Hoi Meiden, Vanaf vrijdag beginnen we met het fruithapje, en nou dacht ik alles gevraagd te hebben op het CB.. behalve de hoeveelhden dus.. Hoeveel geef je je baby als het uit een potje komt? En als je het zelf maakt, hoeveel moet je dan maken? xx
je begint eerst met een paar hapjes en gaandeweg geeft je baby vanzelf aan hoeveel hij lust. Potjes van 4 maanden zijn 125 gram dacht ik. Als je het zelf maakt kun je hetzelfde aanhouden. Van groentenhap weet ik dat in de potjes vaak meer water zit dan zelfgemaakt ( zelfgemaakt is dus machtiger en daar zul je minder van nodig hebben)
Ze geven zelf wel aan als ze genoeg hebben. In zo'n klein potje zit 100 gram geloof ik? Begin gewoon eens met een half potje. In het begin moeten ze er toch aan wennen (darmpjes). En een dag of 4 dezelfde smaak geven om te kijken of er geen allergische reacties komen en ze kunnen zo goed aan de smaak wennen. Mag ik vragen wat de rede is dat je zo vroeg begint met fruit?
Ik ben ook begonnen met fruithapje te geven toen mijn dochter 3 maanden was. Ze was er ook echt aan toe.. Eerst maar twee drie lepeltjes maar je merkt al snel of ze meer willen. Mijn dochtertje ging namelijk al snel huilen voor meer.. Nu eet ze een potje fruithapje op per keer. Als ik zelf een fruithapje maak dan giet ik het in zo een olvarit potje zodat ik meteen de juiste hoeveelheid heb. Wat mijn dochter erg lekker vind is een halve appel, 1 peer en 1 kaki! Dat is smullen maar!
En hebben ze op je CB ook uitgelegd waarom jouw kind 3 maanden voordat een kind normaal gesproken aan bijvoeding toe is al aan bijvoeding toe zou zijn? Hebben ze je ook gewezen op de risico's die je loopt als je je kind veel te vroeg bijvoedt? Zo niet, dan zou ik ze toch eerst even bellen en dat allemaal even navragen hoor! Het kost normaal gesproken 6 maanden voor de darmen voldoende gerijpt zijn om bijvoeding te kunnen verwerken. In uitzonderingsgevallen (als er absoluut geen sprake is van hooikoorst, eczeem, darmklachten, allergie en astma in de familie en als het kind geen erge last van darmkrampen gehad heeft) mag je na 4 maanden heel voorzichtig beginnen. Maar zo oud is je kind nog lang niet. Ben dus heel benieuwd naar de argumentatie van je CB voor zo'n riskant advies!
waarom word er altijd zo aanvallend gereageerd als het om eten gaat? wat het cb gezegd heeft gaat toch alleen mij en mijn man wat aan? ik weet heus wel wat de risico's zijn en als het niet goed voor haar was geweest had ik het niet gedaan.. bovendien, ze maken toch niet voor de lol al fruithapjes vanaf 4 mnd? vroeger was het de normaalste zaak van de wereld..
Tja vroeger, toen hadden we ook geen maxi cosi's, geen gordels in de auto, rookten en dronken we nog tijdens de zwangerschap en bij de kinderen, etc, etc. Kortom vind dat 'vroeger deden ze dat ook zo' een erg slap excuus. Zeg dan gewoon, we doen het omdat wij (de ouders) het willen, klaar, punt, uit. Prima toch als jullie dat vinden? Hoef je je ook niet aangevallen te voelen over mensen die er anders over denken en dus hun mening geven. Maar wat kan mij het wat of iemand zn kindje nu al meteen de dag dat ze geboren zijn bijvoeding geven of dat iemand wacht tot het kindje 8 maanden oud is. Gewoon lekker doen wat je goed vind. En tja cb's die zullen niet zeggen dat jij het niet mag doen als je er zelf mee komt, dat mogen ze niet eens namelijk een cb is er alleen voor (veelal vaag/raar/stom/verkeerd) advies en niet om mensen iets op te leggen. Overigens kan ik er ook echt niet mee zitten als iemand een kind zonder gordel in de auto heeft of de gordels van de maxi cosi neit vast heeft ect, lekker zelf weten tis je eigen kind. En om over de hoeveelheden te antwoorden, ik zou gewoon lekker 2-3 hapjes geven, das meer dan genoeg. Hebben wij ook gedaan (maar hebben wel gewacht tot 6.5 mnd voor we begonnen). Alles wat ze nodig hebben halen ze uit de borstvoeding/kunstvoeding, de rest hebben ze gewoon nog niet nodig. Waarom zou ik dan een buikje vol gaan maken met iets waar ze niks aan hebben zodat er geen melk meer bij kan, waar ze van moeten groeien.
