We zitten met het volgende probleem, Ik ben al een tijdje werkloos, ww stopt bijna en het is niet mogelijk om dan al obze lasten meer te kunnen betalen (huis is op 2 inkomens gekocht) Spaargeld is inmiddels ook op en ondanks tig sollicitaties nog nergens aangenomen of überhaupt een gesprek gehad (heb geen vervolg opleiding dus voor winkel enzo al snel te oud ) Nu moeten we dus het huis verkopen, waarschijnlijk kan dat met nhg dus zonder rest schuld. Kunnen dan gaan huren maar in september wil ik wel een opleiding gaan doen Maar, dan komt ons jaar inkomen boven de grens uit van wat je mag verdienen. Word je dan gewoon je huis "uitgezet" ? Nu is vrije sector huren geen optie, moeten nu dus wel een gewone huurwoning hebben maar over een paar maanden verdienen we er te veel voor. Beetje lastige situatie, binnenkort hebben we sowieso gesprek met de bank. Maar heb natuurlijk ook geen garantie dat ik een leerplek vind.
nee je word je huis niet uitgezet maar krijgt extra huurverhoging. Ik betaal elk jaar ongeveer 50 euro per kaand meer omdat we met zijn tweeën werken.
Zodra je een huurwoning aangeboden krijgt, checken ze jullie inkomen. Dan moet je onder een bepaalde grens zitten. Zodra jullie een huurcontract tekenen maakt het daarna niet uit wat je gaat verdienen. (Daarom zijn de regels veranderd met toewijzing ,omdat er veel mensen met een hoog inkomen in een huurhuis wonen met een lage huur). 1x per jaar krijg je een huurverhoging en dat gaat wel naar inkomen. Geloof 2,5 , 4 of 6 procent per jaar. Kan ook andere procenten zijn maar in iedergeval 3 verschillende schalen. Dit is mij verteld door de woningbouw... Wellicht is het ergens anders anders maar zo werkt het hier.
Opleiding zorgt dus voor teveel inkomen. Komt dat doordat je duaal gaat studeren of omdat je de studiefinanciering meetelt? Weet dat eventuele studiefinanciering in ieder geval niet meetelt als inkomen. Hopelijk scheelt dat iets.
Wil een bbl opleiding gaan doen, dan krijg ik gewoon loon. Ben nu al opzoek naar een leer bedrijf dus hoop dat dat goed komt
Zomaar uit nieuwsgierigheid, is dat een nieuwe regel van de stijging van huurprijs? Wij huurden namelijk een paar jaar geleden via de woningbouw voor nog geen 300 euro per maand terwijl we beiden een fulltime baan hadden op hbo niveau en dus "te veel" verdienden. De huur is echter in die jaren nooit echt hoger geworden.
De woningbouw mag zelf kiezen of ze dat doen of niet en jammer genoeg doen de meesten het wel, je hebt dus echt geluk
Ook even nieuwsgierig... Maar hoe ga je een verhuizing financieren?? Is er echt geen mogelijkheid om t nog even uit te zingem?? En sta je wel al ingeschreven?? Hier is de wacjttijd 5-8 jaar voor een eengezinswoning. En nee. Je wordt je huis niet uitgezet, maar je huur stijgt
wij hebben de mazzel dat onze woningbouwvereniging niet meedoet aan de verhoging op basis van loon, er zijn dus wel vereniging die er niet aan mee doen.
Wat een geluk zeg hier doen echt alle woningbouwen aan huurverhoging , altijd per juli. Echt niet leuk want wordt steeds duurder. Wij huren vrije sector via de woningbouw en dat is ook de reden dat wij toch aan kijken zijn voor een koopwoning. Want elk jaar die huurverhoging maakt het echt te gek. Zijn dus druk aan sparen om te kopen (verbouwing , eigen kosten maar wil ook een klein buffertje houden wij komen uit de min vriend zijn bedrijf ging namelijk failliet dus zijn net zo blij dat we eindelijk een buffer hebben dus zodra wij denken nu hebben we genoeg op de bank gaan we toch die stap wagen)
Verhuizing financieren, tja zal van de belasting teruggave en vakantie geld moeten. Of lenen van sm als dat voor die tijd moet. Dan het hoognodige doen en de rest als ik weer inkomen heb.
