Entreetoets extra leren?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gewooniemand, 14 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

Onze oudste heeft volgende week de entree toets voor het voortgezet.
    Leren jullie extra met je kind/heb je met je oudere kind geleerd?

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.199
    16.537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat bedoel je met een entreetoets voor het VO?
    Hier al 2 oudere kinderen maar wij hebben nooit iets extra's geoefend.
    Misschien doen ze dat op school?

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    Bedoel je de eindcito? Of de toets in groep7?

Ne , ik heb nooit extra geleerd met mijn meiden. Dan krijg je vertekend beeld m.i.

Ik mocht me sowieso nooit met huiswerk bemoeien maar leren is op basisschool nooit een probleem geweest.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Nee dat doen we niet. Dan houd je eigenlijk alleen jezelf voor de gek, want volgend jaar zullen ze het ook zelf moeten doen.

Adje vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Niet gedaan. Voor de eindtoets zelf doen ze op school wel het eea om te wennen aan de vraagstelling ed. Thuis niets gedaan, ook niet met ander werk (school is school en thuis is thuis hier).

Volgens mij ben je vlak voor zo’n toets ook ‘te laat’. Ze hebben 6/7 jaar de tijd gehad om er naar toe te werken, de toets laat zien waar ze na die jaren staan (hopelijk dan tenminste). Ik denk dat er eerder slechter dan gepland gescoord wordt door te veel zenuwen dan door te weinig oefening een week of maand voor de toets. En dat is voor mij een extra argument om niet te oefenen: ik wil er niet te veel druk opleggen.

6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Nee nooit gedaan en zou ik ook niet aanraden.
    Ik zou willen weten wat de parate kennis en vaardigheden zijn die een kind echt heeft ipv wat er kort vantevoren nog geoefend is.

Daarbij komt er sowieso te veel stof voorbij in die toets in allemaal nog gauw even te oefenen. Dus levert waarschijnlijk alleen maar onnodige stress en druk op.

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Mijn dochter heeft deze week entreetoets (groep 7). Wij hebben niet extra geleerd ofzo. Maar ik probeer er wel voor te zorgen dat ze deze week genoeg slaap krijgt en uitgerust op school zit.

8. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

Ik ben het ook niet van plan, maar van school een mail met een link voor extra oefenen.
    Zelf hebben wij ook zo iets ze moet het zelf doen, maar blijkbaar verwachten ze dat wij ze goed gaan pressen dat ze hoge cijfers hebben dus een hogere opleiding.
    Net of het VMBO niet goed genoeg is, terwijl wij zo iets hebben het gaat erom wat je kind kan.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Als het goed is telt er ook meer mee dan alleen de entree- en eindtoets. Ook de LVS-toetsen en hopelijk ook hoe een kind in de klas is en doet ed tellen mee. Die veranderen sowieso niet door oefenen voor de entree- of eindtoets.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.968
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je van plan bent dat 'extra oefenen' dan tot en met het eindexamen VO (en liefst daarna bij de vervolgopleiding ook nog) vol te houden, is het prima. Althans: als je kind daar gelukkiger van wordt dan van niet extra oefenen en de score halen die daar bij past.

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    In dat geval zou ik melden dat die link er is en dat ze kan oefenen als ze dat wil.
    Hier laat de meester ze een oude eindcito maken ( in gedeeltes) als huiswerk zodat ze kunnen wennen aan de vraagstelling van de eindcito.

Gewooniemand, Nataly1972 en NiekeKris vinden dit leuk.
  12. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Als het goed is weten jullie het niveau van je kind. En ook de sterke en zwakke punten. En ik neem aan dat je een beeld hebt bij het uitstroomniveau.

Een goede school gaat dit op school oefenen. Zodat kinderen gewend zijn aan het soort vragen en op welke wijze ze een toets moeten maken.

De entree toest is trouwens wel heel belangrijk. En echt een graadmeter voor het advies in groep 8. Als het goed is nemen ze dat op school ook serieus en weet je kind daarvan (dat het dus zijn best moet doen).

13. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Ik zou wel oefenen als je kind dat zelf wil. Niet met als doel topscore te halen, maar het kan voor sommige kinderen wel fijn zijn om een keer te zien hoe de toets qua vorm eruit ziet. Om dezelfde reden dat je als je eindexamen doet, je ook vaak een oud examen maakt: om te wennen aan hoe t eruit ziet zodat je wel weet wat je kan verwachten qua toetsopbouw

Neuzeke vindt dit leuk.
  14. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Volgens mij doen ze dit jaar bij ons op school geen entreetoets. Heb er namelijk niets over gehoord en dochter zit in groep 7.
    Volgens mij deden ze dat eerder wel.
    Ze gebruiken in groep 8 nu ook Route 8, misschien dat het daarmee te maken heeft.

Ik zou er thuis ook niet mee gaan oefenen. Hopelijk doen ze dat op school ivm de vraagstelling. Dat deden wij vroeger ook, weet ik nog.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.968
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat gebeurt als het goed is op school. Dus als het gaat om wennen aan de vraagstelling, hoef je dat thuis echt niet te doen.

Deel Deze Pagina