Ik ben de derde keer thuisbevallen en ik raad het iedereen aan. Heerlijk gewoon!! De 1ste moest wel in het ziekenhuis want kwam 5 weken te vroeg.De tweede moest helaas ook weer in het ziekenhuis want had langer dan 24 uur vw verlies.Achteraf totaal niet nodig geweest want was een super snelle bevalling.Dochter kwam snotverkouden uit ziekenhuis en weet zeker dat ze dat daar heeft opgelopen en dan maar niet teveel nadenken over die vieze wc's waar iedereen op zit met al zijn bloedverlies en je ligt op zaal,blehhh. Ben blij dat de derde keer lekker thuis kon bevallen en heeft een boel goed gemaakt. Ik ken trouwens zat meiden die de 1ste keer thuis zijn bevallen zonder toeters en bellen. Bij een tweede of derde hoeft het echt niet per definitie makkelijker te gaan.De derde ging ook niet vanzelf maar we hebben de klus maar mooi geklaard in ons eigen bed,heerlijk!!
Precies dit! En zoals ik al zei, de quote "als ik niet in het ziekenhuis was geweest had ik niet meer geleefd" , hoor je alleen bij ziekenhuis bevallingen.
ik loop al sinds mijn tweede zwangerschap niet meer bij de vk maar vond destijds de zorg rondom de bevalling door de vk zwaar onder de maat. Neem aan dat het nu wel veranderd is maar mijn beeld is heel slecht.
Dat laatste bedoel ik ook. Maar ik vind het uitgangspunt in Nederland gewoon nogal vreemd. Hier wordt namelijk verwacht dat een vrouw thuis bevalt. Overigens is het mijn ervaring dat de zorg tijdens de thuisbevalling juist slecht is. Ik heb tijdens mijn 20 uur durende bevalling misschien 1,5 uur een verloskundige gezien. Juist omdat ze druk was en geen tijd had. Gelukkig was ze net op tijd om onze dochter op te vangen. Tijdens mijn ziekenhuisbevalling was eenzelfde verpleegkundige/verloskundige altijd in de buurt, ik hoefde maar op een knopje te drukken. Maar goed, het punt is gewoon dat een vrouw zelf moet kunnen kiezen, maar dat een thuisbevalling lang niet altijd zo rooskleurig is..
Ik zou je eigen zin nog een keer goed doorlezen en dan snap je waarom je dat alleen hoort bij ziekenhuisbevallingen
Dat er wordt verwacht dat een vrouw thuisbevalt ben ik het niet mee eens. Toen ik de keuze maakte dat ik thuis wilde bevallen kreeg ik constant adviezen en meningen opgedrongen dat ik niet wist wat ik deed en de foute keuze zou maken. Ik vond juist dat een ziekenhuisbevalling heel erg werd opgedrongen. De enige die het niet opdrong was de verloskundige, die gaf juist alle vrijheid om zelf die keuze te maken. Ik kreeg van haar juist het gevoel dat ze beide prima vonden. Achteraf vertelde de vk wel dat ze het echt heel erg leuk vonden dat ik het thuis had gedaan. Omdat het voor hen ook een heel mooie ervaring is om een vrouw te helpen in hun eigen omgeving. En dat het nog maar heel weinig voorkomt dat een vrouw bij haar eerste bevalling voor een thuisbevalling kiest, omdat er veel angst is.
Helemaal mee eens. Hier ook een super slechte ervaring met een VK en inderdaad, als ik uiteindelijk niet had doorgezeurd om naar het ziekenhuis te mogen, waren zowel dochterlief als ik er niet meer geweest. Heb inderdaad veel verschillende artsen aan mijn bed gehad, maar dat liever en een gezonde baby, dan 1 onnozele vk en geen baby! Dus de 2de en deze zwangerschap liever iemand met verstand aan mijn bed.
Maar je kan toch niet alle vks over één kam scheren? Ik heb juist een heel fijne ervaring gehad met onze vk, super bevalling, veel gemonitord of alles goed ging met mij en de kleine. Ze kwam op een gegeven moment zelf met de opmerking dat ze met me naar het zkh wilde als de ontsluiting niet zou vlotten, terwijl er op dat moment niks aan de hand was met de kleine... Dus niks dan goeds over mijn vk
Ik ben van mijn (eerste) kindje thuis bevallen en ik ben zo ontzettend tevreden met hoe alles is gegaan. Ik vind zelf ook niet dat het perse een risico is om thuis te bevallen dus ik vond ook niet dat ik een risico nam. Als je een medische indicatie krijgt dan vind ik het niet meer dan logisch dat je naar het ziekenhuis gaat.
mijn verhaal is bijna gelijks als deze...alleen ik begon wel thuis. was met 10 min in het ziekenhuis (meconium in vruchtwater. verlosk heeft zelf vroegtijdig vliezen gebroken) en binnen 3 kwartier op o.k. maar wel met een doortastende verloskundige, terwijl de gyn nog even wilde wachten (was net iemand aan het overplaatsen waarbij met 30 weken de bevalling toch doorzette en wilde dat eerst afmaken) met naar mij toe komen om de ctg te controlen, wachtte de verloskundige geen seconde en schoof zo de ctg onder de neus van de gyn en ja toen zette de gyn het op het rennen naar mij toe en liet per direct het o.k team optrommelen. Ondanks dat heeft mn zoontje het maar net gered (10 minuten reanimatie, daardoor gekoeld , 5 dagen op de ic en totaal 3 weken ziekenhuis.) Hiermee wil ik zeggen dat thuis bevallen wel kan maar wel met een doortastende en zeer ervaren verloskundige. Gelukkig trof ik er zo eentje want als ik een eigenwijze verloskundige had gehad die nog een uurtje had willen wachten met het breken van de vliezen (anders hadden we nooit geweten dat het meconiumhoudend was en niet eens op weg gegaan naar het z-h) was mn zoontje er echt niet meer geweest en ..had ik haar niet gehad dan was het waarschijnlijk ondanks ik notobene in het ziekenhuis was als nog mis gegaan. Ik heb echt heel veel te danken aan haar
Jawel! Kwestie van vertrouwen en het leven van mezelf en dat van mijn kinderen niet in de weegschaal leggen om ooit nog een vk te vertrouwen.
Dat is je ook goed recht, maar dat betekent niet dat je andere vrouwen dan maar moet ontzeggen dat zij wél een thuisbevalling willen. Er is hier niemand die je dwingt om thuis te bevallen.
de reden dat ik thuis wilde bevallen is dat er geen bijzonderheden waren in eerste instantie en ik binnen 10 minuten in het ziekenhuis kan zijn... als ik nog in mn oude woonplaats had gewoond waarbij je voor een hef brug kan komen te staan, trackers voor je neus kan hebben rijden en waarbij de reistijd van 20 minuten op kan lopen naar 45 minuten dan had ik de gok niet gewaagd.
Maar dat zeg ik niet, ik ben het er wel mee eens dat ze een poli klinische bevalling aanraden bij een eerste bevalling. Juist omdat je niet weet wat je overkomt en dus ook niet weet of hetgeen wat je voelt, "erbij" hoort. Nu wordt er zo panisch gedaan over ziekenhuisbevallingen en zijn thuis bevallingen zo romantisch en fijn in je eigen omgeving. Ik vind dat wij echt een te romantisch beeld hebben van bevallen.