Hey meiden, Helaas zit ik inmiddels ook in de medische molen. Bloedwaardes/hsg was allemaal goed bij mij. Voordat er verdere stappen worden ondernomen (zoals bijv. iui/ivf of iets dergelijks) doen ze dan eerst een kijkoperatie (laparoscopie) of wordt deze alleen gedaan als er geringe redenen voor zijn dat er verklevingen kunnen zijn?
Volgens mij verschilt dat een beetje per ziekenhuis. In mijn geval hoefde ik geen kijkoperatie toen de uitslag van mijn HSG goed was.
Mijn HSG was twijfelachtig dus ik heb wel meteen een kijkoperatie gehad. Het is per ziekenhuis inderdaad verschillend. Bij ons doen ze het meestal na de 3e IUI mocht het dan nog niet raak zijn. Maar in mijn geval dus eerder omdat de HSG twijfelachtig was.
Ik had een slechte uitslag bij de HSG. Ik kreeg eerst een MRI om te kijken of daar alles goed op te zien was. Dat was het geval, dus geen kijkoperatie, en volgende week de eerste IUI! Bij ons ziekenhuis doen ze een kijkoperatie pas als ze het echt niet anders kunnen zien. Ik kreeg dus ook eerst een MRI, en gelukkig was die duidelijk genoeg!
In ons zh hoorde een kijkoperatie incl. HSG bij het orienterend fertiliteits onderzoek (OFO). Was dus verplicht voordat je mocht beginnen met welke behandeling dan ook. Ligt dus echt aan het protocol van je ziekenhuis.
Het verschilt dus nogal van ziekenhuis! ik hoop dat mijn ziekenhuis het alleen doet i.g.v. twijfel want ben echt doodsbenauwd voor een operatie! Mijn hsg was helemaal goed, geen twijfel over mogelijk, hoop dat dit een indicatie is om geen kijkoperatie te hoeven. Als ik over 1 maand nog niet zwanger ben dan moet ik weer terug komen bij de gyn. en dan horen we hoe verder. Ben benieuwd!
bij ons moest je een hsg voor IUI gehad hebben en hoefde je geen kijkoperatie als de hsg goed was bij mij is de operatie gedaan omdat er zeer sterke vermoedens (door veel buikpijn=endometriso) waren dat er verklevingen zaten (helaas was dat ook zo) hierdoor heb ik iui overgeslagen.
idd wat de andere meiden al zeggen het is echt per zh verschillend bij mij hebben ze eerst een laparoscopie gedaan en tegelijk een hsg en een leo.
Ik heb eerst drie IUI pogingen gekregen en na die drie pogingen een evaluatiegesprek en een kijkoperatie gehad.
Bij ons was het onderdeel van de vooronderzoeken. Eerst kijken of het goed is en dan pas starten met IUI. Ik moet zeggen dat ik het toch best vreemd vind dat ze eerst 3 IUI's doen, en dan pas zulke onderzoeken gaan doen. Stel dat het nou niet goed is, dan zijn er toch 3 pogingen voor niets gedaan ...?
Bij ons ook eerst laparpscopie voor IUI, in mijn geval ben ik al eerder mer IUI begonnen omdat de samenlevingstest slecht was, en er een wachtlijst was voor de laparoscopie. Lijkt mij inderdaad ook de logische volgorde. Afgelopen vrijdag gehad en het valt inderdaad mee, nu alleen nog last van de wondjes. Chantal
Bij ons in het ziekenhuis moet je ook eerst alle onderzoeken gehad hebben voordat je verder mag. Dus ook na een goede uitslag van de hsg heb ik afgelopen woensdag een kijkoperatie gehad. Hierbij ook een goede uitslag. Volgende week naar gyn. om verder stappen (iui) te overleggen.
Bij ons niet standaard, alleen bij gerede twijfel en igg van IUI. Bij mij was het dus noet nodig. groetjes
Ook in ons ziekenhuis (Tilburg) behoorde de kijkoperatie tot de onderzoeken. Ik had pco en heb wel eerst clomid geprobeerd. Ik was zelf ook eerst helemaal niet zo voor een operatie, maar toch is het wel verstandig. Dan weet je tenminste zeker dat er (hopelijk) niks aan de hand is voordat je allerlei behandelingen gaat doen. Er zijn dingen die ze uit bloedonderzoek e.d. nou eenmaal niet kunnen zien. Bij een kijkoperatie kunnen ze eventueel meteen iets doen aan dat wat ze tegenkomen. Bij mij hebben ze een laparoscopie gedaan en tegelijk een hsg en een leo. Mooi alles in een keer, terwijl ik er niets van merkte. Ennnnn, 5 maanden later was ik zwanger! Inmiddels in de 18e week en we kunnen nu alleen maar dolgelukkig zijn dat we toen toch die operatie hebben laten doen (viel 1000% mee!). Dus als je twijfelt: overleg nog eens met je arts over het hoe, wat en waarom en als het het meest verstandig is: DOEN! Succes!
Ik heb er geen gehad. Bij mij waren geen aanwijzingen dat er iets mis was. De HSG was ook helemaal goed en alle andere uitslagen ook. Ook het Radboud vond het voor de IVF's niet nodig om het nog te doen. Alvast heel veel succes met eventuele behandelingen!
Bij mij is het wel gedaan voor we overgingen tot ivf. Nog vooradt ik een hsg had,die is tijdens de kijkoperatie gedaan. Maar op de inwendge echo's was wel te zien dat er iets mis was dus er was wel een duidelijke aanleiding voor de operatie. De uitslag was dan ook endometriose na de operatie. Die valt trouwens erg mee en kun je niet echt vergelijken met een echte operatie. vond ik.