Eerder beginnen met bijvoeden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lindangel, 14 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Mijn zoontje is nu 5 maanden en een week en behoorlijk aan de maat (was begin december 69 cm en bijna 8500 gram - uit mijn hoofd - dus misschien nu wel 9 kilo).

Nu heb ik de laatste tijd al het idee dat ik misschien toch iets eerder moet beginnen met bijvoeden. Dat begon ermee dat ie steeds weer vaker 's nachts komt. Ik kan het wel eens rekken met een speen, maar zeker niet elke nacht. Bovendien heb ik het idee dat ie slecht groeit. Ik heb hem niet meer gewogen, maar ik vind hem gewoon licht aanvoelen. Dus of ik ben gewend aan zijn gewicht, of hij is misschien wel afgevallen.
    Maar bovenal: hij lijkt er interesse in te hebben. Vanavond zat hij (weer) het eten uit onze mond te kijken. Dat heb ik nu al een paar keer gezien bij hem. Ik vind het alleen zo lastig te beoordelen of hij gewoon geinteresseerd is in wat wij doen (net zoals dat een telefoon interessant is, of een boek, of een tijdschrift), of dat hij echt geinteresseerd is in eten.

Wat vinden jullie? Wachten tot de zes maanden of misschien maar wat gaan geven?

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik ben met 5,5 maand begonnen, omdat ze echt het eten uit onze mond zat te kijken, altijd aan tafel wilde zitten als wij aan het eten waren; ze was er gewoon aan toe. En ik denk dat het wat betreft de 6-maanden grens niet op een dag aankomt :). Gewoon kijken naar je kindje. Als het echt niet gaat kun je altijd weer stoppen.

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zou wachten.

1. De darmen zijn pas met 6 maanden klaar om vast voedsel te verdragen.
    2. Eten uit de mond kijken heeft niets te maken met behoefte te hebben aan vast eten. Neem de proef op de som en geef je kindje je vieze stinksok waar je de hele dag al op loopt en ook ff snel buiten mee naar de container bent gelopen. Als je kindje dat probeert op te eten zegt toch ook niet dat je kindje toe is aan een vieze oude stinksok te gaan eten? Het zegt alleen dat je kindje graag van alles wil ontdekken. Het mondje is het gevoeligst om dingen te ervaren.
    3. Flesvoedingskindjes komen continue hartstikke veel aan, BV-kindjes komen groeien op een gegeven moment minder snel. Hoort er helemaal bij.
    4. Je bent er bijna!!
    5. Rapley 'mag pas bij' 6 maanden. Dat was voor mij ook een extra reden naast de hierboven genoemde redenen om nog ff te wachten.

Maar je moet doen wat voor jou goed voelt. Lees er gewoon veel over (bijv. op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding onder 'bijvoeding na zes maanden')

Veel succes!! :)

4. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Je hebt gelijk hoor. Er zijn genoeg redenen om pas na 6 maanden te beginnen. Alleen denk ik dat die 6 maanden-grens ook waarschijnlijk wel iets te maken heeft met hoe groot en hoe sterk je kind dan is of hoe dat zit met het gemiddelde kind van 6 maanden. Maar die van mij is groter dan sommige kinderen van 1 jaar. Wat niet wegneemt dat zijn darmen bijvoorbeeld nog steeds maar ruim 5 maanden oud zijn. Dat weet ik wel.

Ik was gewoon benieuwd naar wat andere meningen. Die laatste paar weken kan ik best wachten namelijk.

Wat ook wel een klein beetje meespeelt is dat onze oudste zo ontzettend goed eet. Die mikt sperziebonen naar binnen alsof het snoepjes zijn. Idem voor broccoli. En ga zo nog maar even verder. Probeert alles. Doet bijna nooit moeilijk, en als dat wel zo is, is dat meer 'een relationeel probleem' (uittesten) dan dat hij het echt niet lust. En met hem (hij heeft maar 10 weken bv gehad en was dus vanaf toen fv-kind) zijn we zelfs iets voor de 4 maanden begonnen met bijvoeden.
    Toen kende ik Rapley nog niet, dus wij hebben gewoon altijd zelf hapjes gemaakt (wij geloven niet in potjes). Dus ik weet ook niet 100% zeker of ik wel Rapley wil doen.
    (Maar goed, als ik tot de 6 maanden wacht, kan ik daar dus nog wel een paar weken over nadenken.)

5. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Maarre, als je denkt dat hij meer moet aankomen, waarom rek je dan de nachten met een speentje? Dat lijkt me meer moeite kosten dan even aanleggen en weer verder slapen. En je zou hem kunnen wegen bij het CB als je je echt zorgen maakt. Maar misschien werkt hij nu ook gewoon beter mee bij het optillen, dat schijnt veel uit te maken!

