Aangezien de test verschillend is bij sommigen (blijven of naar huis mogen etc) gaat het mij niet om de test zelf, maar om de medische term. Hopelijk zitten er hier verpleegkundige die dit weten wbt deze test.Vandaar de lounge Morgenochtend wil ik bloedprikken + drankje voor de glucosetest. En dat moet nuchter. Maar vanaf hoe laat mag ik dan niks meer eten? En mag ik morgen wel water of niet? Dacht dat het wel mocht... Lekker laat weer om hier over na te denken, maar ik dacht dat ik deze info wel langer dan 2 weken kon onthouden Alvast dank
Nuchter bloed prikken betekend hier vanaf 00:00 niks meer eten en drinken. Ook water mag niet gedronken worden omdat dit de stofwisseling op gang brengt, ook niet tijdens de test. Let wel, ieder ziekenhuis gaat hier anders mee om. T'is dus echt per ziekenhuis verschillend. In een ander ziekenhuis waar ik gewerkt heb mocht je dus wel tussendoor een slok water nemen.
Ik mocht na 22.00 niet meer eten. Water mocht wel. Tijdens de test mocht water niet alleen in de ochtend klein beetje.
Ook bij ons is het vanaf 22.00 uur niet meer eten of drinken. Tijdens de test mag er niet gedronken worden en moet je ook op de afdeling blijven.
Ik mag tussendoor wel naar huis en dan moet ik dus eten en drinken wat ik normaal doe. Ik weet nog dat ik ook eens nuchter moest, maar toen voor wat anders en toen mocht ik helemaal niks hebben, ook geen water. Maar mijn man was erbij toen we het gesprek met de vk hadden en hij beweerd dat de vk zei dat ik wel water en zelfs thee zonder suiker mocht. Vandaar mijn verwarring. We gaan vroeg, dus ik kan wel even zonder eten en drinken, maar water had ik wel fijn gevonden. Voor de zekerheid maar niet. Ik mag al langer blijven liggen van man zodat ik niet al te lang zonder eten zit, dus ik neem het er van morgen haha. Uitslapen!!
Hier moet je ook vanaf 22.00 nuchter zijn. Lees nu ook over het water en zal er eens achteraan bellen.
Hier ook vanaf 22.00 uur niks meer drinken. Mocht wel water en thee zonder suiker ook tijdens de wacht uren.
Ze vertelden mij dat ik wel water mag drinken. En dat hoop ik ook maar, want dat houd ik echt niet vol als dat niet mag.. Hier is nuchter vanaf 0.00 niet eten.
Hier was het vanaf 0:00 uur en een klein beetje water mocht. Sommige ziekenhuizen hebben de informatiefolders ook online staan, misschien jouw ziekenhuis ook? Dan weet je het zeker
Hier ook en ik mocht verder niets. Niet lopen, niet eten en niets drinken. Ook geen water. Puur tijd uitzitten.
Ook hier nuchter vanaf 2400. Niks eten drinken. Prikken, drankje, 2 uur op mn kont zitten en weer prikken..
weet niet meer of het vanaf 22.00 of 00.00 was maar ik mocht ook zelfs geen water. de 2e keer mocht ik een klein beetje water om de ergste smaak weg te spoelen maar dat waren echt 2 kleine slokjes. moest op de afdeling blijven en alleen weg om naar de wc te gaan met de waarschuwing als ik daar water zou gaan drinken de uitslag van de 2e keer prikken niet betrouwbaar zou zijn
Hier was het vanaf 22:00 niets meer eten en drinken, 's ochtends een slokje water mocht wel. Dan prikken, drankje, na een uur prikken, na nog een uur weer prikken en daarna naar huis.
Hier was het vanaf 22u niks meer eten of drinken, ook geen water. Tijdens test in zkh blijven zitten, dus niet naar huis ofzo. Ik werd kotsmisselijk van dat drankje, mocht toen een half bekertje water om dat een beetje tegen te houden zodat ik niet alles uit zou spugen... Maar daar moest ik voor op m'n kop staan, mocht eigenlijk niet...
Geen dokter hier, maar ik denk dat ik mezelf wel expert op diabetesgebied mag noemen. Zeker weten dat je water mag drinken. Echter géén koffie of thee zonder suiker, want cafeïne heeft ook invloed op je glucose. Het hele idee van nuchter is sowieso behelpen, je suikerspiegel kan al stijgen door het opstaan an sich. Of door dat je al een paar uur wakker bent voor de test. Of alsje de avond ervoor pannenkoeken eet, is het ook niet echt nuchter omdat die deegbal in je maag nog niet verteerd is. Overigens, uitdroging heeft een nadelige uitwerking op je suikespiegel. Water mag wel in dit geval. De reden dat sommigen geen water tussendoor mogen bijv. is echt onzin. Waarschijnlijk staat het niet in het protocol en daar moeten ze zich aan houden. Ze moeten zich aan protocol houden zodat iedere verpleegster de test mag afnemen. Iedere verpleegster, zeker op gynaecologie heeft er geen verstand genoeg van helaas. Gynaecologen ook niet merkte ik. In feite kan je zwangerschapsdiabetes gemakkelijk vaststellen zonder dat vieze drankje, maar met iets wat je minder vies vindt. Echter is het voor het zkh wel handig om met iedereen hetzelfde te doen, maar als je er verstand van hebt dan kan het ook gemakkelijk anders.
Ik vind het heel bijzonder dat je tussendoor naar huis mag! Ik neem aan dat je het over de glucose tolerantie test hebt?
Update: Blijkt dat ik geen drankje hoef maar enkel 2 prikken. En ik mocht wel water drinken gelukkig. En ja, mag tussendoor naar huis en eten. Moet er om 10.00 weer zinn voor de tweede prik. Het is om te testen voor zwangerschapsdiabetes. De glucose controletest. Mijn oudste zoon was erg groot, meerdere mensen in mijn familie hebben diabetes, zowel type 1 als 2 en ik ben iets te zwaar. Al met al genoeg redenen om het in de gaten te houden.
Doorgaans is nuchter, vanaf 22.00 uur en geen water, tenzij er is afgesproken dat je je medicatie wel in mag nemen voordien, dan mag je dat met een klein beetje water innemen.
Moet wel zeggen dat er hier een hoop tegenstrijdige adviezen staan. En ik snap niet waarom artsen er per ziekenhuis zo'n ander beleid op na houden. Wel drinken, niet drinken, wel naar huis, niet naar huis, wel Zoet drankje, geen zoet drankje etc. Maar ik had dus een kaartje met uitleg mee van de vk, die ik heel handig in mijn zwangerschapskaart heb geduwd en er niet meer aan heb gedacht. Die zag ik net dus. * dikke vette zucht* En ik mocht blijkbaar gewoon water en thee zonder suiker en geen vies drankje. En nuchter vanaf 24.00 uur. Echt zo maf. En idd, wat 1981mama al zegt, het opstaan kan al effect hebben en hoe druk je bent s ochtends misschien ook. Hoe dan ook, ik ga weer op pad. Bedankt dames voor alle antwoorden!