Foutieve ZW dagloon berkening

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Angelique243, 3 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angelique243

Angelique243 Actief lid

27 okt 2013
    231
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geachte heer/mevrouw,

Door zwangerschapsgerelateerde klachten zit ik sinds 8 april in de Zw.
    Ik voel me hier erg naar onder, maar het werken ging gewoon niet meer. In overleg met mijn leidinggevende, huisarts, verloskundige en fysio heb ik besloten dat het beter was om mij ziek te melden.
    Ik heb last van ernstige SI klachten, slijmbeursontsteking aan mijn heup en een lage bloeddruk waardoor ik veel wegtrekkers heb op de dag met flauwvallen zo nu en dan als gevolg.

Vanuit mijn dienstverband verdien ik € 359,74 netto per week, dit komt neer op € 444,80 bruto per week.
    Onderstaande weekbedragen zijn exclusief vakantiegeld.
    Aangezien dit bij een ZW uitkering erbij in moet zitten, dien ik dus in mijn ogen € 444,80 bruto per week aan uitkering te krijgen + 8% vakantiegeld.
    Nu heb ik volgens de berekening van mijn behandelaar ZW recht op € 313,02 netto per week (dagloon van € 72,48), hierdoor kom ik per 4 weken bijna € 200,- netto te kort en dan heb ik het nog niet eens over mijn vakantiegeld. Nu heb ik vrijdag contact gehad met eerst mijn dossierbehandelaar die een veel te laag dagloon heeft toegekend en aangaf dat als ik het niet eens was ik in bezwaar kon gaan.
    Tevens heb ik meerdere collega's vrijdag gesproken van het UWV en zij gaven allemaal aan dat er wordt gekeken naar alle gewerkte maanden en dus niet alleen naar de eerste gewerkte maand zoals door uw medewerker/mijn dossierbehandelaar word beweerd.
    Dit zou ook niet eerlijk zijn, aangezien je moet kijken naar het totaalplaatje qua gewerkte uren en men niet moet duperen.
    Aangezien ik zwanger en ziek thuis zit brengt dit onwijs veel stress met zich mee, wat nu juist niet goed is.
    Ik wil u vriendelijk verzoeken eens naar de berekening te kijken en uw bevindingen met mij te delen.
    Bij voorbaat dank.

Ik kom met mijn gegevens (zie bijlage) op het volgende uit:
    Het dagloon zou dan uitkomen op een veel hoger bedrag, dan de toegekende € 72,48.
    Tevens vind ik het niet eerlijk dat mijn dossierbehandelaar een berekening van alleen januari hanteerd, terwijl ik meer maanden daar werkzaam geweest.
    Omdat ik in de tweede week zware griep had, heb ik minder verdiend en schiet ik er dus bij in.

In afwachting van uw reactie en bevindingen.

Met vriendelijke groet,

Angélique

Bijgevoegde bestanden:

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Angélique,

Je denkt dat jouw dagloon niet juist berekend is. Vandaar dat je graag toelichting wilt over de berekening. Erg rot dat je hier zoveel stress van hebt!

UWV berekent je uitkering over het loon dat je verdiende in de zogenaamde referteperiode. Dat is de periode van twaalf maanden voorafgaand aan de maand waarin je ziek werd. Het loon in die periode delen we door het aantal werkdagen in die periode. Het aantal werkdagen is niet het aantal dagen dat je hebt gewerkt in de periode maar het aantal werkbare dagen. Op jaarbasis zijn dit 261, per maand 21,75.

Ben je niet de hele referteperiode in dienst geweest? Dan kijken we naar het loon en het aantal werkbare dagen vanaf het begin van je dienstverband tot het einde van de referteperiode.

De loongegevens ontvangen we via je loonbelastingaangifte van je werkgever. Stel dat loon in een andere periode is aangegeven dan verdiend, of dat je door ziekte minder hebt verdiend, dan kan dit een vertekend beeld geven. Is dat het geval? Dan kun je het dagloon laten herberekenen. Stuur daartoe kopieën van je loonstroken met een schriftelijk verzoek tot herberekening naar ons toe. Geef daarbij ook aan dat je in een bepaalde periode ziek was en daardoor minder hebt verdiend.

Het adres is:
    UWV Uitvoering Ziektewet
    Postbus 57015
    1040 CT Amsterdam

Wacht eerst het resultaat van de herbeoordeling af, daarna kun je eventueel alsnog bezwaar maken tegen de beslissing.

Ik wens je van harte beterschap en een goede zwangerschap voor zo ver mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. Angelique243

Angelique243 Actief lid

27 okt 2013
    231
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor u heldere reactie.
    Ik heb zelf hetgeen naberekend en het dagloon klopt dus echt niet.
    Ik wacht de herberekening van het UWV af en hoop dat het gecorrigeerd word zoals vanzelfsprekend zou moeten zijn.

Met vriendelijke groet,

Angélique

4. Angelique243

Angelique243 Actief lid

27 okt 2013
    231
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kunt u ook een emailadres aan mij verstrekken waar ik mijn verzoek voor herberekening van het dagloon kan indienen?.
    Ik heb alles namelijk digitaal en beschik niet over een printer.
    U mag mij ook een pb sturen.

Alvast bedankt.

Mvg Angélique

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Angélique,

Je kunt de stukken niet per e-mail versturen, gebruik het adres dat ik je in mijn eerdere antwoord gaf.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina