ik heb gehoord dat de kans op meerlingen groter wordt bij naarmate je ouder wordt... het lijkt mij geweldig hoor! ik heb al 1 dochter en het lijkt mij super om een tweeling te krijgen.... maarrrrrrrrr nu heb ik ook gehoord dat het vaak 1 generatie overslaat.. maar in mijn familie gaat dat niet op... mijn moeder is 1 van een tweeling (haar broertje heeft maar 1 dag geleefd) en ze heeft voor mij een miskraam gehad van een tweeling... dussssssssss overslaan?!?! niet dusssss. hoe groot is de kans dat ik een tweeling kan krijgen...
Zal ik je iets vertellen, en echt geloof me, het is waar... Ook mijn kans op een tweeling is erg groot... Mijn oma, van mijn moeders kant, heeft 4 tweelingen gekregen en 3 "eenlingen"... Van die tweelingen is mijn moeder (tot nu toe) de enige die zelf ook weer een tweeling (mijn broertjes) heeft gekregen... Groetjes, Con
de ooms van mijn vriend zijn tweeling, dus ik heb ook een kans op een tweeling...opzich leuk als ik ze als eerste krijg, maar we willen graag als t lukt enzo 2 kinderen.. dus als je er dan 1 hebt en krijgt dan ineens een tweeling zou dat best schrikken zijn! liefs marieke
Hier hetzelfde verhaal. Mijn vader is 2ling. Mijn vriend zijn vader is 2ling. Heeft nu 1 generatie overgeslagen. Zijn wij dan de volgende?
Ik heb laatst een verloskundige gesproken en zij zei dat het alleen aan de moeders kant wordt doorgegeven. Daarnaast slaat het vaak een generatie over... maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel! Het lijkt me ook leuk om een tweeling te krijgen!
o kijk aan! als dat zo is hebben wij geen kans op een tweeling omdat het van vaders kant is ach ja we zien t wel, mocht t zover zijn ben ik al blij als het allemaal gezond is
Ja mijn man baalde ook omdat er in zijn familie wel tweelingen voorkomen maar in die van mij niet Maaaaaarrrrrrr het wil niet zeggen dat het niet mogelijk is he?!
hoihoi, ook ik heb gehoord dat als je kans hebt op een meerling dit aan de vrouwelijke kant ligt! Lijkt me btw helemaal geweldig! en maak er ook dan ook kans op! laten we eerst maars zorgen dat er een beebje mag komen. liefs mandy
hier geen 2 lingen in de familie...en wat denk je....?...ik krijg een 2 ling.. dat van die verloskundige is een bakerpraatje...wil je echt weten hoe groot de kans is, moet je een boek over krijgen van meerlingen lezen...ook van vaders zijde kan dit doorgegeven worden! Er zijn ook verschillende soorten (1 en 2 eiige) daar zit verschil in! Als 2 ling moeder kan ik jullie wel melden: het is een hele eer om een 2 ling mama te zijn..daar geniet ik elke dag weer van! Wij gaan nu door voor nr 3, maar wat is de kans op een nr 3 EN 4? suc6 iedereen!
echt geweldig! het lijkt mij echt superrrrr... wordt ook best een beetje blij van die verhalen... mijn hoop kan uitkomen? hihi... maar ja 1 is ook hartstikke leuk natuurlijk.. ik kan niet wachten... pffff wat duurt wachten lang.... nog even terugkomend op degene voor mijn berichtje. zij heeft al een tweeeeling... bij mij op zwangerschapsgym zat een vrouw.. die kreeg toen een tweeling.. 2 jongens... afgelopen juni heeft ze weer een tweeling gehad.. 2 meisjes....
