
    Succes met je beslissing!!

3. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Idd een tweede is veel meer zoeken hoe moet het nu met 2 kids maar de 3e en 4e ging makkelijk

Zijn nu 9,7,5 en 1,5 jaar. Al moet ik wel zeggen dat ik het heel fijn vind dat er wat meerdere jaren tussen de3e en 4e zit en dat ze allemaal op school zitten scheelt een hoop ik geniet nu extra ervan met dr andere was ik gewoonweg hele dag bezig 3kids in 3,5 jaar niemand zat op school

4. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    En financieel kan je het zelf zo duur maken als je wilt

5. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik heb er 4, ze zijn 1 3 6 en 7

Ik vind het persoonlijk appeltje eitje, zoveel makkelijker dan verwacht.

Wel vonden wij het persoonlijk nodig een andere auto aan te schaffen ( bij 3 kinderen al voor een 7 zitter gekozen ivm vriendjes en vriendinnetjes mee nemen en met hun sporten rijden ) ook vonden wij het nodig dat ze allemaal een eigen kamer kregen waardoor Wij dus de zolder volledig hebben moeten verbouwen Om twee slaapkamers te krijgen en wij vonden het nodig om de woning groter te maken waardoor we een nieuwe keuken nieuwe badkamer nieuwe hal nieuwe bijkeuken en overal nieuwe muren en vloeren kregen.

Financieel .... Is maar wat je er zelf van maakt, uitjes kunnen heel makkelijk heel goedkoop, voor in de zomer hebben wij hier een groot meer in de buurt, het is heerlijk om daar op een groot kleed te liggen en lekker te picknicken en makkelijke spelletjes mee te nemen, de verliezer maakt een duik in het water ofzo ( totaal geen straf natuurlijk met warm weer ;) we vinden het ook heerlijk om gewoon lekker 1,5 uur te fietsen door de buurtschappen, en tussendoor op een boerderijtje ijs te eten ofzo. Maar ook zijn er regelmatig aanbiedingen die leuk zijn voor gezinnen zo zijn we 2 maand geleden naar de Efteling geweest voor 21 euro pp ipv 36 euro. Apenheul vinden onze kinderen leuk en kunnen zich daar de hele dat vermaken en we hebben nu al 2 keer op rij 80 euro betaald als abbo ( 20 pp onder de drie is gratis)

De vakanties all inclusive zoals we ze hadden doen we niet meer, wij hebben voorlopig gekozen voor de camping, vorig jaar stonden wij in een ingerichte tent op de camping in Frankrijk 14 nachten incl boodschappen tol benzine en de ingerichte tent voor 1100 euro( hoogseizoen eerste twee weken zomervakantie ) het is afspeuren, maar zeker te doen

Kleding koop ik merk en non merk, maar meestal wel merk, puur omdat ik daar net zo veel voor betaal als bijv Hema of prenatal omdat ik alles met minimaal 75% korting koop en ook op de groei ( altijd nog goed gegaan) schoenen koop ik hip develab red rag Münchkin shoes me allemaal in de aanbieding voor 25 euro en ook op de groei.

Passen ze er niet meer in ... Verkoop ik het nieuw weer voor diezelfde prijs als waar ik het zelf voor heb gekocht.

Drukte super leuk ! financieel voor ons heel goed te doen wij doen veel leuke dingen zowel echte uitjes als gewoon in de buurt ( speeltuin bos park meertjes ) en houden voldoende over om voor ons zelf en de kinderen te kunnen sparen

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Leuk! Druk! Hier is de 3e ons kersje op de taart, het is ontzettend heftig geweest, maar ondanks alles nooit een moment spijt gehad. Het is wel duurder, denk ook aan vakanties, met zijn vieren op 1 hotelkamer kan prima, met zijn vijfen niet zo vaak. Kinderopvang viel mij financieel ook flink tegen.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij hebben 3 jongens van inmiddels 9, 7 en 3 jaar oud.

De eerste 1,5 jaar nadat de derde was geboren waren zwaar. Echt zwaar. Weinig slapen, heel druk, ik kwam nergens aan toe. Als ik alleen even de was op wilde hangen werd ik zeker 4x gestoord ondertussen, waardoor ik er een uur later nog mee bezig was. Vreselijk vond ik het.

