Hoeveel maanden fruit/groentehapje?

Discussie in 'Voeding' gestart door typje, 2 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. typje

typje Fanatiek lid

14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Verzorgende IG in een verpleeghuis met een suppper
    Hier.....Grunnen
    Hallo,

Mijn vraag aan jullie mama's;
    Ik wil graag beginnen met fruithapje/groentehapjes te geven aan onze zoon van 3 maanden.

Met hoeveel maanden zijn jullie hiermee begonnen?
    Lees dat er veel verschil in zit, sommige beginnen met 3 maanden, 4 maanden en sommige pas met 6 maanden.

Ik geef nu nutrilon Omneo, 190/6 en 5x. Maar als wij aan het eten zijn, zien wij dat de kleine z'n handjes in de mond doet, en smak geluidjes maakt, net of hij zeggen wil, geef mij dat ook eens hihihi....

Maar vind het nogal moeilijk...vandaar mijn vraag aan jullie.
    Ben wel benieuwd wanneer jullie hiermee zijn begonnen, en hoe dit bevallen is.

Alvast bedankt,

Groetjes

2. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Wij zijn met grote zus begonnen op 6mnd (niet gecorrigeerd), met broodkorst, en fruit en groenten à la Rapley. Daarnaast dronk ze nog exclusief borst (ook steeds vóór elke andere maaltijd nog borst).

Dat is ons prima bevallen, en dus gaan we het met kleine zus idem doen.

Beide meisjes begonnen rond (kleine zus nu ietsje eerder) de 4mnd duidelijk interesse te tonen in het eet-gebeuren. Ze krijgen een bijtring en ook een lepel "om mee te doen". Vooralsnog is kleine zus daar ruimschoots tevreden mee :D

Hoe of wanneer je ook start, veel succes! Ik vond het een heerlijke periode!

3. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

hier met 3 maand fruit en met 4 maand groente erbij ging heel erg goed :)

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Met zoonlief met 5 maanden en met dochterlief met 6 maanden. Beide prima gegaan. Kinderen krijgen rond 3 maanden door dat zij dingen echt in hun mond kunnen stoppen en verkennen hiermee de wereld (mond is het gevoeligste deel van hun lichaam!). Het is niet een signaal dat ze willen eten... Wel dat ze willen ontdekken.

De geldende richtlijn is niet voor 4 maanden en in ieder geval met 6 maanden te starten met bijvoeding. Wanneer allergieën, overgevoeligheden voorkomen in de familie bij voorkeur eerder bij 6 maanden dan bij 4 maanden. Voor 4 maanden alleen wanneer e een medische noodzaak is (advies arts) ivm de rijping van de darmen (darmen zijn nog volop in ontwikkeling in ieder geval tot 18 weken (4 mnd) en daarna ook nog)

5. adi

adi Niet meer actief

Handen in de mond heeft werkelijk niks met vaste voeding te maken. Het is idd ontdekken en de start van de ontwikkeling van de speekselklieren.
    Daarnaast willen babys rond die leeftijd alles nadoen wat jij doet, of je nou eet, bier drnkt of een sigaret rookt. Dat zegt niks over toe zijn aan die dingen.

Het advies is idd om te starten met 6mnd of minimaal 4mnd. Daarnaast verdwijnt het zuigreflex ergens bij 5mnd. Dan is de baby pas in staat om iets anders te doen dan zuigen en slikken. Dat is naar mijn de beste indicatie van natuurlijk 'aan toe zijn' aan vaste vording.

Wj zijn gestart met 5,5maanden met groente, en met 6mnd met fruit.

6. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hier met 5 maanden begonnen. En nu is hij 5 1/2 maand en zou het sinds kort ook echt niet meer redden op alleen de fles. Hij wordt gewoon heel erg hongerig opeens dus....snap niet hoe de meesten het volhouden op alleen de fles tot precies 6 maanden. Zou hier dan echt pap moeten doen in elke fles ;).

Ik vind 3 maanden overigens wel erg vroeg. Niet omdat ik een zeikerd ben maar ik vond ons zoontje toch wel echt nog een hele kleine baby. Zo vanaf 4 1/2 maand vind ik meer een tijd om te starten en dan ook niet elke dag of zo. Die darmpjes kunnen echt nog reageren.

Succes, Charlie

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Voor de 4 maanden starten is slecht voor darmpjes en nieren. Het advies is om te wachten tot 6 maanden, en als je kindje het niet trekt tot zo lang (ivm megahonger bijvoorbeeld) in ieder geval niet voor de 4 maanden te starten. (Behalve natuurlijk bij doktersadvies)

Mijn baby heeft een ongebruikelijke fascinatie voor bierflesjes momenteel (zou dat erfelijk zijn, zucht) maar hij krijgt toch echt geen slokje. Als ouder moet jij beslissen wat het beste is voor je kindje, je kunt niet afgaan op signalen die je denkt op te vangen (kwijlen, smakken: dat hoort bij de leeftijd en heeft niets met honger te maken).

In jouw geval zou ik zéker nog even wachten want ze is er echt niet bij gebaad nu al meer dan melkvoedingen te krijgen.

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Pap (rijstebloem) is trouwens ook bijvoeding. :)

9. typje

typje Fanatiek lid

14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Verzorgende IG in een verpleeghuis met een suppper
    Hier.....Grunnen
    Bedankt meiden voor de antwoorden, ik zie dat het enorm verschilt per kindje. Ik ga eerst maar i.o met de HA hierover.

Pap; is inderdaad ook bijvoeding, misschien daar eerst maar mee gaan beginnen.

Nadoen; Inderdaad ook al erg vaak gehoord, maar volgens onze CB is dit het begin van het willen proberen van andere dingen zoals eten in de mond. dubbel.

;)

10. Maria74

Maria74 Niet meer actief

HAHAHA hier ook! Precies zijn vader

Wij zijn met 6 maanden heel rustig begonnen ookal gaf hij al 2 maanden zgnd signalen. Ik zou echt niet voor de 4 maanden beginnen. De darmpjes kunnen dat nog amper aan en hij is nog zo klein...

11. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Op verzoek van TS gesloten

Deel Deze Pagina