Lieve dames Morgen moet ik naar de gyneacoloog in het UMC. Ik ben nu 37 weken en 3 dagen zwanger van een kindje met een ernstige hartafwijking. Daarom word ik ook ingeleid in een deze weken. Vorige week heb ik vaag te horen gekregen dat hij morgen wil kijken of mijn baarmoeder al rijp is. Hij heeft me verder heel weinig verteld dus ben ik zelf wat gaan snuffelen op het internet. Ik moet zeggen, ik zit er erg tegenop. Ik heb dit nog nooit meegemaakt, de hele zwangerschap is al spannend en dit is ook ons eerste kindje.Ik heb nog nooit zo'n onderzoek meegemaakt en ik moet zeggen hij stelt me ook niet eens op mijn gemak. Ik weet eigenlijk niet eens wie het presies gaat doen en hoe zoiets dus gaat. Ik wilde vragen of iemand hier wat ervaringen heeft en of tips.. Mijn man gaat gelukkig wel mee hij wil er voor me zijn, al vind ik het van de andere kant eigenlijk niet eens prettig dat hij dat moet aanzien.. natuurlijk ziet hij straks wel meer bij de bevalling, maargoed heb zelf zoiets van als de bevalling eenmaal echt begonnen is, is het toch allemaal anders. Ik heb trouwens nog helemaal geen weeen of niks.. Ik zou het fijn vinden als ik er met wat vrouwen over kan praten..
Hoi Pippel, Wat erg dat jullie kindje een hartafwijking heeft en hopelijk komt dat uiteindelijk helemaal goed. Maar wat betreft het inwendige onderzoek, opzich valt dat wel mee. Maar ik zou wel even je gyn op bellen en hem duidelijk maken dat je je niet op je gemak voelt en dat je graag meer uitleg zou willen voortaan over wat er gaat gebeuren en hoe en door wie. Als je nu niet duidelijk aan geeft wat jouw wensen zijn dan is het eind zoek.....Het is jouw lichaam en hij heeft daar rekening mee te houden. Bij mijn eerste ook een hork van een gyn gehad en die heb ik uiteindelijk even haarfijn uitgelegd wat ik wilde en wat ik er van vond. Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen en hij is als een blad aan de boom omgedraaid. sterkte en succes
tip: a als hij iets wil inbrengen, blaas dan op het momen supreme even op de rug van je hand (dus hapjelucht en dan met gesloten lippen op de hand blazen, zonder lucht los te laten). Net zoals vroeger bij de schooldokter om en evt liesbreuk op te sporen. Daardoor pers je automatisch een beetje op je onderkantje, scheelt heel veel!
Een gyn/verloskundige voelt of een baarmoeder rijp is door een vaginaal toucher te doen. Ze gaan met de wijs- en middelvinger de vagina in, op zoek naar de baarmoedermond. De soepelheid en toegankelijkheid van de baarmoedermond zegt wat over de rijpheid. Wanneer de baarmoedermond soepel aanvoelt, en er minimaal 2cm ontsluiting is, is de baarmoeder zogezegd rijp. Wanneer een baarmoeder rijp is, betekent dit dat je ingeleid kunt worden. Wanneer je 'onrijp' bent, moet je eerst geprimed worden, oftewel voorbereid worden op de inleiding. Dit doen ze door het inbrengen van hormoongel / hormoonveter of balloncatheter. Wanneer je goed kunt ontspannen, doet dit onderzoek in principe geen zeer. Maar er zijn uitzonderingen bij dames die er wel wat van voelen. Van onaangenaam tot pijnlijk.
bedankt voor jullie reacties dames, helaas lees ik ze pas na het onderzoek.. Het is gelukkig meegevallen ik had zoiezo een vrouw dat vond ik erg fijn! Er was een co assistent bij maar ik heb gezegt dat ik het niet prettig vond als hij erbij was, en hij bleef netjes achter het gordijn dat was geen probleem. Het was niet echt een aangenaam gevoel moet ik zeggen maar gelukkig ook niet echt pijn. Mijn baarmoeder is jammer genoeg nog niet rijp genoeg om me in te kunnen leiden dus vrijdag moet ik weer terug en gaat ze weer voelen. Gelukkig heb ik kunnen regelen dat ik dezelfde vrouw krijg en ik zit er nu ook helemaal niet meer tegenop.. Mijn man was trouwens ook super lief voor me Als mijn baarmoeder vrijdag wel rijper is dan gaan ze met ons een datum plannen voor het inleiden volgende week! Echt spannend!! Oja wat betreft de gyneacoloog.. ik was eerst onder controle in een ander ziekenhuis bij mij in de buurt voor de gewone controles en die vent was echt helemaal super! Maar helaas kregen we in het UMC steeds andere mensen, ook ivm vakanties en we hebben zoveel verschillende mensen gezien van kindercardioloog, verloskundigen, echocopisten tot gyn.. dus op een gegeven moment weet je het ook gewoon niet meer en heb je eigenlijk ook geen band met een persoon. De mensen die we gisteren kregen hadden we dus ook nog nooit eerder gezien, maar daarom wel erg fijn dat ik haar weer hebn kunnen regelen voor volgende week