Ik heb gisteren een positieve zwangerschaps test gehad! Ben vanmorgen langs de HA geweest en moet maandag bloedprikken op alle algemene zwangerschaps ´dingen´en daarbij ook urine inleveren om te kijken of ik geen virussen heb. Als de uitslagen er zijn mag ik langzaam aan een afspraak bij de verloskundige gaan maken. Ik krijg dan bij week 12 een echo. Ik ben nu 4 weken zegt de huisarts. Hoe gaat dat in NL? Hier krijg ik 3 echo´s (wel weinig vind ik maar geloof dat het normaal is). En bij de verloskundige binnenkort krijg ik een mapje en gaan we het een en ander doornemen geloof ik. Was wel benieuwd naar hoe dat in NL gaat!
Ongeveer hetzelfde Alleen mag je zelf kiezen of je naar de HA gaat, heb ik persoonlijk niet gedaan alleen om medicatie te veranderen gebeld dat ik zwanger was. Mijn verloskundige heeft 1 echo meer, ik krijg met 8-11-20-35 weken een echo. En dan bij de 11 weken echo een intake met boekje wat er allemaal Gaat gebeuren en daar schrijven ze ook alles in op.
Wij hoeven in NL niet naar de huisarts, sterker nog sommige huisartsen die vragen je wat je eigenlijk komt doen. Ik heb de huisarts dan ook helemaal niet ingelicht en gewoon afspraak met de VK gemaakt. Rond week 7 had ik 1e afspraak voor kennismaking, bij 8 weken 1e echo, bij 9e week 2e echo (termijn was bij 1e niet goed vast te stellen), toen heb ik bloed geprikt omdat we de combinatietest wilde, bij 13 weken de nekplooimeting (echo dus), rond 15 weken hartje luisteren en dan 20 weken echo. Normaal krijg je daarna geen echo meer tenzij er dingen zijn waardoor het nodig is.
Ah ok! Ik vind t wel jammer dat ik pas bij 12 weken de eerste echo krijg want dat duurt nog zo lang! Hier doen ze geloof ik niet bij 8 weken..