Hoe gaat het in z'n werk als je in het ziekenhuis gaat bevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Hanneske, 5 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneske

Hanneske Bekend lid

30 jul 2009
    577
    0
    0
    Ik werk in de kinderopvang
    Noord-Brabant
    Ik ben zwanger van ons 2e kindje en heb van mijn 1e bevalling een "klein" trauma over gehouden. Ik ga niet heel het verhaal vertellen omdat dit niet de juiste plaats is maar het komt er op neer dat ik bij een 2e bevalling in het ziekenhuis moet/mag bevallen. Ik ga er vanuit dat ik onder begeleiding van mijn eigen verloskundige ga bevallen tenzij ik extra complicaties krijg gedurende mijn zwangerschap. Omdat ik bij mijn eerste bevalling met langdruig gebroken vliezen in het ziekenhuis ingeleid ben weet ik nu niet wat ik kan verwachten. Wie heeft hier ervaring mee? Ik wil nu graag een ruggenprik. Bel je dan zodra je weeen hebt en krijg je dan meteen een prik als jein het ziekenhuis bent of hoe werkt dit? Wie wil haar ervaring met mij delen? Alvast bedankt!

2. Hanneske

Hanneske Bekend lid

30 jul 2009
    577
    0
    0
    Noord-Brabant
    Niemand die me een beetje voor kan lichten???

3. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

woensdag op donderdag nacht begonnen de weeen donderdag nacht om kwart voor 10 svonds zijn mij vliezen gebroken en ik kreeg om 12 uur snacht pas een ruggenprik.. Dus bij mij heeft het ff wat tijd tussen gezeten toen ik die prik kreeg want ik wou hem eerst ook niet hebben maar toch maar besloten en was er heel blij mee....

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is me niet helemaal duidelijk, ben je nu medisch geworden of beval je gewoon poliklinisch?

Ik ben volgens plan poliklinisch bevallen, gewoon onder leiding van mijn eigen verloskundige. Zodra de vliezen braken heb ik gebeld. Toen ik ook weeën kreeg, is ze thuis langs gekomen. Er was nog niet veel ontsluiting. Ze is nog één of twee keer geweest, weet ik niet meer precies. De ontsluiting vorderde niet echt. Ik moest eigenlijk tot een bepaalde ontsluiting wachten ofzo voordat ik eigenlijk naar het ziekenhuis mocht. Maar op een gegeven moment heb ik mijn man gezegd "Je moet NU bellen dat ik NU naa het ziekenhuis wil." Hoor ik mijn man vragen "Wil je nog een keer langskomen?" Dus ik heb nog iets geroepen over ziekenhuis en wel NU!!! ;) Toen mochten we gelijk gaan.

Daar kregen we een voorbereidingskamer. De vk kwam langs om ontsluiting te meten enzo. Ik heb ergens aan gelegen om hartjes en weeënactiviteit te meten. (Ik had pijnstilling gevraagd en moest dus eerst een half uur aan de monitor.) Toen da klaar was, had ik al zoveel ontsluiting dat ik naar de verloskamer moest. Na de bevalling eerst nog even daar gelegen. Baby gedronken, daana controles enzo. Toen dat allemaal geregeld was mochten we terug naar de voorbereidingskamer. Daar heb ik met hulp van de kraamverzorgster even gedouched en weer kleren aann gedaan. Daarna mochten we naar huis.

't Is mij goed 'bevallen'. Als je medisch bent, neem je geen contact op met de verloskundige maar rechtstreeks met de afdeling erloskunde van het ziekenhuis. (Zo is het tenminste bij ons.) Je mag dan ook eerder, geloof ik.

Naar volgens mij kan jouw verloskundige je precies het hele protocol uitleggen.

5. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Even voor de helderheid......je zegt je wil o.b van je eigen verloskundige bevallen in het ziekenhuis ( dus poliklinisch), en je wilt een ruggeprik.

Pijnbestrijding is een medische indicator en je eigen verloskundige is dan niet meer verantwoordelijk. Je bevalt dan onder verantwoordelijkheid van de gynaecoloog.

