Mijn dreumes van bijna 2 jaar oud is sinds een tijdje druk bezig met leren praten. Dit is supergrappig en gaat volgens mij prima. Wat ik me afvroeg is of meer ZP'ers het volgende herkennen: als mijn zoontje een nieuw woordje leert, spreekt hij alleen het begin van het woord uit. Zo werd 'bal' enige tijd uitgesproken als 'ba', maar ook mijn broer Bas werd zo genoemd. Na een tijdje werd het keurig 'bal'. 'Stoel' is 'stoe' en 'douche' is 'doe'. Woorden die eindigen op een klinker gaan eigenlijk gelijk goed, zoals 'papa', 'mama' en 'auto'. Ik maak me er geen zorgen om, maar vroeg me af of meer mensen dit herkennen.
herkenbaar . Ook zoiets, iemand in m'n omgeving heet 'debbie' en dat was dus eerst 'biebie' en een paar weken later is het ineens keurig debbie. Hallo was eerst lo mama en nu overduidelijk en scherp articulerend hallo mama (papa oma opa etc). Mijn oudste zei weinig voor haar 2e verjaardag maar die sprak ineens héél goed 1 maand naar haar 2e verjaardag. Maar de jongste hoor je rustig oefenend steeds beter praten, geweldig om te horen .
ja hoor, bal en bad was allebei "ba", bal is nu "baj" ofzoiets geworden. Max de hond is "ma" en pap is "papa". Ook de betekenissen zijn soms niet helemaal duidelijk. "Koken" is eten geloof ik Prachtig om te zien hoe hij elke dag weer iets nieuws leert.
ohjaaaaa hoor, mijn zoontje praat nu ook pas verstaanbaar...maar alles zei hij met de eerste 2 letters.. bijv Luchtballon...ja hoor Luuuuuu hahahaahha nou je kan me opvegen, ballon = ballohhh Gewoon alles wat hij zegt ...erna op de juiste manier nazeggen ...ze nemen het wel in zich op, maar vaak zijn zo zo bezig met teveel tegelijk..je zal verbaasd zijn als ie het ineens van de een op andere dag goed zegt... bijv hier ineens helicopter...spreekt ie vooral de aantal lettergrepen heel goed uit...niet altijd de juiste klanken, maar dat komt wel.. Ook haalt hij letters door elkaar Kleien = keilen
heel herkenbaar... Bij ons in arnhem hebben wij van die leuke bussen ook en bij elke straat roep iemand de straatnamen om heel irritant maar oke... mijn zoon vindt het leuk en zeg dan ook elke straat na of ja na dat probeert hij de moeilijke laat die nog even links liggen maar de makkelijke gaat er heel makkelijk uit maar dan zie je mensen kijken en lachen... das best wel grappig om te zien... Wij zijn wel zo als hij iets zeg wat nog niet helemaal klopt of net iets anders is verbeteren wij het wel en dan zeg die dat na en dan blijf hij het een paar keer roepen... Om de 2 dagen pak ik een kaart spel erbij met allemaal plaatjes en dan gaan we bespreken wat er op de plaatjes staat en elke keer als hij het stapeltje goed heeft gaan we steeds moeilijker... eerst doen we samen alles voorzeggen wat erop staat en danzeg hij me na en dan draai ik ze om en pak ik ze 1 voor 1 en dan zeg hij wat het is en dan leg ik ze allemaal omgedraait op tefel en dan pakt hij ze en zeg hij wat erop staat... En alles wat goed is gaat de doos weer in wat fout is doen we nog een keer of 2 3 en dan krijg hij een beloning in een stuk fruit....
Wij hebben ook zo'n leuk kaartspel met plaatjes om woordjes te leren, dat vindt mijn zoontje heel leuk om te doen. Ik zorg er voor dat ik zelf de woorden goed blijf uitspreken, zodat hij van mij kan leren. En het gaat inderdaad zo snel met steeds nieuwe woorden, nog even en hij kletst me de oren van mijn hoofd
Ja herkenbaar! Mijn dochter is een stuk jonger maar begint nu alles na te zeggen. Alsjeblieft is assjjjj en dankjewel is daaaaaakkkkk hihi! Verder komt ze nog niet.
