Advies gevraagt!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door evelien69, 18 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Wat zouden jullie doen:

Ben vandaag naar het buro geweest en heb het daar over mijn slechte bv-productie gehad.

Zij kwamen met het advies om de bij de derde voeding dus een groentehapje te geven. Misschien dat ze dan wel tevreden is met de bv en groentehapje. De 4 e voeding geef ik volledig afgekolft momenteel.

Maar ik zou ook 2 voedingen kunnen vervangen voor kv.

Vind het wel een dilemma:

Aan de ene kant ben ik niet zo'n voorstander van bijvoeding zo vroeg al, aan de andere kant groeit Iris flink, en ik ben bang voor een herhaling met Kim, die is heel gevoelig voor overgewicht, en bv is in dat opzicht beter dan kv. Dus misschien is het toch beter om de bv nog proberen vol te houden mbv bijvoeding! Weet echt niet wat ik moet kiezen, wie weet het wel?

Ik heb echt alles al geprobeert om de produktie omhoog te krijgen, slik zelfs 4 x daags 2 tabletten domperidon!

Ik heb 's ochtends genoeg voeding, de 2 voeding tussen om ca 12uur, ik merk al dat die terug loopt, maar ze neemt er genoegen mee, maar wordt de laatste week wel snel weer wakker, tegen 15.30 uur en wil dan eten, was altijd om 16.45 uur ik heb dan ook heel weinig en ze huilt en wil meer. Tot nu toe heb ik het aan kunnen vullen met melk die ik om 24uur kolf. de laatste voeding is om ca 20uur, ik geef dan ook 180 cc gekolfde melk. als ik na de derde voeding iris niet meer aanleg kolf ik 's avonds voor ik naar bed ga zo'n 300 cc, dat is dan mijn voorraad voor de volgende dag.

2. Narcissen

Narcissen Bekend lid

20 nov 2005
    585
    0
    0
    Gelderland
    Hallo,
    Het advies wat het cb geeft vind ik erg verwarrend. Zo krijg je je productie in ieder geval niet omhoog.
    Het lijkt erop dat je meisje niet zo heel vaak borst krijgt. Heb je al wel eens een "bijtankdag" gehad?
    Dus lekker de hele dag aanleggen om te laten drinken wanneer ze dit aangeeft? Zo gaat je productie waarschijnlijk weer omhoog.
    Het lijkt mij helemaal nog niet goed en nodig om met bijvoeding te starten.
    Gaat je procuctie helemaal van naar beneden.
    Pas na zes maanden is beter om met bijvoeding te starten.
    Als je twee voedingen door kv gaat vervangen houd je niet zoveel voedingen meer over. Bij sommige mensen gaat dit goed.

Het lijkt me heel erg moeilijk voor je om de "juiste" beslissing te nemen.
    Bedenk wat je wilt voor je kindje. Als het borstvoeding is zou ik zelf zo lang mogelijk alleen borstvoeding blijven geven, dus geen bijvoeding in welke vorm dan ook. Maar... dit moet je zelf wel prettig vinden. Het kan ook lucht geven om eens een keer niet te hoeven voeden. Bijvoorbeeld tussen de middag.

Begrijp ik goed dat Iris vier voedingen krijgt?

Heel veel succes.
    Je kunt me ook pb-en als je meer wilt weten. Ik ben geen deskundige maar geef nu mijn tweede dochter ook weer bv.

3. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik heb regelmatig gekolfd en vaak aangelegd om de produktie omhoog te krijgen, dit werkt niet. In het begin hielp de domperidon, maar dat trukje werkt ook niet meer en vind 4x daags 2 tabletten al veel dus wil niet verhogen. Het lijkt alsof mijn lichaam heel veel tijd nodig heeft voor het aanmaken van voeding. Ik heb dit probleem al vanaf het begin, vanaf 6 weken ongeveer toen werd ik weer ongesteld, en mijn bv liep toen echt enorm teug en sinds dien is het tobben!

