Gisteren zat ik op dag 20 van mijn cyclus, na het stoppen met de pil. Uit pure nieuwsgierigheid hoe zo'n test werkt, heb ik een digitale Clear Blue test gedaan. Na amper 2 minuten gaf deze aan dat ik zwanger ben. Omdat ik vandaag zo'n 'termijntest' wilde doen, checkte ik vanmorgen nog een keer met een normale test en weer zo'n digitale van Clear Blue. Beide waren negatief... Ik weet dat ik te vroeg heb getest, maar kan dit? Is die test van gisteren dan vals positief of de testen van vandaag vals negatief? Ik dacht namelijk dat zo'n test alleen positief was als er HCG werd aangetroffen in je urine, wat alleen wordt aangemaakt als je zwanger bent.
Hallo Frummellie. Een zwangerschapstest word inderdaad positief als er HCG in de urine zit. Maar het kan inderdaad zijn dat een test positief aangeeft en je toch niet zwanger bent. Dus vals positief. Als je nu op dag 20 van je cyclus zit, denk ik eerder dat die eerste test vals positief is dan de testen van gisteren vals negatief. Ik zou nog even wachten met opnieuw testen en eerst kijken of je menstruatie op gang komt. Na het stoppen van de pil kan je cyclus namelijk ontregeld zijn. Groetjes Ineke.