Heel herkenbaar ook hier! Van veel woorden spreekt Mara de eerste letters uit. Sommige woorden maakt ze zelf zoals 'atta' voor auto. Maar het leukste vind ik toch wel hoe ze een papegaai noemt: 'papagogel'. Een vogel noemt ze een 'gogel'. Dus dan is 'papagogel' best logisch!
Het kaartspel heet 'Leren met kaarten - allereerste woordjes'. Ik heb het bij de boekwinkel gekocht. Leuk, al die ervaringen van kindjes die beginnen met praten! Hier was het vandaag de hele dag: Sassa en Toto, dat kan hij heel goed zeggen
haha heel herkenbaar hij plakt ook veel ie aan dingen vast Snoepie: Noepieej Koekje: Koekie Tamara: Mara douche: Doe bad: Bad Papa is heel lang Bapa geweest zitten: Titten Slapen: Laap Ruby : oebie Voor de rest zegt hij als hij zowel aan of uit bedoel aan... als hij iets niet wilt roept ie NOUWW of als hij geen water in zijn fles wilt zegt ie NEE MAMA DIEHIEE Vogel: oogol Vliegtuig: IEGUIG doeiiii zegt ie hallo hallo (altijd 2 keer?) Hij heet Timo noemt zichzelf TIE
Ha, bij mijn zoontje is vogel 'gogel'. Hij heeft sowieso wat moeite met de 'v' aan het begin van een woord. Vlinder is 'glinde'. Maar fietsen is wel 'fiesse'! Neuk is ook wel een mooie verspreking... Die moet je echt opschrijven voor later
vl en fl is hier echt kortsluiting in zn hoofd...maakt van die lettercombi standaard le of la ...bijv Vlinder ...liihhdehhh Vlaggen lallahh ... vandaag voor het eerst schoenen gezegd = snoennen
Mijn dochtertje doet dat met enkele woorden niet met allemaal, voorbeelden: Weltrusten - weltusen zitten - titten Luier - Luijen Haar - Haa (haren wassen vindt ze vreselijk en zegt dan haa nee). Slapen - Papen buggy - boety schoenen - oenen maken - maten kipje - pipje tietuig - vliegtuig De korte woordjes zoals bal, auto, jas, ja, nee, tas etc zegt ze allemaal goed.....gaat nu meer om de langere woordjes. Ze praat nu met 2 woordjes en soms 3 of 4. Sinds 2 weken zingt ze uit haar zelf, er zitten wel stukken in die ze overslaat maar het is duidelijk te herkennen wat ze zingt Bv het liedje in de maneschijn zingt ze gedeeltelijk met de bewegingen erbij. Vindt het allemaal wel erg snel gaan, maar ook ontzettend leuk.
Zelfs hier gaan niet alle woorden even goed. De s aan het begin van een woord blijft ren probleem, die zegt die gewoon niet: snoepje wordt noepie, smincken wordt mincken en zo veel dingen meer. Nu valt het mee,gaat hij het steeds meer doen,maar "ge" ergens voor zegt hij ook lang niet altijd: gedaan wordt "daan",gebeurd wordt "beurd" enz. En ook hier een woord wat zo grappig uitgesproken wordt: antioxidanten (heeft ie van mn schoonmoeder) wordt assisdontedanten. En een maand terug zaten we pizza te eten en hij roept ineens: "pizza met caviha". Hahaha het is dat hij naar de paprika wees die erop zat want had er een heel raar beeld bij!
Sinds 2 maanden voor haar 2e verjaardag tot nu heeft ze zo'n grote sprong gemaakt wat betreft praten... zo leuk! Maar nu praat ze me dus écht de oren van het hoofd... Hier werden en worden woorden ook nog ooit half uitgesproken, maar vaak gaat het na een tijdje wel goed! Zowel liedjes zingen als hele verhalen vertellen gaat goed... Wat ook belangrijk is: probeer je kindje niet steeds te verbeteren als ie iets verkeerd uit spreekt, maar het bijvoorbeeld wel een keer te herhalen en het dan goed uit te spreken.