voel me stom. zoontje niet naar school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mindy26, 17 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    #1 Mindy26, 17 nov 2014
    Laatst bewerkt: 17 nov 2014
    Ik vroeg me af of jullie zo iets hebben meegemaakt..
    mijn zoontje is vorige week 4 jaar geworden. Had drie keer gewend op de basisschool ging redelijk. Laatste keer had hij gehuild. Toen afgelopen donderdag. Hij moest direct huilen en werd meteen naar huis gestuurd. Juf zei dat we hem dat niet aan moesten doen door drukte en maandag(vandaag dus) weer kon komen. Vandaag dus is hij heen geweest en was weer huilen.. werd om 11.05 gebeld dat k hem moest ophalen. Zou hem normaal kwart voor 12 halen.. ik kom daar en hij huilt niet. Geen rood gezicht.. zat buiten bij een andere juf. Kreeg meteen te horen dat hij pas in Januari weer kan komen omdat het in deze drukke periode te veel voor hem is. Ik vroeg nog of het niet te snel was op gegeven. Zij vondt van niet. Nja ik dacht oke.. kwam de psz leidster tegen en die stelde voor om hem tot die tijd nog naar psz te komen. Ik ben akkoord gegaan. Psz leidster zei af en toe met hem naar zijn klas te gaan wennen.. maar ik vroeg me af of dit allemaal wel klopt. Vind het maar raar

Wat vinden jullie?

2. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Vind het echt heeeel raar dat de school dit doet!
    Wat gebeurd er als hij in januari weer gaat huilen? Mag hij dan weer een maandje thuis blijven?
    Tuurlijk is het voor hun lastig als er een kindje moet wennen ( zeker in deze drukke tijd met de Sint en kerst), maar om het kind dan iedere keer naar huis te sturen?!

Ik snap de reden wel dat het voor hem misschien niet lekker wennen is in deze drukke periode, en ik zal hem denk ik daarom inderdaad nog even naar de psz laten gaan, maar ik zou zeker met school rond de tafel gaan zitten hoe ze dit dan in januari gaan doen als hij gaat huilen?
    Kinderen moeten nou eenmaal wennen op de basisschool en dat is mijne inziens doodnormaal!

3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik vind het ook te snel opgegeven. Dochter heeft weken lang aan mijn been gehangen en de eerste paar keren ook wel een uur gehuild. (En dat was in het voorjaar)

4. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ik vind t kort door de bocht van de lerares en vind dat ze wel wat uitleg mag geven ipv zeggen en klaar. Weet ook niet hoe groot de klas nu is. Op zich is er niets mis met januari maar gevoelsmatig maakt juf zich er ook wel makkelijk van af

5. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Wat raar. Hier huilen nieuwe kindjes ook wel, groep 2 ers ook nog wel eens. Die krijgen op dat moment even wat extra aandacht. Alleen als het echt niet gaat worden ouders gebeld.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Kan me wel enigszins indenken dat dit niet zo'n handige tijd is om te starten in de klas, (onze oudste startte 2 jaar terug ook in deze periode)k, maar ik vind de manier waarop het gaat wel raar.
    Ik zou er eens een gesprek met de directeur over aangaan: ook gewoon om te checken of die hiervan wel op de hoogte is....

7. Boefje2012

Boefje2012 Fanatiek lid

25 jan 2014
    1.006
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier heb ik nog nooit van gehoord. Heb ook nog nooit gebeld dat een kind opgehaald moest worden vanwege huilen! Ook collega's nooit over gehoord...

8. Maiasaurus

Maiasaurus Niet meer actief

Ze trekt wel snel een conclusie maar ik vind het geweldige service dat hij toch nog een tijdje naar de psz mag terwijl hij al 4 is.

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.194
    16.528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Raar verhaal.
    Hier 2 kinderen die destijds in december 4 jaar werden en die gingen gewoon naar school.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dit vind ik echt heel raar. De juf toont weinig doorzettingsvermogen. En het is pas half november, zo druk is het toch niet op school? Bovendien van de psz, lief dat ze het zeggen, maar zou het echt mogen? Hier zijn de regels dat er alleen 4 jarige kinderen mogen blijven als ze net voor de zomervakantie 4 jaar worden. Ik zou er echt niet mee akkoord gaan, met de beslissing van school en zo snel mogelijk een gesprek met de juf en anders directie aangaan.

11. penseel

penseel Niet meer actief

#11 penseel, 17 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2014
    Raar ook nog niet van gehoord. En loop al een tijdje rond op de basisschool.

12. Deliana

Deliana Niet meer actief

Vind het ook een raar verhaal en bovendien nogal kort door de bocht. Wat zijn nou een paar weken.... bijna ieder kind heeft de eerste periode wel wat moeite met school. Vind het bovendien een verkeerd signaal naar je zoontje, die denkt in januari vast dat als hij maar hard genoeg gaat huilen dat hij dan niet meer naar school hoeft....

Persoonlijk zou ik het niet zo maar accepteren en nog eens een gesprek aan gaan op school.

13. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb maar liefst vier wenkinderen in de maanden november en december. We hebben met twee ouders afgesproken dat ze pas na de kerstvakantie voor het echie komen omdat ze 1,5-2 weken voor de kerst 4 wordw
    En. We hebben de wendagen gewoon een beetje uitgesmeerd over de hele periode. En verder bekijken we gewoon hoe het gaat. Als een kind de hele ochtend huilt is dat voor ons wel een reden om even het overleg met ouders op te zoeken. Maar als ze alleen huilen bij het afscheid nemen is dat meestal over voordat oudsrs goed en wel de school uit zijn.