Het ontstaan van een meerlingzwangerschap Hoe komt het eigelijk dat er meerlingen worden geboren? Is dat puur een kwestie van toeval of spelen er ook andere factoren een rol? In dit artikel wordt een aantal oorzaken besproken die er, naast het toeval, voor kunnen zorgen dat je zwanger raakt van meer dan één kindje. Erfelijkheid Eén van de factoren die van invloed kunnen zijn op het ontstaan van een meerling is de genetische aanleg van de ouders. Als je zwanger bent van een meerling, kan dat erfelijk bepaald zijn. De meerlingen die geboren worden vanwege een erfelijk aanleg, zijn overigens bijna altijd meereiig. Als er meereiige meerlingen in je familie zitten, is de kans dat je zelf zwanger raakt van meer dan één kind dan ook groter dan normaal. Wanneer je zelf deel uitmaakt van een meerling lijkt de kans zelfs nog groter te zijn. Zo is uit onderzoek gebleken dat een vrouwelijke, niet-identieke tweeling een kans van 1 op de 58 heeft om zelf een tweeling te krijgen. De aanleg voor een meereiige meerling lijkt overigens voornamelijk via de moederskant te worden overgeërfd. Deze meerlingen zelf bestaan dan ook voor het grootste deel uit meisjes. Of het krijgen van een eeneiige meerling ook erfelijk wordt bepaald, is nog niet bekend. Leeftijd Als je pas op latere leeftijd zwanger raakt, is de kans dat je een meerling krijgt groter dan wanneer je jonger bent. Vooral vrouwen van rond de veertig maken een grotere kans op een meerling, omdat op die leeftijd vaker meerdere eitjes tegelijk vrijkomen. Ook hier gaat het dus voornamelijk om meereiige meerlingen. In percentages uitgedrukt, kun je stellen dat een vrouw van twintig een kans van 1 op 100 heeft om een meerling te krijgen, terwijl de kans van een vrouw van vijfendertig reeds gestegen is naar 1 op 75. Vruchtbaarheidsbehandelingen Vrouwen die zwanger raken na een vruchtbaarheidsbehandeling waarbij hormonen zijn toegediend, maken een grotere kans op een meerling dan normaal. Hormonen kunnen er namelijk voor zorgen dat er meer rijpe eicellen tegelijk vrijkomen en bevrucht worden. Net als hiervoor resulteert dit dus voornamelijk in meereiige meerlingen. Voorbeelden van vruchtbaarheidsbehandelingen waarbij hormonen toegediend kunnen worden, zijn kunstmatige inseminatie (KIE of IUI) en reageerbuisbevruchting (IVF). Bij een reageerbuisbevruchting worden overigens vaak meerdere bevruchte eicellen teruggeplaatst in de baarmoeder. Het is vanzelfsprekend dat de op meerdere babys daardoor ook aanmerkelijk groter is. Ras Het klinkt vreemd, maar ook het ras bepaalt in sommige gevallen de kans dat een vrouw een meerling krijgt. Bij zwarte vrouwen komen tweelingen bijvoorbeeld vaker voor dan bij blanke vrouwen. Uitgedrukt in percentages resulteert bij zwarte vrouwen namelijk 1 op 79 zwangerschappen in een tweeling, terwijl dit aantal bij blanke vrouwen slechts 1 op de 100 is. Zo is bekend dat in bepaalde delen van Afrika uitzonderlijk veel tweelingen voorkomen. Soms zelfs bij één op de twintig zwangerschappen. In Azië zijn tweelingen vervolgens weer zeldzamer dan elders: daar resulteert slechts 1 op de 150 zwangerschappen in een tweeling.
Het ontstaan van een meerlingzwangerschap Hoe komt het eigelijk dat er meerlingen worden geboren? Is dat puur een kwestie van toeval of spelen er ook andere factoren een rol? In dit artikel wordt een aantal oorzaken besproken die er, naast het toeval, voor kunnen zorgen dat je zwanger raakt van meer dan één kindje. Erfelijkheid Eén van de factoren die van invloed kunnen zijn op het ontstaan van een meerling is de genetische aanleg van de ouders. Als je zwanger bent van een meerling, kan dat erfelijk bepaald zijn. De meerlingen die geboren worden vanwege een erfelijk aanleg, zijn overigens bijna altijd meereiig. Als er meereiige meerlingen in je familie zitten, is de kans dat je zelf zwanger raakt van meer dan één kind dan ook groter dan normaal. Wanneer je zelf deel uitmaakt van een meerling lijkt de kans zelfs nog groter te zijn. Zo is uit onderzoek gebleken dat een vrouwelijke, niet-identieke tweeling een kans van 1 op de 58 heeft om zelf een tweeling te krijgen. De aanleg voor een meereiige meerling lijkt overigens voornamelijk via de moederskant te worden overgeërfd. Deze meerlingen zelf bestaan dan ook voor het grootste deel uit meisjes. Of het krijgen van een eeneiige meerling ook erfelijk wordt bepaald, is nog niet bekend. Leeftijd Als je pas op latere leeftijd zwanger raakt, is de kans dat je een meerling krijgt groter dan wanneer je jonger bent. Vooral vrouwen van rond de veertig maken een grotere kans op een meerling, omdat