eerste afspraak verloskundige niet zo leuk. suiker te hoog; tips?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tierlantijntje, 20 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tierlantijntje

Tierlantijntje Niet meer actief

ik keek echt uit naar de allereerste afspraak bij de verloskundige vandaag. maar eigenlijk was het heel erg administratief allemaal en helemaal niet zo persoonlijk als ik verwachtte... helemaal niet van "hoe voel je je eronder" "heb je nog ergens last van" "zie je ergens tegenop". niks van dat. we gingen een vragenlijst af en dat was het. hebben jullie je eerste afspraak ook zo ervaren?

verder heeft ze bloed afgenomen en meteen mn suikergehalte getest. dat zat op 6.7 en dat scheen erg hoog te zijn want het moest max 6.1 zijn omdat de norm verlaagd was van 7.1. geen idee wat het allemaal inhoud. maar wat me stak is dat ze me uit begon te lachen. of ik wel nuchter was. ja, ik had sinds gisteravond niks gegeten. "ja dit is wel heel hoog hoor, haha! dit moet opnieuw getest worden in een laboratorium om te kijken of dit wel klopt! want hahaha anders moet je toch echt met een dietiste gaan praten!" mn bmi is gewoon normaal, 23, en zij zat me enorm uit te lachen... ik weet niet hoezo het zo hoog is, en om dan zo uitgelachen te worden... voel me echt beledigd; mn gewicht is al sinds mn tienerjaren een gevoelig punt.

nu moet ik dus binnenkort naar een lab om opnieuw bloed te laten testen. iemand tips hoe ik heel snel mn suikergehalte naar beneden kan krijgen? ik wil echt niet naar een dietiste, daar zie ik ongelooflijk tegenop...

2. eloveh

eloveh Actief lid

26 mrt 2013
    334
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo dit vind ik echt niet normaal dat je gewoon uitgelachen wordt! echt belachelijk!!! Ik kan je helaas geen tips geven over je suiker gehalte, maar ik kan wel met je delen dat ik ook alleen maar een vragenlijst kreeg, en mij werd ook niet gevraagd hoe ik me er onder voel, of dat soort dingen. Moest gewoon de vragen beantwoorden, daarna echo en klaar!

Heb je wel een goede echo gehad? want dat is dan in ieder geval wel iets om blij over te zijn!
    Hoop dat het allemaal alsnog mee valt met je suiker! sterkte! x

3. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Ik zou niet proberen om je suiker snel omlaag te krijgen. Straks heb je een foutieve waarde omdat je wanhopig zelf bezig bent geweest en loop je verderop in je zw.schap een risico. En de diëtist is niet eng of raar hoor. Ik loop er ook omdat ik door de BV veels te veel afval. Is dus alleen maar positief.
    Mijn vader houdt zijn suiker ook al jaren goed onder controle door op zijn voeding te letten. Is dus alleen maar positief.

Oh ja, ik weet zo even niet wat de norm van tegenwoordig is. Anders even je HA bellen en daar opnieuw laten prikken. Is zo klaar. Kun je vast morgenochtend nog wel doen.

4. uil85

uil85 Actief lid

19 feb 2013
    320
    12
    18
    Wat vervelend dat je nu zo'n rottige eerste ervaring hebt zeg! Is het een verloskundigepraktijk met meerdere verloskundigen? Of is dit gewoon echt de enige met wie je de komende maanden te maken gaat krijgen? Als je je er niet fijn bij voelt zou je misschien kunnen overwegen om naar een andere verloskundige te gaan..? Ik vind het wel een hele vreemde reactie van deze verloskundige, om je uit te lachen.. Ze zou je gerust moeten stellen en je vragen moeten beantwoorden..

Maar goed, ook mijn suikergehalte is altijd aan de hoge kant en ik heb ook geen overgewicht.. Bij mijn vorige zwangerschap was hij hoog en nu bij deze zwangerschap was hij bij de intake was hij ook weer hoog. Maar wel net binnen de grens. Maar ze gaan hem over een aantal weken wel nog eens checken. Ik zou zeggen maak je niet druk en zoek eventueel een andere verloskundige die je wel serieus neemt:)

5. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    #5 Lisa1987, 20 jan 2015
    Laatst bewerkt: 20 jan 2015
    Hey, ik herken dat vragenlijst idee wel. Dat was bij ons ook heel administratief doornemen wat er allemaal in de familie van mijn man en mij voorkwam qua ziektes e.d. meer niet eigenlijk.

