welke uitgerekende datum houden ze normaal aan?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door geneeke, 28 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. geneeke

geneeke Fanatiek lid

4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Hi allemaal,

Ik heb mijn eerste echo gehad en toen dachten we dat ik 9 weken zou zijn maar het bleek met de echo ruim 8 weken te zijn.. de echoscopist zei dus toen dat mijn uitgerekende datum 5 dagen opgeschoven te worden..

Nu houd mijn verloskundige gewoon de eerste datum aan en werd ik dus gisteren met mijn controle verrast dat ik dus eigenlijk al morgen 18 weken ben in plaats van de 17 die ik zelf in mijn gedachten had...

is dit normaal? Hebben jullie zoiets meegemaakt?

Eerste kindje dus totaal geen verstand van hahah :)

Gr

2. Eblr4

Eblr4 Niet meer actief

Oeh nee ik had altijd me cyclus al bijgehouden (moest van d ehuisarts wegens een onregelmatige cyclus). Ondertussen was hij al wel regelmatig en wist ik precies na hoeveel dagen ik weer ongesteld moest worden. Dus toen ik wist dat ik zwanger was kon ik ook heel goed me uitgerekende datum berekenen en die klopte ook met de echo. Later met de 12 weken echo is die 1 dag naar voren verschoven en zo een groot verschil is het niet om nu jou hierin te adviseren.

Ik kan alleen zeggen kijk even naar jou berekening als je je cyclus beetje in de gaten had, dan kom je zelf heel dicht bij de correcte uitgerekende datum

En gefeliciteerd trouwens, ben je een vroege maart mama of een late februari? Ik ben zelf 8 maart uitgerekend :D

3. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Ik herken het wel, om gek van te worden.
    Eerste zwangerschap nooit gehad, dat was gewoon 24 november en dat is nooit veranderd.
    Deze zwangerschap zei de verloskundige bij de eerste echo (met ruim 6 weken) dat de uitgerekende datum 19 november zou zijn. Met de termijnecho werd dat 21 november en de echo erna, de nekplooimeting, werd ik opeens 4 dagen naar voren gehaald en zou het 17 november zijn? Heel irritant :D
    Vervolgens bleek met de 20 weken echo dat ze in het ziekenhuis 20 november hadden staan. Die begrijp ik al helemaal niet, maar okee. Die datum hebben ze aangehouden met meten en ons kindje blijkt iets onder gemiddeld. Ze zeiden dat als ze 17 november zouden aanhouden, ons kindje buiten alle marges zou vallen. Hmm.
    Ik heb later bij de verloskundige nog eens gevraagd welke datum nu aangehouden moet worden, niet alleen ivm de metingen, maar ook omdat ik het zelf ook gewoon fijn vind. Ik kreeg de 21e te horen, omdat dit uit de termijnecho kwam. Helaas houden ze in het ziekenhuis stug de 20e vol.
    Ach, 1 dag maakt ook niet uit.. Maar het frustreert mij soms dat er gewoon geen rechte lijn wordt getrokken. De een zegt dit, de ander houdt dat aan..

4. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Paar dagen verschil is redelijk normaal hoor. Kindjes groeien op hun eigen manier. Er wordt een datum aangeplakt masr eigenlijk ben je uitgerekend tussen 38 & 42 weken..

5. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Maar om de groei bij te houden kan het dus wel belangrijk zijn. Hadden ze bij mij 17 november aangehouden, waren volgens de gynaecoloog alle alarmbellen gaan rinkelen en moesten we gelijk door voor vervolgonderzoek en dergelijke.

6. Ivy1979

Ivy1979 Bekend lid

29 jan 2012
    749
    0
    0
    Noord-Holland
    Bij mij is er nooit twijfel door de IVF, dan houden ze datum punctie/eisprong aan. Het lijkt me wel heel vervelend en toch ook niet handig. Voor je zwangerschapsverlof moet je toch ook een uitgerekende datum hebben?

7. PandaBeertje

PandaBeertje Fanatiek lid

19 nov 2015
    1.681
    4
    38
    Vrouw
    Bij mn dochter bleef het 3 augustus.
    Nu had ik via m'n cyclus uitgerekend 12 april. Bij 8 weken echo kwam 11 april uit. En met termijn echo ben ik 4-5 dagen terug gezet en kwam t dus op 16 april.
    Over 2 weken weer echo, ben benieuwd wat er dan uit komt.

8. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ze houden de termijn aan die vastgesteld is bij de termijnecho.

9. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Ik zou hier ook gefrustreerd van raken. Een week verschil is ook best veel. Denk inderdaad aan het meten van de groei later in de zwangerschap, maar ook aan het moment rond de bevalling (zeker als die zich relatief vroeg of juist laat aandient). Dan is het toch wel belangrijk om een goede richtlijn te hebben van hoe ver je bent.

Ik heb zelf ook ervaren dat verschillende metingen weer iets anders uitwijzen. Ik heb in de periode tot 12 weken heel wat echo's gehad, en daarbij varieerde de uitgerekende datum ook tot een week. Omdat ik zwanger ben via ICSI, is er over de uitgerekende datum in mijn geval geen discussie mogelijk, maar ik vond het wel apart dat er zoveel verschil in kon zitten.

10. geneeke

geneeke Fanatiek lid

4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Ja precies, jullie snappen het allemaal..

Gaat me niet om die week meer of minder, maar je moet toch een datum kunnen aanhouden ook ivm zwangerschapsverlof etc..
    Ik ga nu maar gewoon mee met wat de verloskundige aanhoud denk ik zo haha,...

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier werd het aan de hand van de termijnecho met 12 weken bepaald, toen vonden ze me 2 weken langer zwanger (en dat was onmogelijk ;) ).

12. Esther311

Esther311 Actief lid

2 mei 2016
    178
    3
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook ja. Termijnecho is bindend. Daarbij ben ik 8 dagen vooruit gezet dus was ineens ruim een week verder! Dat ik dat onmogelijk vond in mijn cyclus (ovulatietesten gedaan) was dan jammer. Termijnecho had gelijk vonden ze...

13. Nene

Nene Actief lid

15 mrt 2014
    163
    0
    16
    NULL
    NULL
    Normaal gesproken houdt de verloskundige de termijnecho aan. Van de verloskundige krijg je een zwangerschapsverklaring die je aan je werk kunt geven en wordt gebruikt om je zwangerschapsverlof te bepalen.

Deel Deze Pagina