Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft, en wat dan de oplossing is? Wij hebben al een zoontje die m.b.v. ovulatieinductie ter wereld is gekomen. Ik heb pcos, maar bij mijn vriend is alles in orde. Vroeger had ik een cyclus van meer dan 150 dagen en nooit een eisprong.Bij de eerste heb ik eerst clomid 50 - 100 - 150 mg gehad, hier had ik zowel van de eierstokken als baarmoederslijmvlies geen reactie op, oftewel clomidresistent. Toen ben ik puregon 75 gaan spuiten, na 1 week spuiten bleek op de echo een hevige overstimulatie, meerdere grote follikels van meer dan 10 cm groot en veel vocht in de buikhole. Ook enorm veel aangekomen, moest elke dag bloedprikken want mn functies van lever en nieren werden slechter, en ik moest lichamelijk rust houden. Na 3 weken werd ik (heel hevig) ongesteld en konden we een nieuwe pging doen. Bij de laagste dosering puregon werd weer de behandeling afgeblazen, 3 grote follikels en wat kleinere is teveel. Wij hebben toen toch de gok genomen en geklust en toen 1 zoontje gekregen. Nu zijn we voor de tweede bezig en ik heb weer geen eisprong van mezelf, nu zijn we begonnen met Gonal-F, 37.5 eenheden per dag. Tot en met dag 14 waren er geen grotere follikels te zien en op dag 17 opeens 3 grote follikels en meerdere kleintjes. Ronde wordt afgebroken, ik moest stoppen met spuiten en we mogen geen seks hebben. Vrijdag heb ik weer een echo en bij buikpijn/gewichtstoename moet ik meteen bellen. Ik ben echt moedeloos aan het worden. Hoe kan dit nou, zo'n lage dosering, 14 dagen lang niks aan het groeien (behalve mn baarmoederslijmvlies) en 3 dagen later opeens overstimulatie. Mn eigen gyn. heeft vakantie en haar vervanger wist ook niks te zeggen behalve dat er een list voor moest worden verzonnen, maar wat precies wist hij niet. Ik kan wel wat opbeurende woorden gebruiken!
Heb je dan helemaal geen reactie bij clomid? Ik reageer al superheftig op 50mg, zit inmiddels teruggeschroefd naar een kwart tablet. Misschien is dat weer een optie, misschien reageer je er nu anders op?
Hoe groot waren die kleintjes dan? Anders is 3 grote toch geen overstimulatie.. Ik ben nu zwanger na een iui met 3 grote eitjes, waren ook wat kleinere maar die telden niet mee. Bij pcos met zo'n reactie wordt vaak een LEO operatie gedaan. Ik ben geen gyn, maar een andere oplossing zou kunnen zijn om misschien net 1 tikje meer te spuiten zodat er 1 een groeispurt krijgt. (Omdat je nu zo lang moest spuiten) Of misschien reageer je op een ander hormoon zoals menopour beter. Succes! Overigens kun je per ronde anders op dezelfde dosis reageren, vooral in het begin.
Bedankt voor de reacties! ik wit niet dat het per ronde verschilt, bij de rondes met puregon reageerde ik altijd hard. De gyn. is bang dat als ik hoger ga spuiten ik net als bij de puregon echt fikse overstimulatie zal krijgen. De kleintjes waren allemaal rond de 10-11 mm maar wel een behoorlijk aantal, hij heeft ze niet allemaal gemeten.. Ik vond het ook een beetje overdreven eerlijk gezegd maar zij zullen het wel weten. Ik heb ze nog nooit over een LEO gehoord in dit ziekenhuis eerlijk gezegd, misschien maar eens aankaarten. Toen bij de mmm van mijn zoontje had de gyn. het over een hormoonpompje maar dat zie ik echt niet zitten. Gisteren ben ik op controle geweest en er was 1 follikel van 18.5 mm en die twee andere waren gekrompen. Vriend en ik gaan nu toch gewoon seks hebben!