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Nou, het klinkt voor mij ook alsof ze wel snel opgeven.
    Tja,en drukke periode, decemberkindjes lieten ze op de oude school van mijn dochter idd wel pas in januari starten.

15. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Lekker makkelijk van die juf zeg.
    Nog nooit mee gemaakt zou er ook niet mee akkoord gaan.
    En dat bellen dat hij opgehaald moest worden had ik gezegd pas als het tijd is.sorry wat is dat voor iets raars ? Mijn middelste heeft heel lang gehuild dan werd soms zijn zus uit de klas gehaald die dan met hem kon spelen in de klas en anders zat hij gezellig bij de juf.
    Kinderen moeten nu eenmaal wennen en een juf hoort daar mee om te kunnen gaan

16. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Vreemd en nog nooit gehoord.

Mijn tweeling is vandaag voor het eerst wezen wennen en gaan va 4 dec de hele dag naar school (5e is halve dag ivm pakjesavond). Er werd wel even gedacht om ze misschien in januari pas naar school te laten gaan, maar er is toch beslist om het nu te doen. Hier vinden ze het geweldig!

Kan mij voorstellen dat het een drukke periode is, maar wat denk je zelf? Reageert ie daarom zo?

17. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik vind het toch ook wel vreemd dat ze echt zo rap opgeeft.
    Kom op, hij is net 4 en is net 2 (halve) dagen naar school geweest!

Als hij nu na 4 weken nog huilt zou ik zeggen van "oké, laat hem nog maar effe thuis". Maar na 2 dagen??? Dan scheelt er toch duidelijk iets met de juf.

Ik zou verder gaan en er toch echt met de directeur over spreken - eventueel met de juf erbij. Want wat als hij in januari weer huilt? Gaat ze hem dan telkens blijven wegsturen?

Op zich fijn dat ze laat weten dat hij verdriet heeft. Maar als jij hem kwam ophalen om kwart voor 12, waarom moet zij dan om 5 na 11 al bellen? Stel dat je 10 minuten van school af woont, dan ben je er nog pas om 20 à 25 na 11 (effe klaarmaken voor je buiten kan of vanop je werk) ... Geeft niet zo'n verschil met het eigenlijke uur van ophalen.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn zoon werd inderdaad 14 juli 4 en 21 juli kregen we vakantie en moest zelfs toestemming vragen of het ok was dat hij een paar dagen extra bleef.

Ts, je kind is 4 en juf moet meer haar best doen, hij hoort niet op de psz. Ik zou hierdoor zelfs een andere school overwegen.

19. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Een tijdje geleden heb ik hier een topic gehad omdat mijn dochter na 5 weken opeens in huilen uit barste op school, echt flink verdriet, en echt vreselijk om haar achter te laten.
    Ik zat toen na een week in dubio, en heb haar op een gegeven moment zelf 1 dag thuis gehouden omdat ze bij het ontwaken al begon te sputteren over school.

Onze school wilde juist dat ik door zou zetten, en kreeg ook iedere keer een telefoontje met info over hoe het nu ging. 1 Keer zijn ze zelfs de klas ingelopen en lieten mij mee luisteren met het gesprek tussen directrice en mijn dochter.
    Dit was super fijn want ik maakte mij gigantische zorgen.

Zij gaven echter aan dat, hoe rot het ook is, het doorzetten is. Stoppen terwijl het kind huilt is aangeven dat het inderdaad eng is, terwijl school niet eng is, en niet eng hoeft te zijn.

Ik vind het tof dat jouw psz zegt kom dan maar even terug, echt heel erg leuk! Maar hoe de school handelt is wel heel erg apart, maarrrrr nu weet ik dat vrije scholen hier bvb makkelijker in zijn (althans wij hebben op verschillende soorten scholen gekeken en dit werd door hun aangegeven) dus ik weet niet of jij hier iets over terug kan vinden in de schoolhandleiding?

Wat ik op de basis merk is dat er altijd wel iets is, Sint Maarten, kinderboekenweek, herfst, sinterklaas, kerst, oud en nieuw, tochtjes, ondernemingen etc. Ik heb vanaf 1 september nog geen kalm moment mee gemaakt, dus of dat per 1 januari echt opeens zoveel kalmer zal zijn?

20. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Nu ben je overigens zelf thuis (uit wat ik begrijp) en kunnen jij en PSZ het opvangen tot 1 januari.

Maar wat als jij gewoon zou werken en geen opvang had? Omdat je er nu éénmaal op rekent dat je kind sinds vorige week donderdag naar school mocht. En er bovendien geen problemen waren op de peuterspeelzaal.
    Je kan toch niet per direct zomaar ontslag nemen van je werk of zomaar een fulltime opvangplaats vinden voor een kind dat 4 is en dus op school thuishoort? Of er de komende 2 maanden je omgeving mee belasten?
    Heeft de juf / de school daar dan echt niet bij stil gestaan?

Ik zou dus echt wel degelijk een actieplan vragen aan de school om je kleintje toch minstens 's ochtends op school te krijgen. Hij is 4, hij heeft er dus recht op.
    En er zal altijd wel iets zijn waardoor het "niet uitkomt" (voor de juf). In januari werken ze misschien weer naar carnaval toe, daarna naar Pasen en daarna naar een eventuele opendeurdag of schoolfeest en 't einde van 't jaar.
    De Sint duurt nog 3 weken eer ie er is en Kerst is nog 5 à 6 weken van hier. Dat je je kind geen 3 dagen voor Kerst laat starten snap ik. Maar op dit moment is er toch nog tijd zat?

Deel Deze Pagina