Hepatitis A vaccinatie?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Mamma1984, 17 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamma1984

Mamma1984 Niet meer actief

Hoi hoi,

Over 2,5 maand gaan wij op vakantie en is mij geadviseerd om een hepatitis A vaccinatie te laten zetten (= een herhaling, ik heb vorig jaar ook hepatitis A en dtp laten zetten). Maar nu lees ik dat de meningen verdeeld zijn of het al dan niet schadelijk is voor je kindje als je tijdens je zwangerschap zo'n vaccinatie laat zetten.

Mijn vraag is dan ook, is het verstandig om een vaccinatie te laten zetten?

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Dit is wat ik op de site van het RIVM vond:Hepatitis A-vaccinatie dient te worden overwogen bij alle niet-immune zwangere reizigers naar landen buiten de Westerse wereld. Er zijn onvoldoende onderzoeksgegevens bekend om de veiligheid te garanderen. Gebaseerd op gegevens van andere geïnactiveerde vaccins is er geen reden om aan te nemen dat het schade aan de vrucht zou berokkenen. De Brede Werkgroep van het LCR is daarom van mening dat het hepatitis A-vaccin (Havrix 1440 en Avaxim) zonder bezwaar aan zwangeren gegeven kan worden. Vaccinatie tegen hepatitis A heeft de voorkeur boven toediening van gammaglobulinen vanwege de (uiterst geringe) kans op bloedoverdraagbare pathogenen.
    Ik wil je adviseren bij de GGD te informeren misschien kan je je antistoffen laten bepalen en blijkt dat je al of nog voldoende antistoffen hebt.

Groetjes Imke

Deel Deze Pagina