Ik heb gisteren een positieve zwangerschaps test gehad! Ben vanmorgen langs de HA geweest en moet maandag bloedprikken op alle algemene zwangerschaps ´dingen´en daarbij ook urine inleveren om te kijken of ik geen virussen heb. Als de uitslagen er zijn mag ik langzaam aan een afspraak bij de verloskundige gaan maken. Ik krijg dan bij week 12 een echo. Ik ben nu 4 weken zegt de huisarts. Hoe gaat dat in NL? Hier krijg ik 3 echo´s (wel weinig vind ik maar geloof dat het normaal is). En bij de verloskundige binnenkort krijg ik een mapje en gaan we het een en ander doornemen geloof ik. Was wel benieuwd naar hoe dat in NL gaat!
Ongeveer hetzelfde Alleen mag je zelf kiezen of je naar de HA gaat, heb ik persoonlijk niet gedaan alleen om medicatie te veranderen gebeld dat ik zwanger was. Mijn verloskundige heeft 1 echo meer, ik krijg met 8-11-20-35 weken een echo. En dan bij de 11 weken echo een intake met boekje wat er allemaal Gaat gebeuren en daar schrijven ze ook alles in op.
Wij hoeven in NL niet naar de huisarts, sterker nog sommige huisartsen die vragen je wat je eigenlijk komt doen. Ik heb de huisarts dan ook helemaal niet ingelicht en gewoon afspraak met de VK gemaakt. Rond week 7 had ik 1e afspraak voor kennismaking, bij 8 weken 1e echo, bij 9e week 2e echo (termijn was bij 1e niet goed vast te stellen), toen heb ik bloed geprikt omdat we de combinatietest wilde, bij 13 weken de nekplooimeting (echo dus), rond 15 weken hartje luisteren en dan 20 weken echo. Normaal krijg je daarna geen echo meer tenzij er dingen zijn waardoor het nodig is.
Ah ok! Ik vind t wel jammer dat ik pas bij 12 weken de eerste echo krijg want dat duurt nog zo lang! Hier doen ze geloof ik niet bij 8 weken..
Kun je in Spanje ook een combinatie test doen? Een test om te checken op down syndroom (en nog 2 andere afwijkingen?) In Nederland moet dat namelijk rond de 13e week gebeuren. Als jij pas bij 12 weken een echo hebt kunnen ze dan ook pas goed aangeven hoe lang je precies zwanger bent, die precieze aantal weken is nodig om in de juiste week de combinatie test te doen.
In Nederland is het eigenlijk bij elke echo/verloskundige praktijk anders. De ene krijgt vaak echo's, de andere niks. Ik had rond week 9 van mn zwangerschap een intakgesprek bij de verloskundige, kreeg toe inderdaag mijn zwangerschapsdossier, daar staat alles in en moet je bij elke echo en controle van de vlk meenemen. Bij mijn echopraktijk is het normaal om alleen bij ong. week 12 een termijnecho uit te voeren, en bij week 20 de belangrijkste echo. En als er bijzondere dingen zijn! IK heb meerdere echos gehad, maar dat ivm bloedverlies. NOu heb ik bij 28,6 weken een pretecho, dat is gewoon omdat ik het leuk vind, dat kost je alleen wel geld. Succes, en gefeliciteerd hé ! Geniet er van.
Ik krijg ook maar 3 echo's. Vanmiddag (10 weken) - 20 weken echo - 32 geloof ik echo. Als je wilt kun je altijd naar echocentrum. Daar krijg je echo tegen betaling
Bij mijn vk krijg je standaard "maar" twee echo's. De termijnecho rond de tien weken en de twintigweken echo. Alleen als er iets aan de hand is krijg je meerdere echo's maar volgens mij worden die dan, net zo als de twintigweken echo, door een medisch echobureau gedaan. Met 15 weken hebben wij een gelachtsbepaling gedaan, die kostte 27,50
Hier is het standaard dat iedereen drie echo's krijgt. Bij 12 weken, 20 en 32 geloof ik.. Verder idd misschien alleen als er iets niet goed gaat. Of ze hier ook een combinatie test doen weet ik niet, dat kan ik over een paar weekjes vragen bij de verloskundige. Wanneer moet dat plaatsvinden? Voor de 12 weken of daarna?
Hier meteen de verloskundige gebeld dus geen huisarts. Echo gehad bij 10-12-20 weken. Misschien later nog een groeiecho maar dat hangt nog even van de controles af.