op die leeftijd vaker meerdere eitjes tegelijk vrijkomen. Ook hier gaat het dus voornamelijk om meereiige meerlingen. In percentages uitgedrukt, kun je stellen dat een vrouw van twintig een kans van 1 op 100 heeft om een meerling te krijgen, terwijl de kans van een vrouw van vijfendertig reeds gestegen is naar 1 op 75. Vruchtbaarheidsbehandelingen Vrouwen die zwanger raken na een vruchtbaarheidsbehandeling waarbij hormonen zijn toegediend, maken een grotere kans op een meerling dan normaal. Hormonen kunnen er namelijk voor zorgen dat er meer rijpe eicellen tegelijk vrijkomen en bevrucht worden. Net als hiervoor resulteert dit dus voornamelijk in meereiige meerlingen. Voorbeelden van vruchtbaarheidsbehandelingen waarbij hormonen toegediend kunnen worden, zijn kunstmatige inseminatie (KIE of IUI) en reageerbuisbevruchting (IVF). Bij een reageerbuisbevruchting worden overigens vaak meerdere bevruchte eicellen teruggeplaatst in de baarmoeder. Het is vanzelfsprekend dat de op meerdere babys daardoor ook aanmerkelijk groter is. Ras Het klinkt vreemd, maar ook het ras bepaalt in sommige gevallen de kans dat een vrouw een meerling krijgt. Bij zwarte vrouwen komen tweelingen bijvoorbeeld vaker voor dan bij blanke vrouwen. Uitgedrukt in percentages resulteert bij zwarte vrouwen namelijk 1 op 79 zwangerschappen in een tweeling, terwijl dit aantal bij blanke vrouwen slechts 1 op de 100 is. Zo is bekend dat in bepaalde delen van Afrika uitzonderlijk veel tweelingen voorkomen. Soms zelfs bij één op de twintig zwangerschappen. In Azië zijn tweelingen vervolgens weer zeldzamer dan elders: daar resulteert slechts 1 op de 150 zwangerschappen in een tweeling.
hier geen tweelingen in de famillie maar ik las in een boekje dat ik kreeg van de gyn dat als je clomid slikt de kans ook iets groter is dat je een meerling krijgt en dat zou ik helemaal niet erg vinden zou het eigenlijk stiekum helemaal super vinden
clomid is een pilletje die helpt om een eisprong tekrijgen dacht ik weet er nog niet zoveel van moet er nog mee beginnen als ik ongi geworden ben De eierstokken bevatten vele eicellen (follikels). Een hormoon (het follikel stimulerend hormoon) zorgt ervoor, dat elke menstruele cyclus enkele eicellen groeien. Eén van deze eicellen kan uiteindelijk in de eileider terecht komen onder invloed van een ander hormoon (luteïniserend hormoon). Dit heet eisprong of ovulatie. In de eileider(s) kan deze eicel door een zaadcel (spermatazoön) bevrucht worden. Vrouwen, die geen eisprong hebben, kunnen niet zwanger worden. Clomid verhoogt indirect de produktie van deze hormonen. Hierdoor kunnen enkele eicellen groter worden en kan vervolgens de eisprong optreden. Clomid mag niet gebruikt worden: - tijdens de zwangerschap - wanneer uw lever niet normaal werkt - bij abnormaal bloedverlies uit de schede (vagina) - wanneer er blaasjes met vocht in uw eierstokken zitten (ovarium-cysten) - wanneer uw hersenaanhangsel (de hypofyse) of uw eierstokken (ovaria) niet goed werken - wanneer u overgevoelig bent voor clomifeencitraat
idd wordt het krijgen van een tweeling enkel doorgegeven via de vrouw, en niet via de man omdat het de eicel is die zich uiteindelijk deelt of dat er meerdere eicellen zijn vrijgekomen die bevrucht raken.. via mijn moeders kant zijn er ook tweelingen en tja je denkt er wel aan, maar ik ging er toch echt niet van uit een tweeling te krijgen had het wel zo geweest ach waar er 1 kan eten kunnen er ook 2 eten etc etc
klopt clomid stimuleert de groei van de eicellen en daarmee heb je dus ook meer kans om meerdere volrijpe eicellen te hebben die "springen" maar of die dan ook weer bevrucht worden is een tweede... als een paar wat in de mm molen zit en op ivf zit te wachten tijdens de follikelmeting zou komen en er zijn er meer dan 2 die overheersen wordt het of afgeblazen of men wordt geïnformeerd over de risico's van het krijgen van een meerling... gr.smoekie
heb ik de kans op een tweeling? de ooms van mijn moeder zijn tweeling, mijn neef heeft een tweeling gekregen (aan dezelfde kant van mijn familie) en ergens verderop in die familie zit ook nog een tweeling. aan deze kant van de familie zitten we nu met 6 kleinkinderen waarvan er dus 1 een tweeling heeft gekregen. en ik ook 1 van die kleinkinderen ben. aan mijn vriend zijn kant zitten geen tweelingen. snappen jullie het nog? groetjes nina
mijn oma was een tweeling dus dan zou mijn moeder een tweeling gekregen moeten hebben. Maar dat is dus niet gebeurd. Ik kreeg wel een tweeling maar dat is dus al vrij snel mis gegaan (eentej ervan althans, de ander kijkt nu tv).