Hallo, Morgen moeten we weer voor controle naar de verloskundige. We gaan dan ook de bevalling bespreken en ik vroeg mij af of iemand tips voor me had wat ik absoluut niet moet vergeten te vragen of vertellen. Een geboorteplan is mijn verloskundige niet voor omdat je dan een te ideaal beeld van de bevalling voor jezelf schetst maar het is wel belangrijk je wensen kenbaar te maken zei ze vandaar.
Thuis of in het ziekenhuis? Pijnbestrijding? Wie erbij aanwezig? Wanneer vk bellen? Wie knipt de navelstreng door? Baby na de bevalling op je buik Zijn er bijzonderheden die jij belangrijk vindt (muziek, douchen, enzv)
Aanwezigheid stagaires/co-assistenten Borst- of flesvoeding en bijvoeding baby Wil je dat er iemand foto's maakt tijdens/na de bevalling In welke houding wil je bevallen
Als je bv wilt gaan geven, zou ik in ieder geval vragen of de baby (indien mogelijk) bij je mag liggen tot het gedronken heeft. En daarna pas de controles en aankleden enzo. Wij hadden ook aangegeven dat als het door een medisch probleem niet mogelijk zou zijn dat de baby bij mij zou worden gelegd, dat mijn man dan in ieder geval steeds bij de baby wil blijven. En dat de baby zo snel mogelijk bij hem gelegd zou worden. Verder is het meeste hierboven al gezegd.
Ik zou me niet zoveel aantrekken wat de vk wil qua bevallingsplan of niet. Het maken van een ideaal beeld is misschien waar, maar dat weet je nu, dus probeer dat niet te doen. Ik heb de vorige keer (en deze keer ook) een bevallingsplan gemaakt, maar ik noem het altijd 'bevallingswensen'. De vorige keer kwam er niets van uit..! Maar als jouw dat een goed gevoel geeft: gewoon doen! Hoe is je gesprek gegaan?
Ik herken me ook netzo in het 'ideaalbeeld' van een bevalling als je een bevalplan maakt. Ja, natuurlijk heb ik wel opgeschreven hoe ik het wilde als alles voorspoedig verliep. Maar ik heb er juist ook in gezet wat ik wilde als het allemaal niet zo goed zou gaan.