Wat betreft je suiker.. was het een vingerprik of echt je bloed getest? als het een vingerprik is geweest dan is het ook echt aan de hoge kant.. BMI heeft daar dan ook eigenlijk niks mee te maken maar meer de voeding die je binnen krijgt bijvoorbeeld door veel koolhydraten eten.. mijn BMI is veel hoger (33.6) maar mijn suiker was nuchter 4.2

Als je nuchter zo een hoge waarde hebt zou ik toch echt naar de diëtiste gaan om je te laten informeren. Je zou zomaar suikerziekte kunnen hebben met zo een nuchtere waarde. Ik wil je geen schrik aanjagen maar realiseer je wel dat wanneer je het snel naar beneden wil krijgen voor het onderzoek en je eigenlijk een hoge waarde hebt je kindje en jij daar beide de dupe van worden op de lange termijn. Ik begrijp dat je je niet prettig voelt bij de diëtiste naad die vertellen je niet standaard dat je moet afvallen, ze kijken naar je voedingspatroon.

Dat ze je zo uitlacht dat is echt niet netjes! en ronduit belachelijk maar ze heeft wel gelijk dat het hoog is.. Ze had het alleen wel wat netter kunnen brengen en je wat meer uitleg kunnen geven vind ik persoonlijk.

Deze info heb ik van mijn man. Hij werkt met veel diabetes patiënten en hij wil echt met je meegeven dat het wel erg belangrijk is om het een keer goed te laten nakijken en het niet te 'onderdrukken' Hoe graag je dat ook zou willen om de diëtiste te vermijden.

uiteindelijk is het jouw keuze maar je maakt nu wel een keuze voor twee. Heel veel succes!

ps. je geeft aan dat je gewicht sinds je tiener jaren een gevoelig punt is Ik weet niet of dit betekend dat je veel problemen hebt gehad met je gewicht gelijk houden maar ook dit ( gewicht gelijk houden) kan een gevolg zijn van suikerziekte.

6. Drieka

Drieka Niet meer actief

Mijn eerste tip is om als de wiedeweerga een andere Verloskundige te gaan zoeken!

Zo hoef je je echt niet te laten behandelen! Ik had helaas ook geen leuke Verloskundige maar werd sowieso overgenomen door een gynaecoloog dus ben er vanaf maar anders was ik zelf overgestapt.
    Als iemand je niet serieus neemt en in principe zo beledigd dan vind ik dat echt niet normaal!

Als je een andere Verloskundige vindt dan kan die je fatsoenlijk behandelen en helpen, die kan je ook helpen met tips om de suiker naar beneden te krijgen als die echt te hoog is.

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Het klinkt als een hele vervelende ervaring! Maar als je suiker verhoogd is, dan is dat wel belangrijk om snel onder controle te krijgen. Je nuchtere waarde mag maximaal 5.3 zijn tijdens de zwangerschap (dus niet eens de 6.1 die zij noemt). En niet nuchter is de maximale waarde 7 op ongeveer anderhalf a twee uur na het eten.

Tijdens de zwangerschap kan de placenta ervoor zorgen dat je suiker op de hobbel gaat. Daar kun jij niks aan doen, dat gebeurt gewoon. Als dat zo is, dan is het belangrijk om daar iets mee te doen. Sommigen redden dat met wat simpele aanpassingen aan hoe en wanneer ze eten, maar anderen hebben insuline nodig.

Je hoeft echt niet bang te zijn voor de dietiste. Ze gaan je niks raars voorschrijven. Ze willen dat je gezond eet tijdens de zwangerschap en misschien heb je wel insuline nodig om dat te kunnen doen. Dat is echt niet erg.

8. Angel2005

Angel2005 Bekend lid

25 jun 2014
    655
    219
    43
    Utrecht
    Wat Drieka al zegt... ga lekker een andere verloskundige zoeken. het is heel belangrijk dat je je de komende maande prettig voelt bij deze persoon en met zo'n start denk ik niet dat dat nog gaat gebeuren!

Succes TS.

9. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik zou zeker nu niet met voeding gaan spelen om een andere waarde te krijgen. Daar hou je jezelf en je kindje mee voor de gek. Misschien heb je inderdaad wel suikerziekte of zwangerschaps suiker. Vind het overigens rare reactie van zo'n verloskundige en zou vragen of volgende afspraak bij collega van haar kan, omdat je je niet op je gemak bij haar voelt.