Iris drinkt ook wel vaak meer voedingen, als ze honger heeft mag ze bij me drinken, ik voed op verzoek. Ik verlies gewoon zo een beetje het plezier in het voeden. Heb ook nog 2 andere meiden en mijn werk, vind het best lastig om steeds de bv met gekolfde melk te moeten aanvullen, en te kolven etc. vraagt veel tijd en energie! Als Iris genoeg te eten krijgt zit ze op 4 voedingen, dit heeft ze zelf zo geregeld!

4. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Beide gevallen, groentehapje geven of kv geven, zal je productie zeker niet omhoog halen... Is een moeilijke keuze maar omdat je aangeeft dat je kindje huilt omdat ze niet genoeg krijgt, zou ik toch doorbijten en blijven kolven 's nachts...
    Ofwel omdat je aangeeft dat je dat niet echt ziet zitten, zoals in mijn geval, de voorlaatste voeding heb ik vaak ook niet voldoende melk meer en deze vervang ik door een flesje Nutrilon, daar drinkt ze slechts 100 cc van maar zo heb ik de laatste voeding weer voldoende melk en dan tankt ze goed bij.
    Maar mijn bedoeling is dan ook om op termijn 2 à 3 voedingen (zit nu nog op 7 voedingen) te vervangen door kv, omdat ik weer ga werken en ik dat afkolven ook niet zie zitten.
    Is natuurlijk een erg persoonlijke keuze, maar je moet doen waar jij je goed bij voelt. Hou er wel rekening mee dat je last kan hebben van de 4 maanden dip waarbij de productie kan teruglopen.
    Extra aanleggen of extra afkolven is dan de enige oplossing.
    Succes met je keuze!

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Mag ik vragen waarom jij spreekt over een "slechte bv-productie"?
    Ik lees n.m. dat je dochter wel goed groeit. En ze neemt 4 bv per dag ?

6. lvdwerf

lvdwerf Bekend lid

16 jan 2007
    744
    0
    0
    Office manager
    Hoenderloo
    Als ze 4 bv op een dag krijgt dan vind ik dat weinig, mijn dochter kreeg rond die periode wel 5 tot 6 keer per dag. Ik zou sowieso wat vaker aanbieden.
    Je kunt natuurlijk 1 of 2 dagen lang minimaal iedere 2 uur aanleggen, maar ik begrijp dat dat niet werkt bij jou. Belangrijk voor je productie is ook dat je voldoende rust, de tijd neemt voor je voeding en voldoende drinkt.
    Weet je wel zeker dat je dochter nog honger heeft? Is het geen zuigbehoefte omdat ze een deel van de voedingen uit een flesje krijgt? Dit kan namelijk ook en kan hetzelfde probleem opleveren.

Zoals Nemo al zei, groeit je dochtertje wel goed? Dan zou ik er ook niet teveel aan doen, want dan krijgt ze duidelijk wel genoeg binnen. Of water aanbieden na de voeding, dit vult wel, maar doet niet veel voor de groei.

Mocht het allemaal niet werken, dan zou ik er toch voor gaan om kv te geven, alleen dan pas als de bv op is. Dus eerst 2 borsten leeg laten drinken en dan de kv aanbieden als je denkt dat ze niet genoeg heeft gehad.
    Groente zou ik nog even niet doen, ook omdat de darmen nu nog niet volledig ontwikkeld zijn je zo het risico wel vergroot op allergiën en astma.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Sterkte ermee!

7. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende

Bedankt allemaal voor het reageren!