Nu is het al zoveel makkelijker. De oudste twee zijn heel zelfstandig, kunnen al zelf van en naar school (meestal breng ik ze wel, maar het kan wel). De jongste wordt ook steeds zelfstandiger, gaat al zelf naar de wc, hoeft geen middagslaapjes meer te doen, kan zich redelijk goed alleen vermaken. Daardoor vind ik het nu ook steeds leuker worden. Ik ben niet alleen maar meer aan het watertrappelen om alles voor elkaar te krijgen, maar heb ook weer tijd voor de leukere dingen.

Financieel vind ik het tot nu toe nog wel meevallen. Kleding dragen ze veel af van elkaar, speelgoed uiteraard ook. Ik koop nu juist vaak duurdere kleding voor de oudste, omdat die langer meegaat en dan dus voor nog 1 of 2 kinderen gebruikt kan worden. Dat scheelt op termijn wel.
    Alleen vakanties zijn bij ons echt een stuk duurder geworden. Vliegen sowieso, maar ook huisjes, heb je toch wel een zespersoons nodig ipv een vierpersoonshuisje. Op campings gaan we voor steeds meer mensen betalen. We willen een camper kopen, maar dan moet je ook echt een zespersoons hebben, anders past het niet. En die is groter, dus duurder. En aangezien vakanties voor ons heel belangrijk zijn, vinden wij deze kosten dus wel opvallend. Anderen hebben daar waarschijnlijk veel minder last van.

Kinderopvang is ook wel een flinke hap uit het budget. Ik betaal per maand bijna 1300 euro aan kinderopvang, en omdat wij een aardig inkomen hebben krijgen we niet zo vreselijk veel kinderopvangtoeslag. En ik kijk nu al met angst en beven uit naar de periode dat ze gaan studeren. Mijn oudste twee kunnen in elk geval erg goed meekomen op school, dus die zullen vast wel iets gaan studeren. En dat zal ook een smak geld kosten, dus daar sparen we nu al flink voor.

Maar goed, juist vanwege dat inkomen is dat allemaal niet zo'n vreselijk probleem, voor ons in elk geval. Maar ik denk wel dat het goed is om even na te denken of je financien een derde kind kunnen trekken, zonder dat je je halve leven op zijn kop moet zetten of je zelf van alles moet ontzeggen. Want een tijdje op een krap budget leven is niet erg, maar 20 jaar lang lijkt me toch wat minder leuk.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier ook drie kinderen van 12 10 en 4 jaar en ik vind het goed te doen.
    Natuurlijk drukker dan met twee kinderen maar wel gezellig.
    Natuurlijk is het duur en dat gaan we nu vooral merken met ons oudste kind op het VO.
    De periode dat ze alle drie op de opvang zaten was wel pittig want ging echt veel geld naartoe .
    Vakanties zijn wel een stuk prijziger maar je kunt het zo gek maken als dat je zelf wilt.
    Had best nog een vierde gewild maar gezien leeftijd en dat het dan financiëel gezien wel gaat oplopen met het oog op de toekomst maar ook ruimte etc zijn we daar niet meer aan begonnen en we zijn ook gewoon compleet.

9. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij hebben drie kindjes van 2.5, net 2 en 7 maanden.

Ik vond de overgang van een naar twee kindjes een stuk heftiger. Die derde kwam er gewoon bij en was heel makkelijk. Derde moest zelf ook wel makkelijk zijn, want ze had zich aan te passen naar de rest van het gezin. Ik zou haar voor geen goud willen missen. Het is zo'n lief en tevreden meisje.

Wij hebben een aupair aan huis, dit kost ons weinig (500 pond per maand) en het is voor de kindjes fijn om gewoon thuis te kunnen blijven.

Als ik niet zoveel van winkelen had gehouden had ik alle kleding zo door kunnen schuiven. Nu doe ik dat ook wel, maar koop er veel bij.
    Je kunt het allemaal zo duur maken als je zelf wilt.

10. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

Zelf heb ik nog geen gezin met 3 kinderen( wel de wens) maar ik kom zelf wel uit een gezin van 3. Heb dit altijd wel heel leuk gevonden. Ik ben de middelste, heb een oudere broer en een jongere zus.

Ik vind overigens totaal niet dat je bij 3 kinderen al spreekt van " een groot gezin". Onder een groot gezin versta ik 5 kinderen of meer.

Succes met de beslissing.

11. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Men zegt dat de overgang van 1 naar 2 erg pittig is en de overgang van 2 naar 3 makkelijk is. Ik heb slechts 14 minuten ervaren hoe de overgang van 1 naar 2 is want na 14 minuten was nummer 3 er al.
    😂😂😂😂😂😂😂😂

Ik vind het hartstikke leuk om drie kinderen te hebben. Druk heb je het pas als je jezelf druk maakt. Dus hoe relaxter jij doet hoe relaxter ook je kinderen zijn.

Ik merk nu financieel wel dat we van 1 naar 3 zijn gegaan. Ik kocht voorheen vaker ff tussendoor een leuk speelgoedje. Maar als ik dat nu doe moet ik dat ipv 1 x uitgeven x 3 doen.
    Net als schoenen enzo... Ik kocht altijd voor in de winter voor oudste laarsjes en schoentjes en in de zomer schoentjes en sandalen. Nu gaan de jongsten voor het eerst ook schoenen krijgen... Nu is dat bedrag ineens x 3. En dat bij alles. Maar we kunnen het betalen en ik ben dolgelukkig dat we onze drie kinderen hebben. Dan zelf maar soms een jurkje minder ;)

12. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Hier 3 kids van 4 jaar, 2 jaar en 4 maanden. En het is zeker druk maar dat ligt in ons geval niet echt aan de jongste want dat is onze makkelijkste baby ooit:D. Doorgaans is het druk maar ook heel gezellig bij ons. De interactie tussen de kinderen is echt genieten en de baby brengt veel goeds naar boven bij de oudste twee. Natuurlijk zijn we ook super moe. Hebben nog gebroken nachten en nu met het halve gezin geveld door de griep is het echt pittig:(.
    Financieel is te doen. Het helpt dat bso goedkoper is dan kdv. Verder ook qua kleding en spullen heel weinig nieuws gekocht voor de derde. Je hebt alles al.

Verder zijn mijn partner en ik nog relaxter geworden als ouders en de kinderen varen daar wel bij. Ik voel me heel rijk!

13. Springday

Springday Fanatiek lid

20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    Ik sluit me ook aan dat ik de overgang van 1 naar 2 even zoeken vond. Niet zozeer pittiger want nummer 2 was een makkelijke baby, maar wel met de praktische dingen hoe ik mezelf in twee kon splitsen hihi. Het duurde me 10 dagen voordat ik eens met die 2 alleen op pad ging. Maar de overgang naar 3 ging dus veel makkelijker, ik wist al hoe ik moest verdelen en er eentje bij maakt dan ook geen verschil. Het is drukker, zeker weten. Ik kan je verzekeren dat het nooit meer stil zal zijn in huis tussen 6 uur sochtends en 7 uur savonds hihi en dan slapen al mijn kinderen gewoon goed snachts. Het is wel super gezellig en ieder persoontje heeft zo zijn eigen karakter, geweldig!

Financieel vind ik het tot nu toe meevallen. De oudste gaat naar school waardoor psz kosten zijn vervallen, hij zit niet meer in de luiers bijv, en deze kosten maak je nu weer voor de jongste dus het lost elkaar af. En tja het eten is natuurlijk ook extra, maar dat vind ik ook de kosten niet. Het eerste jaar merk je het bijv wel met flesvoeding/potjes en kleding, omdat ze zowat iedere maand een nieuwe garderobe nodig hebben maar nu valt het dus allemaal reuze mee. Ik denk dat de echte kosten pas later komen, wanneer ze gaan sporten, studeren, zelf om geld gaan vragen voor een dagje weg oid

Mijn kinderen zijn nu trouwens 5, bijna 3 en 1,5 jaar.

Deel Deze Pagina