Hebben ze dan op het cb niet gezegd dat ALS je begint met hapjes, groentehapjes beter zijn? Ze zijn minder allergeen en minder zoet, waardoor kindjes niet zo aan die zoete smaak gehecht raken en geen groente meer willen. Dit is niet aanvallend bedoeld, maar verwonder me er wel over waarom CB's advies geven om zo vroeg met hapjes te beginnen, met name fruithapjes.
heey meiden, ik wilde ook graag met bijvoeding beginnen, maar ik heb besloten om te wachten. Ik zou het dan dus alleen maar geven omdat ik denk dat hij het nodig heeft. Maar ons mannetje is vandaag 16 weken en wilde ook beginnen. Maar aangezien hij hele gevoelige darmen heeft begin ik echt pas over 2 maanden. Ondanks dat ik wel heel nieuwsgierig ben hoe hij het gaat vinden. Lijkt me geweldig, maar ach tijd zat. Als hij er veel last van krijg zou ik weer spijt hebben. Ons mannetje is wel een echt hongerlapje hoor krijg vaak maar net 3 uur tussen de voeding en dan is het soms nog een gevecht. Heb ook al wel jhbp door de voeding gedaan tegen het terugspugen destijds en dan bleeft er wel dik 4 uur tussen de voeding. Maar daar kreeg hij zo ontzettend krampen van en was zo aan de diarree. Vandaar dat ik ook zat te twijfelen over bijvoeding. groetjes rensje
nog even snel, moet renate wel gelijk geven dat sommige moeders hier op het forum zo heftig reageren als het om voeding gaat. Iedereen moet het zelf weten wat hij doet met zijn kind. Weet het zelf wel het beste toch, er worden alleen tips gevraagd. Zeg niet dat ze nu aangevallen word maar ik heb ook al ooit een vraagje gesteld over eten. Nou daar werd ik ook niet vrolijk van hoe sommige dan reageren. Laat iedereen in zijn waarde en tuurlijk mag je je mening geven maar wel op een aardige toon. Forum is bedoeld voor tips en adviesen niet om elkaar te bekritiseren.... groetjes rensje
zo, heftige reacties idd weer, moet iedereen toch voor zichzelf weten?? ik snap het allemaal niet zo.. ik wilde wachten met Ties tot 5-6 maanden. hij gaf echter aan dat ie aan 5 flessen per dag niet genoeg meer had en meer fv mag niet. dus ben ik 10 dagen terug begonnen met fruit. eerste dag een paar hapjes, toen wilde hij alweer meer. hij eet nu 125 gram per dag. overigens pureer ik zelf en zijn we begonnen met appel, een zure soort. hij vond het na de eerste dag superlekker en doet zijn mond open als hij het bakje ziet aankomen haha! nu zit ie sinds 2 dagen aan peer, ook een succes. Ties heeft trouwens heel erge darmkrampen gehad, we zijn er zelfs voor naar het zkh geweest toen hij 2,5 maand was. ik was ook heel erg bang dat dat met het fruit terug zou komen maar dat is niet gebeurd
heey marieke, nou dat stelt me dan ook weer gerust, dat jullie kleine daar geen krampen van kreeg. Ik vind het helemaal niet erg om met bijvoeding te wachten. Maar heb gewoon soms het idee dat het niet genoeg is voor hem wat hij nu krijgt. Ik heb nog NOOIT 4 uur tussen de voeding gehad. Hij schreeuwt echt alles bij elkaar dan voor de fles kan het dan echt niet rekken. Dacht misschien als hij een potje zou krijgen dat hij dan meer verzadigd zou zijn. Heb jij trouwens ook rijstebloem ooit geprobeerd, zoja kreeg jullie mannetje daar krampen van??? Fijn als het goed gaat met je kindje.... groetjes rensje
rijstebloem werkte hier niet, Ties krijgt nét 4 uur tussen de flessen en dat was met rijstebloem nog steeds. hij kreeg er geen krampen van trouwens. als je baby niet genoeg heeft aan de fv zou ik niet te lang meer wachten denk ik, maar je kunt altijd met het cb overleggen voor de zekerheid.
