Hallo dames, Ik ben nu 27 weken zwanger van mijn eerste kindje en lees het boek 'bevallen op eigen kracht'. Ik zou graag bevallen zonder pijnbestrijding en denk dat ik veel zal hebben aan de tips in dit boek. Het verticaal bevallen waar het boek voor pleit klinkt heel logisch en wil dat ook proberen. In ieder geval zo lang mogelijk verticaal en in beweging blijven. Ik ben benieuwd naar verhalen van vrouwen die het boek ook hebben gelezen en dit in de praktijk hebben gebracht en hoe dat ging. Iemand? Groetjes Esje
Wat houd dat in 'horizontaal' bevallen? Ik zie namelijk niet hoe je dat doet: proberen horizontaal te blijven en dan zoveel mogelijk in beweging blijven... Of bedoel je verticaal? Want ik wilde niet in bed liggen. Heb continu rond gelopen, op handen en knietjes op de vloer gezeten of staand over het bed gehangen en ik ging van 3 naar 7cm in 2 uurtjes. Dus zo ging het wel snel.
Hahaha ja oeps... ik bedoel juist verticaal😂😂🙈🙈 Dat heb ik nu zoo erg..... Maar verticaal dus, de zwaartekracht helpt je dan dus inderdaad bij de ontsluiting en bevalling... ik hoop dus ook zo lang mogelijk in beweging te kunnen blijven. En ben dus benieuwd naar ervaringen. Bij jou dus idd goed bevallen😊
Hahaha ach ja, je hersenen worden ook week van de hormonen �� heb ik ook last van. Denk dat de zwaartekracht inderdaad mee heeft geholpen en dat had ik wel een beetje in mijn achterhoofd. Maar heb dat boek niet gelezen. Was meer een soort 'instinctief idee' van mezelf hihi Ik heb uiteindelijk een ruggenprik gehad bij 9cm maar bij 8cm begon het wel zo heftig te worden dat ik tijdens een wee bijna door mijn voeten zakte. Had zoveel inspanning nodig de wee op te vangen dat ik niet veel kracht meer had mezelf staande te houden...maar liggen voelde nog steeds niet fijn. Maar ja als je een ruggenprik krijgt moet je toch echt gaan liggen Maar voor zover werkte het zeker
Ja ik! Door rond te lopen en te hurken tijdens een wee kreeg ik ook het gevoel dat de zwaartekracht meewerkte. Binnen 5 uur had ik volledige ontsluiting. Alleen het persen heb ik wel op bed gedaan.
Ik heb het boek niet gelezen, maar ben wel verticaal bevallen bij de oudste. Tijdens de ontsluitingsweeën heb ik in bad gelegen, maar tijdens het persen op de baarkruk. Dit ging erg goed, heb maar 19 minuten geperst. Hierom mocht ik bij de volgende bevalling (helaas) niet weer op de baarkruk. Het zou dan te snel gaan en de kans op lancering van de baby en erg uitscheuren zou dan te groot zijn. Uiteindelijk ben ik de tweede keer in 2 min horizontaal persen bevallen.
Ik heb het boek ook niet geleden, ben wel verticaal bevallen. Vond de weeën zo echt heel goed op te vangen. Ben tot 9 cm in beweging geweest, persen wel op bed gedaan, 19 min en toen was ze er.
Ik ben dit keer ook verticaal bevallen. Tot ik persdrang kreeg heb ik rond gelopen en de weeën staand opgevangen. Het persen heb ik wel liggend gedaan. Ben binnen 5 uur bevallen zonder pijnbestrijding.
Bedankt voor de reacties. Sowieso dus verticaal proberen te blijven tot het laatste moment! Ik ga het zeker proberen want ik geloof er wel in.. dat je de boel anders juist ook stagneert en dat wil je niet... Ben erg benieuwd hoe ik het ga ervaren!!
Heb het boek niet gelezen maar ik ben ervan overtuigd dat je kan bevallen op eigen kracht. Heb ik namelijk ook gedaan. Ik kon ook niet in bed blijven liggen, wist niet hoe ik dan de weeën moest opvangen. Ik ging rondlopen en hangen over het bed. Ik heb een badbevalling gehad. Het warme water zou je kunnen beschouwen als vorm van pijnbestrijding maar dat is voor iedereen anders. Ik ontspande er heel erg door. Maar omdat je in bad zit kan niemand je goed lichamelijk ondersteunen dus je moet het wel grotendeels zelf doen.
Ik heb het bij elke bevalling anders ervaren; bij nr 2 voornamelijk in bed op m'n zij de weeën opgevangen, maar bij nr 3 kon ik alleen maar rechtop zitten, als ik wou gaan liggen was het echt niet te doen... uiteindelijk wel plat gaan liggen voor het persgedeelte, 1 min. en hij was er.
Ik heb ook rondgelopen en gehangen (aan vensterbank, deurposten en man ) totdat ik moest persen. Bij de oudste op de baarkruk gezeten omdat ze moest draaien, zat prima en ik wilde er wel op blijven, maar haar hartslag ging teveel omlaag door de druk, dus moest ik toch gaan liggen. Kan me niet voorstellen om liggend weeën op te moeten vangen...
Niet het boek gelezen maar ook ik probeerde in beweging te blijven tijdens het weeën opvangen.. maar na tig dingen/houdingen te proberen eindigde ik op m'n zij in bed om een kussen gevouwen. Dat was voor mij toch het meest comfortabel tijdens de zwaardere weeën.
Ik denk dat het vooral belangrijk is om naar je eigen lichaam te luisteren en te doen wat voor jou op dat moment goed voelt om met de pijn om te kunnen gaan. De een loopt het liefst constant rondjes, de ander kan de weeën het best zittend onder een warme douchestraal opvangen en een derde rolt zich op tot een balletje en laat het allemaal over zich heen komen op die manier.... Alledrie werkt prima, zo lang het maar een manier is die bij jou past.