Als je medisch gaat bevallen neem je contact op met het ziekenhuis zodra je weeën a 5 minuten hebt, je vliezen gebroken zijn , bloedvetlies etc etc
    Je zal eerst een ctg krijgen gevolgd door een inwendig onderzoek om te kijken hoe het ervoor staat. Dan wordt verder beleid bepaald.
    Kwebbel

6. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    #6 sassie25, 5 okt 2012
    Laatst bewerkt: 5 okt 2012
    Hier ook een plaatsingsondicatie voor het zhuis omdat ik bij de eerste heel erg veel bloed verloren ben en omdat 3weken later nog placenfaresten bleken te zijn achter gebleven in baarmoeder. Ze wilden dit nu voorkomen en zouden een echo doen als ze twijfelden over de placenta. Ik moest in zhuis bevallen maar mocht dat dus wel onder begeleiding van eigen vk tot er iets mis zou gaan.

Bij mij is het in t kort zo gegaan: zondag al hele dag kramp met regelmaat en bloedverlies. 's avonds 19:00 vk gebeld omdat de kramp een uur lang elke 4min kwam. Vk is gekomen en concludeerde 4cm ontsluiting dus wij naar zhuis. Daar aangekomen afgesproke met haar dat ze om 22uur terug zou komen om te zien hoe ver het stond en vliezen te breken enz. Om 21uur braken vliezen spontaan en toen werd mijn vk gebeld. Die is gekomen en heeft nogmaals gevoeld hoe ver ik was, dat was 5cm. Ik had ontzettend pijnlijke rugweeen die niet op te vangen waren. Ik wist nirt hoe ik moest liggen,zitten,hangen of staan van de pijn! En om 22:30 heb ik na weer een check hoever ik was (nog steeds 5cm) ruggenprik aangevraagd. Iets wat ik niet wilde maar ik kon niet meer van de pijn en bet schoot dus niet op met ontsluiting. Anesthesist wers gebeld en die ging van huis had half uurtje nodig. Maar ook al was die er wel geweest ik moest indd pok eerst half uur ctg en ik kreeg eenninfuus enz. En mijn vk ging overdragen aan vk zhuis omdat zij bevalling niet meer mocht doen door die ruggenprik.
    23uur ik kreeg een megawee en mn vriend belt met noodknop. Eigenlijk meteen kwamen er drie mensen naar binnen en zeiden: we zien het hoofdje al!! Dus toen met twee persweeen werd milou geboren en drie tellen later werd er op de deur geklopt,was de anesthesist voor mn ruggenprik ;) hahah arme man kwam dus uiteindelijk voor niks.

Hier dus uiteindelijk bevallen met eigen vk (ze was me nog aan het overdragen) en vk van het zhuis en een verpleegkundige. Maar het zou dus alleen vk/gyn van zhuis zijn omdat mn eigen vk het niet meer mocht doen na het zetten van ruggenprik.

Oww toch langer geworden dan ik dacht maar hopelijk wel duidelijk! Xx

7. Hanneske

Hanneske Bekend lid

30 jul 2009
    577
    0
    0
    Noord-Brabant
    Nou, ik moet, omdat oa mijn placenta niet vanzelf loskwam en ik te veel bloed ben verloren, in het ziekenhuis bevallen maar ik begreep van mijn vk dat toch zij in eerste instantie de bevalling gaat begeleiden tenzij er tijdens de zwangerschap weer/meer complicaties optreden. Mocht dat zo zijn dan ga ik onder begeleiding van de vk van het ziekenhuis/gyn. Wel vertelde ze me ook dat ik waarschijnlijk de laatste 6 weken van mijn zwangerschap onder controle van de gyn zou zijn dus dit zou elkaar dan weer tegenspreken of niet?

Als ik mijn vraag en ook dit stukje teruglees snap ik dat het voor jullie misschien ook niet helemal duidelijk is maar omdat ik het gevoel heb te vroeg te zijn met mijn vragen (omdat ik pas 26 weken ben) verwacht ik dat mijn vk zal zeggen dat ze er niet veel over kan zeggen omdat het op veel verschillende manieren kan gaan.

Ik wil eigenlijk gewoon weten wat me te wachten staat maar dat is ook afhankelijk van de vordering van mijn zwangerschap. Ik weet zeker dat ik een ruggenprik wil om me te kunnen concentreren op het bevallen maar wie weet denk ik er op dat moment wel weer anders over. Ik lees in jullie verhalen dat ook dat weer bij iedereen anders gaat maar dank jullie wel voor de reacties. Mochten er nog meer dames zijn die medisch zijn bevallen in het ziekenhuis dan lees ik hun verhalen graag!