Verder is de richtlijn voor bijvoeding nog steeds 6 maanden dus als je het niet erg vindt om nog even te wachten, gewoon even wachten. Het is namelijk ook nog wel heel makkelijk om een kindje te hebben dat alleen maar melk drinkt. Hoef je je als je weggaat geen zorgen te maken over of je eten mee moet nemen voor hem :)

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Herken wat je zegt Lindangel (dochter van sep2007) en die kreeg ook zo'n 9/10 weken borstvoeding, om vervolgens ook met 4 maanden te beginnen met fruit en met 5 maanden met groente. Met 6 maanden at ze eigenlijk bijna alles wel mee en heeft haar altijd heerlijk gesmaakt + nooit ongemakken opgeleverd. Ook zij was iets aan de grote kant, maar niet zo zwaar als jullie zoontje hoor hihi.
    Nu bij de 2e (dochter maart2011), die nu nog steeds bv krijgt, toch echt pas wat later begonnen. Nu is het wel zo dat ze er niet naar taaide.. Ja interessant was het natuurlijk wel, maar pas toen ze echt dingen van ons bord ging 'jatten' en meteen in haar mond stopte+dat ook helemaal goed ging (stukjes dus) pas actiever gaan bijvoeden. Iets van rijstebloem kreeg ze wel al om zo een klein papje te maken overigens.
    Kan wel zeggen dat onze meiden totaal verschillen wat betreft eten die eerste maanden. Waar de oudste dus alles weg at vanaf het begin, wilde de jongste echt vrij weinig. Pas de laatste maand is ze echt aan het eten begonnen :) Merk het meteen aan de bv, want waar ze eerder 6-8x per dag kwam (tja als je niets anders wilt dan moet je toch zo voedingsstoffen binnenkrijgen), drinkt ze nu nog maar een keer of 3/4 echt goed.
    Zou het nog heel even aankijken en anders eens kijken wat hij doet met wat bijvoeding.. Komt niet op een dag aan die 6-maanden-'grens' ;)

Hopelijk gaat hij net zo lekker eten als jullie oudste!

7. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ja, daar zit wat in. Het was alleen dat ik eerst probeerde te rekken (wat dus eigenlijk niet lukt) en vervolgens dacht (pas vandaag eigenlijk) "wat lijkt ie licht".
    Maar het kan ook zijn dat het aan mij ligt hoor. Dat ik sterker geworden ben. Want ik tilde vandaag mijn oudste op, die is 17 kilo, en dat vond ik ook ineens heel makkelijk. Terwijl ik daar echt een tijd moeite mee had (zwangerschap, herstel e.d.).
    Maar ik denk dat ik morgen even zonder en met hem op de gewone weegschaal stap. Net zo makkelijk.

8. Alita

Alita Niet meer actief

Vooral doen wat jij goed vindt toch?
    Ik heb gewacht tot bijna 6 maanden maar ik heb dan ook eczeem....dus als ik het hierdoor kan voorkomen doe ik dat...

9. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Het gemak waarmee een kind eet heeft in ieder geval niks te maken met het moment dat je begint met bijvoeden. We zijn hier met beide ongeveer gelijk begonnen (zoontje iets later, ik geloof rond 7 maanden), maar hij heeft altijd alles gegeten en mijn dochter is vanaf het eerste moment zeer kritisch.

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hier begonnen met 6 maanden en Rapley (dus duurde wel even voor hij wat binnen kreeg) en echt een smulpaap.

Tja ik zou er voor kiezen hem wat vaker aan te leggen en die paar weekjes te wachten. Maar dat is persoonlijk, genoeg mensen die het anders doen :)

11. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Nou, ik wacht tot de zes maanden hoor! Nu nog even inlezen over Rapley en daar een keuze in maken...

Ik vind het trouwens best vreemd dat BV en Rapley ineens hand in hand gaan. Je leest bijna geen andere adviezen meer. Terwijl - bij wijze van spreken - vijf jaar geleden niemand ervan had gehoord en de babies gewoon prutjes kregen.
    Maar goed.

12. Alita

Alita Niet meer actief

ik vindt rapley niks.....maar ook dat is weer zo persoonlijk!

13. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Fijn dat je tot 6 maanden wacht, lijkt me een goed idee :) En idd geen speentje meer geven, maar gewoon lekker aanleggen. En wat je zegt over rapley en prutjes is een beetje de omgekeerde wereld he ;) Het is van oudsher gebruikelijk dat kinderen met de pot mee eten (soms kauwden ouders eten wat voor, maar vaak genoeg kon een kindje zelf bv een zachtgekookte wortel eten). Prutjes zijn gemaakt om fabrikanten rijk te maken en ouders onzeker. Want jaha, in die potjes zit alles gezond en uitgebalanceerd (vooral lekker veel zout, suiker en E-nummers, yummie!). Grote bullsh*t als je het mij vraagt. En de laatste jaren bemerk ik een trend in het terug gaan naar meer natuurlijk leven. Daarom is borstvoeding gelukkig steeds meer in zwang en rapley ook. Bovendien is het onwijs leuk om je kindje onhandig een wortel of komkommer te zien happen en dat snoetje te zien als dat stukje eten eindelijk in de mond beland. En vaak ook in hun oor, oog, haar... :D

14. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @Vlinder84: ik zei juist met opzet "prutjes" en niet "potjes", want in die potjes geloof ik ook niet. Als ik het niet door mijn keel kan krijgen, waarom zou ik het mijn kind dan voorschotelen? En daarbij: zo gezond is het idd volgens mij niet. Ik geef dan liever puur natuur. Wij hebben voor de oudste ook altijd zelf gekookt, en nooit een potje gegeven.
    Maar goed. Ik ga zeker wel rapleyen (ik wil dat nl. wel meemaken, zo'n baby met een stronk broccoli in zijn hand). Ik twijfel alleen of ik ook geprakte hapjes zal geven.

Even nog iets anders: hoe doen jullie dat met het Kdv? Want bij ons wordt er gelukkig wel vers gekookt (geen potjes, heel fijn!), maar ze doen daar volgens mij niet aan Rapley. Laten jullie je kinderen dan gewoon "prutjes" mee-eten of geven jullie iets mee?

15. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ah zo bedoelde je het :) Ja zelfgemaakte prutjes zijn vaak gezonder dan potjes (mag ook wel ;)). Maar kinderen verslikken zich eerder in vloeibaar en geprakt eten dan in rapley, vandaar dat ik daar niet voor gekozen heb (het boek van Kleintjes, Eten voor de kleintjes is een echte aanrader). En mijn zoontje ging/gaat niet naar de opvang, maar er zijn genoeg ouders met rapleyende kids die dat wel doen. Ik zou het gewoon eens met ze bespreken daar, ze staan er vast voor open. Het is immers maar bijvoeding he? Dus ze blijven het kind dan gewoon je afgekolfde melk geven en ernaast kan hij/zij af en toe op een stukje groente en later wat fruit knabbelen.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn dochter is 9. Toen zij dreumes was hoorde je ook al over bijvoeden zonder te pureren hoor!

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Niet pureren is van alle dag hoor.. net zoals antroposofie, biologisch, natuurlijk etc etc ook van alle dag is. Er is niets nieuws alleen is er iemand geweest (Rapley) die het vermarkt heeft (en er gewoon een boel geld aan verdiend ;)). Maar vergis je niet.. al eeuwen lang wordt meer 'gepureerd' (gemalen, verprakt etc) gegeven dan in stukjes (en dus niet zoals Vlinder het zeg) en dit heeft alles te maken met dat moeders afkijken uit de natuur (hé daar is ie weer)... jonge dieren die gespeend worden krijgen voorgekauwde voeding en wanneer er stukken gegeven werd dan werd dat gedaan vanuit het gemaks oogpunt.. er zaten er tenslotten nog 3-4-8 aan tafel :D
    Niets mis mee hoor (er zat in ieder geval geen filosofie achter van babyled weaning.. dat is echt iets van deze tijd en deze welvarende wereld)

18. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik was ook van plan om de eerste 6 maanden alleen bv te geven.Maar bij 4.5 maand kreeg ik al meerdere keren van het kdv te horen dat Elin niet tevreden meer was met alleen haar flessen bv.Dat ze toch soms nog ontevreden leek. Ook thuis merkten we dit, zeker als we zelf zaten te eten.
    Met bijna 5 maanden zijn we begonnen met fruit en merkte na een week gelijk verschil. Ze was veel meer tevreden en liet ook langere tijd tussen haar voedingen ( helaas komt ze nu nog soms 3x per nacht, maar er zit zeker verbetering in ).
    Inmiddels krijgt ze nog bv, fruit, groente en ze heeft 2x een liga gehad.

Als je denkt dat je zoontje toe is aan meer zou ik hier gewoon mee beginnen. Werd bij mij wel afgeraden door het CB ( maar ja wat raden die nu niet af ;) ), maar voor mij is het belangrijker dat mijn kind te vreden is dan dat ik netjes de "regels" volg.

19. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Mijn zoontje krijgt op het kdv gewoon zijn banaan in het handje en niets gepureerd. Dat vonden ze alleen maar leuk. Ik krijg hem alleen wel onder de bananenvlekken weer terug haha (ondanks de megaslab die we hebben gegeven voor hem daar).
    Avondeten zou ik daar geprakt laten geven. Je kunt dat prima afwisselen (al weigerde mijn zoontje de lepel, maar de meeste kindjes zijn minder koppig denk ik).

Ik ben de enige Rapleyer die ik ken (;)) maar een hoop mensen zijn helemaal enthousiast als ze het zien dus er gaan vast een paat kennissen bij komen de komende jaren.

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hihi echt wel!!
    Ik maak er ook dagelijks foto's van haha

Deel Deze Pagina