Verder zijn er heel veel alternatieven om je suiker in orde te hebben en toch kunnen genieten, mocht het echt probleem zijn. Die diëtist zet je heus niet op rantsoen maar kan ook adviezen geven over geschikte voeding, en alternatieven.

10. Tierlantijntje

bedankt voor alle bemoedigende reacties! heb ik veel aan, ging al aan mezelf twijfelen. de volgende keer vraag ik gewoon een andere verloskundige; er zitten er 5 in de praktijk dus ik kan haar vermijden.

wist niet dat een hogr bloedsuiker zo ernstig kan zijn (zwangerschapssuiker etc) dus misschien maar beter om gewoon te laten testen en niet uit ale macht proberen het omlaag te krijgen. las ook ergens dat dieeten niet goed is voor je kindje dus das ook niet zo'n goed plan. ze had het niet met een vingerprik getest maar met de laatste 2 druppels uit mn arm na het bloed afnemen voor andere testen.

reden dat ik niet happig op een dietist ben is een verleden met een eetstoornis. t gaat nu al jaren goed maar ik word erg nerveus van teveel focussen op eten en calorieen en bezig zijn met wat er allemaal in eten zit. Dan komen een soort flashbacks van de gevoelens van vroeger boven en das minder fijn. maar ja als het echt moet voor de gezondheid van mn kindje dan doe ik het natuurlijk, maar dacht dus eerst dat het geen kwaad kon om op een snelle manier je bloedsuiker te laten dalen (en dus niet doorverwezen te hoeven worden naar een dietist)

heb trouwens nog geen eerste echo gehad, die heb ik pas 5feb... ze hebben geen echo apparaat bij de verloskundigenpraktijk dus moet naar een echocentrum. kan niet wachten, wil zo graag weten of het hartje klopt en alles goed gaat!

11. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Als je bloedsuiker te hoog is, dan komt dat omdat je lichaam niet goed om kan gaan met suikers. En dat is dus niet enkel zoetigheid, maar koolhydraten, zetmeel en fructose (wat in fruit zit) zijn voor je lichaam ook suikers. Dus in heel veel dingen.. En die heeft je kindje echt nodig om goed te groeien.

Streng diëten is niet goed, omdat daarbij ongezonde stoffen in je bloed terecht komen en ook bij je kindje terecht komen. Naast dat je kindje mogelijk te weinig binnen krijgt.

Ik wil je niet ongerust maken, maar je wel informatie geven. Ik heb een controle op zwangerschapssuiker gehad met 13 weken. Toen was mijn nuchtere waarde goed, maar mijn niet-nuchtere niet. Dus ik weet een beetje hoe het is ;)

Als vroeg in de zwangerschap je suikers niet goed zijn, dan is dat potentieel risicovol, omdat dit invloed kan hebben tijdens de aanleg van de organen van het kindje. Later in de zwangerschap kan het er vooral voor zorgen dat het kindje te dik wordt en zelf diabetes ontwikkeld.

Je moet het zo zien: als jouw lijf de suikers niet aan kan, dan blijft er teveel suiker in je bloed (vandaar een te hoge waarde). Dat bloed is waarmee je je kindje voedt, dus dat teveel aan suiker komt bij je kindje terecht en ook in het vruchtwater wat je kindje vervolgens inslikt en weer uit plast. Even heel extreem geschetst: het is dan net alsof je kindje in limonade ligt ipv in water. En dat is niet gezond.

Het heeft dus geen zin om voor eventjes je suiker 'omlaag' te krijgen, want dat hou je nooit vol. Laat het gewoon door een echte professional onderzoeken en als je hulp nodig hebt, dan is dat in het belang van je baby. Ze doen echt niet iets om jou te pesten.

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Tip: geef je gevoelens ook omtrent gewicht etc ook aan bij de verloskundige en evt diëtiste. Vertel je geschiedenis. Dan weten zij ook waar ze bij jou rekening mee moeten houden.

13. Degoe1982

Degoe1982 Bekend lid

15 apr 2014
    777
    1
    16
    NULL
    NULL
    Waren jouw handen net gewassen met zeep en afgedroogd? (geen handenalcohol) want als jij ook maar iets zoets aan jouw vingers hebt dan kan die ook hoger zijn. (werk in de zorg en maak het echt nog wel eens mee, kan gewoon een paar punten schelen)

Wacht eerst die bloedtest maar eens af, en dan kun je ook naar de dietiste, is niet iets waar je tegenop moet zien, ik heb een hele vriendelijke gezellige dietiste gehad, die me juist adviseerde en me geen tel heeft uitgelachen.