8. tasha

tasha Actief lid

21 jul 2012
    355
    114
    43
    NULL
    NULL
    ik ben twee keer in het ziekenhuis bevallen.
    eerste keer zou ik poli bevallen.
    om 11:00 thuis gestript door mijn verloskundige 1 uur kreeg ik weeën om 17:00 was mijn verloskundige er en vond dat het tijd was om naar het ziekenhuis te vertrekken. om 22:35 werd mijn dochtertje geborgen met de pomp.
    twee keer ziekenhuis medic
    tijdens de controles werd gezegd dat ik moest bellen zodra of water gebroken was of weeën begonnen waren. kindje was niet ingedaald.
    ongeveer rond 10 over twee snachts voelde ik was nattigheid... ik had op internet gelezen dat vruchtwater wat rose was en zoet ruikt... dus ben met mijn billen op een witte doek gaan zitten...aan de hand van de kleur en geur wist ik dat het vruchtwater was. ziekenhuis gebeld ik dacht eigenlijk dat ik nog wel ff verder kon gaan slapen had nog geen weeen.... maar nee omdat de baby niet was ingedaald moest ik direct komen.. ben eerst nog rustig koffie gaan drinken... ik had geen weeen dus was nog echt niet aan het bevallen! heel rustig aan naar het ziekenhuis daar kwamen we er achter dat ik echt wel al weeen had en al 4 cm ontsluiting :)
    we maakte nog grapjes zo van dat gaat makkelijk... helaas is het een keizersnee geworden.

als je zelf onzeker bent wanneer je moet bellen.. gewoon met een controle aangeven dat je wilt weten wat je ongeveer kan verwachten.

groetjes tasha

9. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    @ hanneske: Weet je al in welk ziekenhuis je gaat bevallen? Bijna alle ziekenhuizen organiseren een aantal keer per jaar (of soms zelfs elke maand) een informatie-avond voor aanstaande ouders die poliklinisch of op medische basis in het ziekenhuis gaan bevallen. Je krijgt dan precies te horen hoe dat allemaal in z'n werk gaat, wanneer je het ziekenhuis of je vk moet bellen en hoe het hele proces verloopt. Ook kun je een kijkje nemen op de verlosafdeling en de kraamkamers enzo, zodat je een beetje weet wat jullie te wachten staat. Dus misschien wel een heel fijn idee om van jouw ziekenhuis op te zoeken wanneer ze weer zo'n avond hebben?

Ik ben zelf twee keer thuis bevallen, dus kan je helaas niks uit eigen ervaring vertellen.

10. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn eerste poliklinische bevalling verliep met complicaties. Werd dus halverwege medisch en vanaf toen zijn al mn bevallingen dat voortaan. Vorige zwangerschap tot 28 bij de verloskundige gelopen, daarna moest ik naar de gyn. Dat was zo afgesproken op hun mdo. Deze zwangerschap heb ik weer datzelfde traject.

Als de bevalling zich aandient moet ik dus weer bellen naar het ziekenhuis. Je belt dan rechtstreeks naar de afdeling verloskunde. Vaak moet je wel even uitleggen hoe vaak de weeën komen etc. Ik kon toen gelijk komen, maar soms zeggen ze ook wacht nog even.

Maar hier kan dat dus niet, dat je met medische indicatie bij je eigen verloskundige bevalt. Ik moet bevallen bij de gyn., die dan wel weer verloskundigen in dienst heeft. Maar dat is dus een andere club, die werken alleen in het ziekenhuis. Ik heb in het hele traject maar 2 keer een gyn gezien. Bij de intake en later nog n keertje. Bij de bevalling ook niet.

11. Hanneske

Hanneske Bekend lid

30 jul 2009
    577
    0
    0
    Noord-Brabant
    Dank jullie wel voor je ervaringen. Ik merk wel dat het per vrouw/bevalling/ziekenhuis anders is en dat ik het gewoon af zal moeten wachten maar ga zeker toch maar even in overleg met de vk om wat zekerder te zijn van mijn zaak. Ben nogal een controlefreak en wil graag van te voren weten wat me staat te wachten ookla weet je dat bij een bevalling natuurlijk nooit! Thanx meiden!!!

Deel Deze Pagina