Hallo allemaal, Ik zit eigenlijk met het volgende. Mijn dochter roept sinds een aantal dagen de hele tijd poep. Als ik haar dan verschoon heeft ze eigenlijk alleen geplast. Ze poept wel goed minimaal 1 keer per dag, dus het lijkt mij niet dat ze verstopt zit. Kan het zijn dat ze met poep ook plas kan bedoelen? Ze is nu momenteel ook heel erg aan t ontwikkelen qua spraak. Ze kan al heel goed aangeven wat ze wel en niet wil en soms komen er echt de meest ongelofelijke woorden uit. Zo zei ze van de week ineens afgelopen en spreekt ze soms ook echt met 2 of meer woorden. Anouk wordt in juni 2 jaar, is ze nu vroeg met zoveel praten of maakt dit niet zoveel uit? Liefs, Duveldraakje
Jelle roept ook de hele dag "poepuh?"en laat dan een windje... (beter gezegd wind) Op zich komt hij regelmatig naar me toe als hij gepoept heeft, maar een plas snapt hij echt nog niet. Onder de douche plast hij altijd maar daar reageert hij niet op totdat ik het zeg.. En dan begint hij te giechelen... Misschien dat je dochter het verschil nog niet goed voelt? Of het verschil nog niet begrijpt, dat kan natuurlijk ook. Wat betreft dat kletsen, hier ook zo'n kletskous... Jelle maakt zelfs al zinnen van 4 woorden... "Mama, Jejje buite pele?" en "Bekuh jeeg, mama mimoma? (Oftewel, z'n beker is leeg of ik er even nieuwe limonade in doe... ) Op het kdv zeiden ze ook al dat hij zoveel praatte, maar of hij daarmee nou echt snel is weet ik eigenlijk niet. Jelle word trouwens ook 2 in Juni...
Ik denk dat de ontwikkeling van praten vrij normaal is. Isabella ging met 18 maanden ineens meer praten. Met 20 maanden nog meer en nu bijna 2 jaar kan ik haar eigenlijk wel gewoon verstaan en zegt ze alle woorden na. Zinnen, kleuren, tellen et cetera. Zelf het woord Universiteit zegt ze, ha ha Maar dat ze poep zeggen is denk ik omdat ze dat niet fijn vinden voelen in de broek en inderdaad dat ze misschien wel bedoelt dat ze plast. Een windje kan ze ook bedoelen. Isabella zegt altijd. EC of Ce ( wc) als ze iets moet doen.
Bedankt voor jullie reacties. Zijn jullie al begonnen met zindelijk maken? Ik weet namelijk niet goed wanneer dat eigenlijk zou moeten, of dat ze er wel aan toe is. Anouk zegt inderdaad ook Cee als papa of mama even naar de wc zijn en ze is ook erg geïnteresseerd in de wc. Ze moet altijd even met mij mee om te kijken. Over dat praten dat wordt ook echt met de dag meer, we moeten nu echt op onze woorden gaan letten want ze zegt letterlijk alles na! Liefs, Duveldraakje
Volgens mij is het praten rond die leeftijd normaal hoor. Mijn zoontje kan zich ,ook naar anderen toe, al goed verstaanbaar maken. Kan door woorden goed aangeven wat hij wil,en wat hij ziet bijv. Ik denk dat de interresse voor wc, poep e.d. wel het begin is van zindelijkheid, ze leggen namelijk een bepaalde link ergens mee. Maar het omzetten naar daden...misschien duurt dat nog even... Ik heb hier een potje in de kamer staan,maar er wordt nog niks mee gedaan ondanks het boekje *op het potje* wat we vaak lezen. Maar als papa of mama naar de wc gaat dan is het altijd: mama evuh plassuh, of poepie doen mama? Dus ergens horen ze wel een klok luiden,maarja waar is die klepel....