Biologische of houdbare melk???

Discussie in 'Voeding' gestart door Elleke, 4 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Ons meisje is 14 maanden... Ik heb gehoord dat je beter biologische melk kan gebruiken dan houdbare melk.. Wat is hiervan waar? Ik gebruik wel biologisch hoor, maar was benieuwd wat jullie gebruiken!

2. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Biovarianten vind ik sowieso beter. Je hebt ook biologische houdbare melk.
    Ik vind houdbare melk niet lekker, dus dat drinken wij niet. Maar volgend mij maakt het verder niet zoveel uit.

3. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Ik wist niet dat je houdbare biologische melk hebt, waar kun je dat ergens kopen? Heb er overal al naar gekeken.... ;)

4. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Gewoon bij de natuurwinkel.

5. Sunlover

Sunlover Bekend lid

26 jan 2011
    764
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier houdbare melk, vinden wij zelf herl lekker, dus dt krijgt de kleine ook!

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Groter esupermarkten hebben het ook, de Jumbo haal ik het zelf.
    Houdbare of verse melk maakt niet zoveel uit kwa voedingswaarde.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    AH en jumbo etc hebben ook bio houdbare melk. Bio verdient -ook voor jezelf- de voorkeur ivm de gezondheid vd koeien (hun voeding!)

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er is geen wezenlijk verschil. Bio of niet is kwestie van persoonlijke voorkeur.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Het zijn twee verschillende dingen: bio of niet-bio, vers/gepasteuriseerd of langhoudbare melk.
    Bio of niet bio is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik koop zo veel mogelijk bio, dus de melk ook. Ik vind 'm ook lekkerder, maar misschien is dat suggestie, ik heb nooit een blinde test gedaan of ik uberhaupt echt verschil proef.

Houdbare melk vind ik gewoon niet lekker, dus die heb ik nooit in huis. Maar de voedingswaarde vind ik een andere reden om die niet te gebruiken. Voor een keer, niks mis mee. Maar als voornaamste vorm van melk zou ik het gewoon niet doen.

Onderstaande tekst heb ik hier gevonden: Voedingswaarde van gepasteuriseerde en gesteriliseerde melk (2)
    Wanneer bij het beoordelen van verschillende soorten consumptiemelk de voedingswaarde als criterium wordt gehanteerd moet de voorkeur worden gegeven aan vers gepasteuriseerde melk of, de voordelen van langere houdbaarheid zonder koeling in aanmerking genomen, aan aseptisch en lucht- en lichtdicht zonder kopruimte verpakte UHT-gesteriliseerde melk (directe methode of indirecte methode met ontluchting). Deze melk mag echter niet langer dan ongeveer zes weken worden bewaard. In andere lang-houdbare soorten melk zijn, hetzij door hittebehandeling (twee-etappensysteem), hetzij door de bewaring onder variabele omstandigheden, zodanige vtamineverliezen (50-100%) te verwachten dat de voedingswaarde ervan wordt verminderd. Een verschuiving in de markt ten gunste van deze soorten lang houdbare melk zal ten gevolge hebben dat de bijdrage van drinkmelk aan de voorziening van de vitaminen B12 en foliumzuur en in mindere mate van de vitaminen B1, B2 en B6 in het Nederlandse voedingspatroon vermindert. Vanuit dit gezichtspunt bezien moet een dergelijke ontwikkeling ongewenst worden geacht

Deel Deze Pagina