Hoihoi, Ik ben er nog niet zo in thuis wat je wel/niet mag eten? Zijn daar handige lijstjes van?? Ik kan wel wat vinden maar ze lijken me allemaal niet compleet, bij de een staat meer op dan de ander. Nu wilde ik vanavond risotto maken, daarin gaat 150 ml witte wijn. Echter kook je dit wel, dus de alcohol verdampt?? Mag dit? Groetjes Mandy
Wat wel en niet te eten/drinken/doen tijdens je zwangerschap | Mens en Gezondheid: Zwangerschap Hier staat een lijstje Volgens mij mag het dan wel maar zou het voor mijn eigen idee gewoon niet doen maar dat is aan jou
Wij zijn ook echte kokers, maar deze hele zwangerschap bewust niet gekookt met alcohol. De alcohol verdampt namelijk niet 100% en met name bij vluchtige bereidingen zoals een risotto zal er toch nog wel wat procent in blijven zitten. Met stoofschotels die bv 3/4 uur moeten stoven blijft er zelfs nog wat in zitten.
Ik kreeg, nadat ik een afspraak gemaakt had voor de eerste echo, een mailtje van de verloskundigepraktijk met daarin de link voor de volgende site: Babyopkomst.nl - Alles over zwangerschappen, bevallingen en baby's.. Hier heb ik al heel veel aan gehad. Iedere week (na aanmelden op de site) of 1 x per twee weken krijg ik een mailtje met de stand van zaken rondom het kindje en evetuele voor andere dingen. Daarop heb ik ook een lijstje gevonden met dingen die je beter niet kunt eten en waarop je met sommige dingen moet letten als je ze wel eet. Ook staat er een voorbeeldje op wat de voedingsmiddelen die een zwangere vrouw binnen zou moeten krijgen. Heb toevalig gisteren zelf het lijstje geprint als voorbeeld. En maandag krijg ik een informatiemap van de verloskundige waarin ook nog het een en ander staat. Heb je zoiets nog niet gekregen
Nee, ik heb 1 november een afspraak bij de verloskundige. Verder doen ze volgens mij niets via de mail. Bedankt voor de tips, ik kan vooruit! Maar eten jullie echt zoveel als op het lijstje staat? bijv. 5 - 7 sneeen brood per dag?? Ik ben een goede eter maar ik haal toch niet wat op het lijstje staat haha.
Ik ben gewoon uit gegaan van de folder van de verloskundige. En niet te veel gaan shoppen op internet. Er is zoveel tegenstrijdige informatie, dat je er dan niet meer uitkomt en alleen maar onzeker wordt (gemaakt). Van risotto is nog nooit iemand dronken geworden. Voor een hele pan gaat er hooguit een glaasje in, waarvan het meeste verdampt. dus krijg je hooguit een kwart glaasje, waar de meeste alcohol uit verdampt is binnen. Maar als je gewoon zeker wil weten dat je nul komma niks binnenkrijgt, dan kun je de risotto ook gewoon met bouillon maken. Dat doe ik nu dus ook, omdat vroeger de rest van de fles ook in mijn maagje belandde
Het enige waar je echt mee moet uitkijken is rauwe vis/vlees, vacuum vepakte (gerookte) vis, niet goed doorbakken of rauw vlees, ongewassen(of niet goed gewassen) groente/fruit en zachte kazen van ONgepasteuriseerde melk. Met caffeine moet je wat rustig aan doen, niet alleen koffie, ook met cola en thee etc. Voor de rest gaan er vele andere 'schadelijke' dingen de ronde zoals kaneel. Maar heb dit nagevraagd bij de vk; dit is pas schadelijk als je er eetlepels vol van zou eten op een dag. bleh. Met alcohol, tja, kun je het beste laten staan natuurlijk. Maar heb paar weken terug in een restaurant ook witte wijn saus gegeten. Dat is zo weinig, een keertje kan geen kwaad. Als je t maar niet elke dag eet Dus geniet van je risotto.
Het verhaal van 7 boterhammen per dag (zoals ook het voedingscentrum aangeeft) haal ik ook niet. Dat at ik voor ik zwanger was ook niet. Dus gewoon 'normaal' eten en sommige dingen zoals hierboven genoemd dan weglaten. Normale porties eten of als je last hebt van misselijkheid kleinere porties verspreid over de dag. Op de site van het voedingscentrum staan ook een boel kruiden vermeld waar je niet teveel van zou moeten eten, net als met kaneel geldt dat waarschijnlijk pas als je er lepels van tegelijk zou eten.
Toen ik net zwanger was, dacht ik ook 6 boterhammen zoveel eet ik niet. Maar nu met gemak hoor, niet allemaal tegelijk maar sochtens 2, smiddags 2 en tussen ook nog eens. Soms varieer ik sochtens nog wel met havermout.