pfff het spugen blijft maar terugkomen

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door guppie81, 9 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ymke is vanaf dag 1 een flinke spuger en we gebruiken nu zo'n 3 weken nutriton. We hebben dat langzaam opgebouwd en in eerste instantie had het effect bij 3 schepjes op 120 ml. Na een week ging ze toch weer spugen, dus een schepje extra. Ze zit nu op 5 schepjes op 150 ml, zo'n beetje het maximum dus. Toch is ze gisteren weer gaan spugen. Ze heeft volgens mij ook pijn, want ze moppert eerst een beetje, kijkt moeilijk/boos en spuugt dan. Het ruikt dan ook zuur.
    Vandaag kwam er zelfs een hele golf uit, dit ging met huilen gepaard. De golf was zo'n 2 uur na de fles.

Ymke is wel een makkelijk kindje, ze huilt erg weinig. Ik heb eerder niet aan reflux gedacht. Toch zit het me nu niet lekker, zeker niet na die golf van vandaag.
    Ik denk dat ik morgen de nutriton weg ga laten en kijken hoeveel ze dan spuugt. Het cb wil niet echt met me meedenken omdat ze niet veel huilt en goed aankomt, hoewel ik toch denk dat ze last/pijn heeft van het spugen.
    Willen jullie met me meedenken, wat zou het kunnen zijn?
    Zou ik A.R. kunnen proberen (heeft het cb al aangeraden) of friso comfort, is dat nog anders dan alleen nutriton toevoegen?
    Moet ik toch aan reflux denken, of verborgen reflux?

De tips als rechtop houden na de voeding e.d. doen we al hoor!

2. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    En ze is niet aan de diarree? In onze buurt net een golf buikgriep achter de rug, waardoor ons beebje ging projectielspugen.

Wij hebben ook een spugertje, maar gebruiken Friso normaal gemengd met Friso comfort en dat werkt redelijk goed. Nu is het alleen maar spugen net de fles of als hij heel druk is geweest. Wel merk ik dat het steeds na een aantal weken opgehoogd moet worden (meer comfort / minder normaal). Maar dat geldt wellicht ook voor de nutriton.

Als het echt zurig ruikt, en na latere tijd pas komt, zou je ook een afspraak kunnen maken met de HA en eens bij hem informeren of het wellicht verborgen reflux kan zijn. Hoe oud is Ymke? Misschien dat het maag/slokdarmklepje niet goed dicht kan. Het is maar een idee.

Succes in ieder geval!

3. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    een afspraak maken met de HA? Stuurt die me niet gewoon naar het cb denk je? Deed hij ook met mijn zwangerschapsdingetjes, moest ik maar naar de vk gaan.

Ze heeft vanmorgen een fles met alleen nutrilon gehad en ze spuugt haar hele bed onder, er ligt een plas met een doorsnede van meer dan 10 cm.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat een bezoekje aan de huisarts meer nut heeft als het CB. Gewoon even je zorgen delen. Kan reflux zijn, hoeft niet, kan een overlopend kindje zijn. Kan van alles zijn, maar bespreek het gewoon met de huisarts.

5. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    wat is een overlopend kindje?

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een kindje waar de melk na de voeding weer uitloopt omdat er meer melk ingaat dan het kleine maagje aankan.

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    dat kan ik me niet voorstellen want ze heeft een dikke week helemaal niks gespuugd en is daar vrijdag weer mee begonnen.

Heb de HA gebeld, is afwezig. Ze vonden mijn verhaal toch "ernstig" genoeg, want ik kan morgen terecht bij een andere HA.

8. Niet meer actief

Wist niet dat Ymke weer zoveel spuugde Guppie! Succes bij de HA, ben benieuwd wat ie zegt...

9. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Heb mij nicht gebeld met mijn verhaal en zij denkt aan koemelkallergie (ze heeft Ymke gisteren gezien en ook zien spugen). Ze kan alleen verder niks betekenen, want ze is geen huisarts of kinderarts. (wel arts ;))

10. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Ik begrijp dat je met 'spugen' bedoelt: mondjes teruggeven, en soms een grote golf, klopt dat? Dus niet steeds echt flink braken.
    Lize heeft de eerste paar maanden ontzettend vaak na de voeding 'mondjes teruggegeven'. Heb daar ook vaak het cb over gebeld. Dan zeiden ze:ja, dat is inderdaad veel, 9 keer op 1 dag een mondje opspugen. En dan zei ik: nee, 9 keer na 1 voeding.... Kortom, ik had soms het idee dat ze bijna alles weer kwijtraakte. Het ging wel stukken beter toen ze JBPM erbij kreeg, maar daar heb ik altijd maar 1 schepje van gedaan. Het opspugen verdween daar niet mee, maar het verdween wel in de loop van de tijd, naarmate ze ouder werd. Nu gebeurt het nog zelden.
    Overigens rook het bij Lize ook zuur en ik heb het nagevraagd, maar dat hoeft niet per se maagzuur te zijn. Kan gewoon de melk zijn die niet meer zo lekker ruikt. Volgens mij doet maagzuur enorm pijn en gaan baby's daarbij echt huilen.

Misschien geen oplossing, maar ik hoop voor je dat jouw kindje er ook overheen groeit.

succes
    Amber

11. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    9 keer op 1 dag een mondje veel? Dat vind ik echt niet veel. Voor mijn gevoel gaat vandaag de halve fles er weer uit na elke voeding. Moet na elk slaapje het bed verschonen en schone kleren aan doen.

Of het tijdens het slapen ook in golven gaat heb ik geen zicht op natuurlijk, maar op schoot lijkt het meer op een golf dan op een mondje.

12. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Nee, wat ik bedoelde was dat het cb dacht dat het op 1 dag was, maar het was na elke voeding. Dus heel veel. Ik verschoonde ook dagelijks het bedje en soms kreeg ze wel drie keer andere kleren aan! Maar het is wel vanzelf minder geworden toen ze wat ouder werd.

groet
    Amber

13. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Zo ben weer terug.
    Ymke is weer even helemaal nagekeken en gezond verklaard. Ze groeit goed, ook in de lengte, weegt al bijna 5 kg. Haar spuug is onderzocht op maagzuur en dat zat er niet in. Zeker geen reflux of de verborgen variant dus. Aan allergie dacht ze ook niet, omdat kindjes dan veel ongelukkiger ogen (ze heeft de hele tijd gelachen tijdens het onderzoek) en ze huilen echt veel meer.
    We moeten nu proberen minder voeding te geven. Ik ga terug naar 120+4 en evt naar 90+3. Als ze hongerig lijkt gewoon meer flessen aanbieden, voeden op verzoek dus.
    Als dat niet helpt gaan we kijken of aangepaste voeding iets voor haar kan doen, bijvoorbeeld Nutrilon A.R of een forte variant.
    Afwachten maar weer dus!

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ga toch mee in de ideen van je nicht.
    Niet alle allergische kinderen huilen of zijn ongelukkig. Soms is het inderdaad alleen maar erg veel spugen.
    Het lijkt me zeker het proberen waard om eens een poosje een hypo-allergene voeding te geven.

15. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik kijk het deze week nog even aan met minder voeding en helpt het helemaal niet, probeer ik dat.
    Welke hypo voeding zou ik dan moeten nemen volgens jou?

Deel Deze Pagina