Ik vroeg me eigenlijk het volgende af: Het voedingsschema van een baby onder een jaar is op een gegeven moment dat ze 's ochtends brood met melk (of pap), 's middags brood met melk, en 's avonds avondeten met yoghurt krijgen. Maar dat is wanneer ze nog 500 cc zuivel mogen/moeten. Vanaf een jaar mogen ze volgens het cb eigenlijk het liefst maar 300 cc zuivel op een dag. Maar hoe verdeel je dit dan over twee keer melk en één keer yoghurt? Daar ga je dan toch ruim overheen? Mijn dochter krijgt nu: 's ochtends 250/7 papfles (ja, kweet het, dat zou eigenlijk uit een bordje moeten) 's middags brood met 160/4 flesje melk tussendoor 200 gram fruit 's avonds avondeten 250 gram en 100 cc yoghurt. Maar dan zit ik dus op 500 cc zuivel, en dat moet dus minder. Hebben jullie de middagfles afgebouwd en in plaats daarvan ander drinken gegeven bij het brood? Of zijn jullie weer gestopt met het toetje? Ben heel benieuwd hoe jullie het afbouwen naar 300 cc zuivel aangepakt hebben...
Hier hebben we de fles tussen de middag vervangen door limonade. ik weet het: niet echt pedagogisch verantwoord. Maar ze krijgt s'ochtends een fles warme halfvolle melk van 250 ml en daarna 1 broodje en haar yoghurt s'avonds. Dus.... misschien niet helemaal een goed voorbeeld want ze hoort eigenlijk die fles niet meer te krijgen. Maar dat is dus de enige manier hoe ze haar melk drinkt. Maar met een beker melk bij de broodjes en yoghurt als toetje zal je toch wel in de buurt komen van de 300 ml.
Fles 's ochtends is 250 cc en fles 's middags is 150 cc. Dat is dus al 400 cc. Dan nog yoghurt van 100 cc dus zitten er echt ruim overheen, helaas. Hier kan ze ook wel uit een beker drinken of met een rietje maar haar melk wil ze per se uit de fles...
kan je smorgens ook niet 150 cc geven? En dan brood neem ik aan? Volgens mij kan het geen kwaad als je er wat overheen gaat hoor, het is toch een minimum? Als de melk maar niet de plaats van de voeding, zoals brood, overneemt, maakt het volgens mij niet uit als ze wat meer zuivel krijgen.
Lust ze geen thee? Dan kun je dat bij de boterham geven, vruchtenthee is ook wat zoetig en iets 'verantwoorder' , het is ook wel handig als ze thee lusten sowieso vind ik. Is maar een ideetje hoor
@Athina: Ze krijgt een papfles met granenpapje van friso. 's Ochtends gaf ik vroeger eerst een fles en dan brood, maar dan moest ze het brood weer niet. En eerst brood geven werkt niet omdat ze meteen melk achterover wil slaan. Vandaar de papfles. Maar zelfs na deze enorme fles van 250/7 met 5 scheppen pap is ze nog boos dat het zo snel op is, dus ik kan hier niets aan verminderen, vrees ik... En ze lust eigenlijk alles, behalve.., je raadt het al... THEE *grrrm* En ze eet in principe verder alles goed, maar ik merk wel dat ze volgens mij met minder toe zou kunnen (weet ik niet zeker hoor...). En ze is lekker stevig, waarschijnlijk dus door de zuivel, maar als ze eigenlijk minder mag ben ik ook weer bang dat ik haar TE stevig maak terwijl ze het misschien niet echt nodig heeft... Dus jullie laten eigenlijk allemaal de beker melk 's middags vervallen?
Hier 's morgens bij de boterham 100cc halfvolle melk uit de beker, 's middags hetzxelfde en na de avondmaaltijd 100ml yoghurt
Hahaha, geen thee, geen water, gewoon helemaal niets. En het is gewoon aanstelleritus hoor want zodra er twee druppels roosvicee erin zit drinkt ze het gewoon. Maar anders laat ze zich gewoon uitdrogen! Zelfs al hou ik het 5 dagen vol. Dan drinkt mevrouw gewoon vijf dagen niets... We doen nu een maand met een fles roosvicee dus het is niet heel ernstig, vind ik.