De uitzondering is 6 maanden hoor... allergieën zijn nog altijd de uitzondering. En 'mogen'? Er is nog steeds geen wet die je iets verbiedt. Aangeraden wordt om te wachten tot 4 maanden met bijvoeden en met 6 maanden wel echt te beginnen als je nog niet begonnen bent. Daarnaast wordt aangegeven dat een baby tot 6 maanden niets anders nodig heeft. Dat wil nog niet zeggen dat het niet mag. En dit is een gemiddeld advies. Kinderen zijn niet gemiddeld dus er kunnen heel goede redenen zijn om eerder te beginnen of juist wat later. Men moet voedingsrichtlijnen eens goed lezen. Een riskant advies... wat overdreven zeg. Punt blijft: het slechtste moment op te beginnen met bijvoeding is wanneer papa en mama dat leuk lijkt... maar dat is volgens mij hier niet aan de orde.
Amen! Bij Finn hebben we echt moeiete moeten doen om het vol te houden tot de 6 maanden (ivm zijn KMA) als we eerder hadden gekunt had het aan hem niet gelegen iig! Kijk goed dat er geen citroen ofzo aan toegevoegd is! Dat is allergeen en kan echt te heftig zijn soms! Verder is het gewoon opbouwen denk ik...
WHO-richtlijn gaat uit van 6 maanden. Nederlandse adviezen zoals gepubliceerd in het IZG bulletin van de Inspectie van maart 1999 gaan uit van de WHO richtlijnen: bijvoeden met 6 maanden, uitzonderingsgewijs MAG het met 4 maanden, maar is het niet nodig. Ik ben dus fel, omdat ik het echt foute boel vind dat een CB bijvoeding met DRIE maanden gaat adviseren. Ouders mogen verder helemaal doen wat ze willen, CB geeft adviezen, geen bevelen. Dus als ouders beslissen om met 6 weken liga met sinaasappelsap te geven omdat ze dat zelf vroeger ook kregen, dan moeten ze dat ZELF beslissen. Maar een CB heeft wel de taak om ouders voor te lichten over de gevolgen van bijvoeden voor 4 of 6 maanden. En als ouders ben je dan verder helemaal autonoom over wat je wanneer in je kind stopt.
Er kunnen heel goede redenen zijn waarom het CB of zelfs een kinderarts aanraadt om eerder te starten met bijvoeden. Ik vind dat je generaliseert in je felheid. Het hoeft dus helemaal geen foute boel te zijn. Het CB weet heel goed wat de WHO richtlijn is en zal dus een reden hebben om iets te adviseren. Ik ken de WHO richtlijn heel goed.... daar staat nergens dat het MAG met 4 maanden in uitzondering. Er staat heel duidelijk dat bijvoeden voor 6 maanden niet nodig is en dit moet gelezen worden in combinatie met het geven van borstvoeding! Je weet dat de WHO richtlijn voor de hele wereld geldt en dat de verschillen in de wereld nogal groot zijn? Een beetje perspectief alsjeblieft. Ik ben voor BV en het wachten met bijvoeden tot je kind eraan toe is. Maar het ene kind is er eerder aan toe dan het andere en situaties zijn verschillend (wat betreft allergien e.d.) Wetenschappelijk is men er trouwens helemaal niet uit dat het zin heeft om tot 6 maanden te wachten met bijvoeden. Waar men het over eens is dat de darmen tot 18 weken nodig hebben om te rijpen (dat is 4 (!) maanden). Ook is men het eens dat borstvoeding de allerbeste voeding is voor een baby tot 6 maanden en dat dit ook voldoende is. Dit is heel wat anders dan je MAG niet bijvoeden voor 6 maanden. 3 is soms 1+2 soms 2+1 maar kan ook 1+1+1 zijn (en alle variaties hierop)