Kan je echt niet proberen het nog even uit te zingen? Wat je al zegt het vakantie geld komt bijna binnen en de belasting teruggave zal ook niet super lang meer duren. Ik denk dat je met een huur woning namelijk duurder uit bent als een koop woning wij huren namelijk ook en we zijn een smak met geld kwijt elke maand. Wij zijn nu ook aan het sparen om te gaan kopen. Kijk op alle punten waar je kunt besparen al zijn het maar kleine beetjes.
Ja heb al een overzicht gemaakt, overal op bespaart waar nog kan.. Scheelt dan nogal Komen we 170 te kort.. en met huren 225 over.
Kun je niet eens met je hypotheekverstrekker om de tafel? Misschien dat zij nog iets kunnen betekenen? Met de rentevaste periode of rentemiddeling ofzo?
Sta je al ingeschreven? Wachttijden zijn ook zo lang 😕 Huur prijs verschil ook per huis.. buren vetalen meer dan ons. Dus denk niet dat je al een over en te kort lijstjd kan maken?
Wij zijn 3,5 jaar geleden hier komen wonen met een huurprijs van 600 euro. Vlak daarna zaten wij ook boven die grens en nu dus ieder jaar huurverhoging. Zitten nu al op 700 en dat in 3 jaar tijd. Hou daar ook rekening mee in je kostenplaatje. Volgens je berekening heb je met een huurhuis misschien 225 over, maar dit kan zo veranderen. Als wij hier nog jaren blijven zitten mogen ze onze huurprijs verhogen tot max 900 euro.
Idd wat anderen zeggen. Zou je het tot je opleiding nog even kunnen uitzingen? Als je dan geld gaat verdienen kun je wellicht blijven. Een huurhuis heb je niet zomaar en het verhuizen kost veel geld. Daarnaast zijn huurhuizen met 3 slaapkamers, want daar zul je op uitkomen met 3 kinderen (2 voor de kids en 1 voor jullie) redelijk hoog geprijsd, in huur. Ik ben vorig jaar gescheiden en betaal qua huur meer als de hypotheek van mijn oude huis die in een hele mooie gewilde wijk staat.
Maar jullie zitten dan in de vrije sector woningen? Bij ons werd ook jaarlijks verhoogd (ook er in gekomen toen we nog onder de huurgrens zaten, daarna werd het verhoogd), maar ze mogen niet verder dan iets van 667 euro per maand gaan. Overigens ben ik heel blij met dat we hier nog in kwamen, want we vielen de afgelopen jaren echt tussen wal en schip. Een hypotheek konden we nog niet krijgen ivm studieschuld en vrij hoge woningprijzen in deze regio. Maar huren in de vrije sector kon ook niet bepaald, de woningen waren allemaal vanaf 900 euro per maand. Dus zaten wij 'illegaal' in de sociale huur, maar het was het enige dat we hier konden betalen? D'r gaat echt iets niet helemaal goed in Nederland als je met anderhalve baan op hbo-niveau alleen in de sociale huur kunt wonen..
Ja gaan sowieso om de tafel natuurlijk, maar heb geen zekerheid van een baan. Als ik geen leer plek kan vindem kan ik ook de opleiding niet doen. Ben al alle erkende leerbedrijven aan het mailen, in de hoop dat ik ergens kan beginnen. Huurwoning kunnen we op 1 salaris doen, onze koopwoning helaas niet. Dan komen we straks alleen maar verder in de problemen ben ik bang. We willen gewoon een goede situatie creëren. Onze kids een goede jeugd kunnen bieden zonder geld zorgen. Zelf ben ik 'arm' opgevoed, dat wil ik gewoon niet voor hun.