Inderdaad naar een andere verloskundige, en begin de volgende keer gewoon over dat je het fijn vind dat er naar je gevraagd wordt, hoort ook bij hun vak. Hoe beter jij je gehoord voelt des te beter dat het met je gaat en ook met de baby.

succes!

14. Degoe1982

Degoe1982 Bekend lid

15 apr 2014
    777
    1
    16
    NULL
    NULL
    En als jij gewoon gezond eet, vezelrijk, fruit en groenten en af en toe wat snoept dan zou ik dat zo houden, niet rigoureuze beslissingen gaan nemen nu.

15. Tierlantijntje

Vanmorgen opnieuw bloed laten prikken. En nu maar afwachten! Geen bericht is goed bericht, zei de verloskundige.... weer wachten LOL je moet maar een hoop geduld hebben als zwangere! ben nog steeds aan het wachten op de eerste echo, die heb ik pas 5 feb!

bedankt allemaal voor de reacties en de tips! heb ik veel aan!

16. Tierlantijntje

update; ik heb nog steeds niks gehoord na het bloedonderzoek van de 23e. ze zeiden "geen bericht is goed bericht" dus ik ga er vanuit, nu het al 2feb is, dat mn bloedsuiker normaal was bij de 2e test. pfew! en nu in spanning wachten tot de 1e echo donderdag :)

17. Joanne92

Joanne92 Fanatiek lid

28 sep 2014
    1.001
    2
    0
    Als ik jou was zou ik lekker een andere praktijk zoeken. Mijn eerste praktijk had ik ook zo een piep-wijf, me bang maken voor alle echo's/ wat er mis kon gaan met het kindje. Ik ging happy naar binnen en jankend stond ik buiten.
    Ben naar een ander overgestapt en ben zooo blij dat ik dat heb gedaan. Doe het ajb als je je er niet goed bij voelt want je moet het er 9 maanden lang mee doen.

18. Degoe1982

Degoe1982 Bekend lid

15 apr 2014
    777
    1
    16
    NULL
    NULL
    Sluit ik me bij aan, zwanger zijn hoort een mooie en bijzondere periode te zijn waar je gesteund en begeleidt wordt, en niet wordt bang gemaakt etc.

Hoe denk je er zelf over?

19. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.148
    3
    38
    Drenthe
    Wat jammer dat je geen klik met je verloskundige hebt. Vind het niet netjes hoe ze zich opgesteld heeft. Als je er nu al geen goed gevoel bij hebt zou ik als ik jou was zeker een andere verloskundige opzoeken. Daarnaast loop je als je bij deze praktijk blijft het "risico" dat zij sowieso dienst heeft wanneer je bevalling begint en dat ze alsnog je begeleid bij de bevalling en je moet jezelf afvragen of je dat dan wel wil... houd daar zeker rekening mee.

Mijn intake met de verloskundige was ook best we standaard en formeel maar wordt altijd gevraagd of je nog vragen hebt en of alles duidelijk is heb overigens bij mijn eerste heel verl uitleg gekregen en heel veel feedback en wat ik een beetje verwachten met komende echo's/ pijntjes e.d. naarmate je elkaar beter leert kennen is het ook prettiger denk ik. Ik voel me enorm op mijn gemak bij alle 7 verloskundigen die werkzaam zijn bij de praktijk en dat is ook iets wat ik echt belangrijk vind.

Daarnaast kan suiker nog best wel schommelen dus ik zou me daar niet zo druk om maken meid.

20. Tierlantijntje

ik ben zeker van plan om een andere praktijk te zoeken als het contact zo raar blijft, maar voor nu wil ik ze nog een kans geven. wie weet was het gewoon een incident en doet ze voor de rest wel gewoon normaal. ik wacht de 2e afspraak af!

voor nu ben ik gewoon al heel blij dat mn suikergehalte niet meer zo hoog was. wat het veroorzaakt heeft, geen idee. maar goed, ik kijk het aan. er zitten meerdere verloskundigen in de praktijk dus ik kan evt aangeven dat ik haar niet meer wil om mij te begeleiden. en anders zijn zij niet de enige praktijk in de omgeving.

zoald gezegd inderdaad; je moet toch wel een poosje met je verloskundige doen dus dan is een goed contact belangrijk. stof tot nadenken :)

Deel Deze Pagina