Mijn zoontje krijgt sinds 2 weken fruit en groenten (1e week kreeg hij peer, 2e week bezig met worteltjes). Hiervoor kreeg hij alleen melk en dan voornamelijk borstvoeding. We waren gewend aan één dunne poepluier per 3 dagen (borstvoeding) en nu sinds een dag of 3 heeft onze zoon veel drogere ontlasting. Gisteren 3 keer, en vandaag ook al 2 keer. Hij begint dan te huilen en heel hard te persen, hij lijkt er echt moeite mee te hebben. Is dan normaal als je met vast voedsel begint? Lijkt me niet dat hij te weinig vocht krijgt. Hij krijgt nog 5x per dag de borst en in die peer en wortel zit toch ook een hoop vocht? Ik denk zelf dat zijn darmen gewoon moeten wennen.... Eigenlijk wilde ik 'm van de week aan banaan laten wennen, maar met die droge ontlasting misschien toch niet...?! Graag jullie ervaringen.... XXAnna
Als hij er last van heeft kun je beter even pas op de plaats maken tot die darmen weer wat tot rust gekomen zijn. Ze hebben er het minste last van als je bij de bijvoeding eerst een borst, dan de hapjes en dan een toetjesborst geeft. Moedermelk bevat namelijk enzymen die helpen bij de vertering van bijvoeding, waardoor het de darmen minder belast. Aardappel is supermild. Nog milder dan wortel. Met fruit zou ik nog even wachten, dat geeft toch sneller problemen.
inderdaad geen banaan geven dan! Ff rustig aan met de bijvoeding, maar ik zou het niet helemaal stoppen eerlijk gezegd. Hier ook problemen, maar ik weet het aan de overstap naar KV (vrijwel gelijk met eerste fruithapje is eerste fles KV geintroduceerd). Het gaat nu eindelijk beter (na 2 mnd) omdat ik 'buikjespap' ben gaan gebruiken; als je kindje al wat meer gewend is aan groente, fruit ed is dat wellicht ook een optie straks
Ben je aan het Rapley-en? Hier na de eerste hapjes na 3 dagen een hele volle plakluier met stukjes. Hij deed ook heel vieze winden. Na 3 weken bijvoeding gewoon weer na een week een keurige luier; niet nat, geen klont. Zonder stukjes overigens, dat verbaasde me wel! Hij verteert het kennelijk goed. Ik geef ook eerst de borst.Hij heeft maanden last gehad van zijn darmen, dus we verwachtten het ergste, maar sinds we wat langer bijvoeden geen winden meer. Gaat dus heel goed! Oh ja; hier ook een aardappelfan!