Omdat ik steeds minder voeding lijk te hebben, iris is nooit voldaan na de voedingen, eigenlijk de ochtend voeding alleen. Ze drinkt alle keren beide borsten leeg, en 's ochtends is ze daar nog wel even zoet mee maar vooral de derde en de vierde voeding is ze zo klaar en gaat ze huilen en wil nog meer. Tot nu toe red ik dat dan met de melk die ik om 24 uur afkolf! Ik voed op verzoek, dus iris mag zoveel ze wil, maar zij lijkt van soort te zijn dat een grote hoeveelheid in een keer wil drinken en dan gaat ze lekker een tijd slapen. 's avonds drinkt ze 180 cc. Om 16 uur drinkt ze 2 borsten en dan nog 150 cc afgekolfde melk uit de fles. om 12 uur mooppert ze wat maar gaat dan uiteindelijk wel slapen, maar de laatste dagen komt ze steeds vroeger.

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

Al wisselvoeden geprobeerd ? Dus meerdere borsten per keer aanbieden.
    Borst 1: links, borst 2: rechts, borst 3: links enz.
    En je kunt haar dus niet vaker aanleggen ?

9. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    4 voedingen lijkt mij ook weinig, alhoewel ik weet dat er soms kindjes zijn die daar genoeg aan hebben. De mijne ging pas met 8 1/2 maand naar 4 voedingen en die kreeg toen al flink wat bijvoeding. Maar elk kindje is anders.

Ik lees eigenlijk dat je heel graag BV wilt blijven geven. Knap, hoor, terwijl het toch veel moeite kost allemaal.

Is het een idee om een week lang 5 voedingen per dag aan te bieden? (beide borsten uiteraard) en te kijken hoe het dan gaat? Misschien is de productie dan toch wel wat opgekrikt. En misschien blijft ze op 5 voedingen, maar dat lijkt mij ook prima.

En.... ik weet er niet genoeg van, maar dat zou je misschien aan een lactatiekundige kunnen vragen: is het een optie om die 4 BV-en te geven en dan tussen BV 3 en 4 in yoghurt? Heb je toch een zuivelproduct....

Ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden. Laat het even horen! Ik denk dat dit voor meer moeders goed is om te lezen.

Succes!

10. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Heb mijn vraag gisteren ook maar bij de laktatiekundige gelegd, en zij adviseetr om voor kv te gaan en niet voor groente/fruithapjes, ik vond het ook al een raar advies van het cb, bij mijn vorige 2 mocht ik absoluut niet voor 6 maand met bijvoeding beginnen ivm kim's koemelkallergie! Krijg nog wat uitgebreider antwoord, ze wilde nog wat dingen weten dus wacht nog even af!

En indd. ik wil graag nog bv blijven geven denk echt dat dat het beste voedsl is voor de beebjes, maar het valt me momenteel gewoon zwaar!

11. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Als zij wil leg ik haar vaker aan en ook adt wisselen heb ik geprobeert, maar beiden haalt niks uit.

12. Narcissen

Narcissen Bekend lid

20 nov 2005
    585
    0
    0
    Gelderland
    Hallo Evelien,
    Ben heel erg benieuwd wat de lactatiekundige ervan vindt.
    Wat ontzettend jammer dat het ondanks je inspanningen de productie niet echt omhoog krijgt.
    Super dat je het wel blijft proberen hoor! Maar ja, op een gegeven moment is de koek op!
    Veel sterkte!

13. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Dank je!

14. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Wilde nog even vertellen wat de lactatiekundige heeft gezegd. Zij denkt dat mijn hormonen/lichaam de zwangerschap niet goed hebben opgepakt, omdat mijn borsten niet gegroeid zijn deze zwangerschap, en ook al direct weer menstrueerde ondanks bv etc. Daar is gewoon niet veel tegen te doen. dus ik maak mijn voorraad gekolfde melk op, hoop het dan nog tot 5 maand uit te zingen en ga dan kv bijgeven!

Bedankt jullie allemaal voor het meedenken!

15. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Evelien, wat fijn dat je nog even hebt laten weten hoe het is afgelopen. De reden van de LK lijkt me duidelijk en ook aannemelijk. Dat geeft jou in ieder geval een antwoord op je vragen en onzekerheden, ook al is het niet het leukste antwoord om te krijgen.

Jij hebt je uiterste best gedaan en je bent al hartstikke ver gekomen! Top!

Deel Deze Pagina