@Sidmick: En geef je 's ochtends dan eerst het brood en dan pas de melk? Wordt ze dan niet boos?? Mijne lijkt zo'n honger te hebben 's ochtends dat ze een tantrum krijgt als ze niet eerst haar fles krijgt....
Onze meid krijgt de drie flessen die ze nog drinkt aangelengde melk: 100cc koemelk en 100cc water. Ze lust het, het vult en is even een momentje rust op schoot, het is vocht en niet te veel melk en dat waterige spul verpest de eetlust ook niet echt, dus ik ben blij en zij ook Bij de boterham krijgt ze trouwens eerst ook nog 'pure' melk uit een beker, maar daar drinkt ze alleen wat slokjes van. De melk die dan overblijft gaat in de fles + water. Zo heb ik het van een vriendin geleerd, die dit weer van het cb had (mijn cb had alleen gezegd 'max 300cc koemelk' maar verder geen uitleg erbij hoe dan)
Het cb heeft ons halfvolle melk geadviseerd. Doordat de arts haast leek te hebben, heb ik niet gevraagd waarom geen volle melk. Ons meiske zit onder de gemiddelde curve met haar gewicht (lengte wel gemiddeld), dus volle melk leek mij niet misplaatst. Maar op eigen houtje durf ik toch geen volle melk te gaan geven, plus dat het makkelijker is als ze halfvolle melk drinkt, want dat staat er ook voor ons Ga het de volgende keer op het cb nog eens navragen, maar dat duurt nog eventjes.
Wij doen ook: ontbijt 100ml, lunch 100ml en een zuiveltoetje (meestal yoghurt, soms kwark) en van alles de volle variant
Wat geef je rare verhoudingen (water/poeder)? Om naar minder melk te gaan zou ik in de ochtend de pap dikker maken en dan 180+6+pap doen. Dikker omdat het dan beter vult en je dus minder melk hoeft te gebruiken. En tussen de middag zou ik een flesje geven van 120+4 en dan zit je dus al ruim aan de zuivel. Zelf ging ik gewoon over op volle melk en gaf 's ochtends een bordje pap van 180cc melk en bambix en tussen de middag zo'n 100cc melk. Verder over de dag ander vocht verdeeld (water, diksap, thee)..En na het warme eten een toetje..
volgens mij is het heel simpel: bij de lunch de fles vervangen door iets anders (sap, thee, water of iets aangelengd..). Dan zit je op 360 per dag, prima toch? Je kunt het eerst in de fles geven, en later laten wennen aan een beker. Zo hebben wij het gedaan. Andere optie: 'sochtends geen 250 maar 150, en tussen de middag nog 100 geven, eventueel met meer water.
Hier bij het cb gaf ik aan, dat m'n pak dreumesmelk (poeder) bijna op was en ik dan over zou stappen op volle melk. Maar de arts raadde juist aan, om nog even op dreumesmelk of opvolgmelk te blijven. Juist omdat ze net als jou kindje qua lengte gemiddeld zit en qua gewicht eronder. Oke, brood eten doet ze ook niet heel geweldig thuis (op het kdv wel) maar verder eet ze prima. Maar toch vond de arts het een beter idee nog even op dreumesmelk te blijven zodat ze in elk geval alles binnen zou krijgen en zodat het gewicht DAAR dus niet van achter kon blijven. En volle melk kan geen kwaad in elk geval, dus ik zou lekker over stappen. Naar mijn idee heb je zo 3 stapjes: halfvolle melk, volle melk, dreumesmelk/opvolgmelk. De vetten in de volle melk zijn sowieso hartstikke goed, als je nu een kindje hebt wat aan de bovenlijn qua gewicht zit, oke dan is halfvolle melk misschien toch wat beter, maar anders? Volle melk naar mijn idee.
De cb's adviseren tegenwoordig standaard halfvolle melk, terwijl volle melk veel beter is voor kinderen in de groei. Vooral voor die kleintjes die nog zo ontzettend snel groeien. Volle melk bevat gezonde vetten die erg belangrijk zijn voor de groei, bij halfvolle melk zijn die er grotendeels uitgehaald.. Dus liever volle melk