Negatieve bloedgroep, 2e zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Kalush, 15 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Hallo,

    Ik ben nu zwanger van mijn 2e kindje. Ik heb een negatieve bloedgroep en heb bij de eerste zwangerschap een prik gehad rond de 30 weken.
    Bij deze zwangerschap wordt dit niet meer gedaan, waarom niet?

    Als ik nou voor de 3e keer zwanger zou worden loop ik dan een risico? Of loop ik tijdens deze zwangerschap al een risico, wordt het wel in de gaten gehouden als het bloed zich mengt?

    Als nu blijkt dat deze beeb ook een nega bloedgroep heeft, wat dan?

    Vind het eigenlijk heel vreemd dat er nu niks aan gedaan wordt, zou hier wel graag meer van willen weten.

    Alvast bedankt!
    Groet Kalush
     
  2. Brigitte

    Brigitte VIP lid

    25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Kalush,

    het is inderdaad zo dat je als je een negatieve bloedgroep hebt, alleen bij het eerste kindje bij 30 weken een Anti-D prik krijgt. De reden dat dit alleen tijdens de zwangerschap van een eerste kindje gebeurt is omdat het middel schaars is. Er is simpelweg niet veel van, de winning hiervan is ingewikkeld en gebeurt uit menselijke stoffen. Dus dat is de reden. Je kunt er zelf ook niet aankomen. dit is landelijk geregeld. Bij risicovolle gebeurtenissen als een buiktrauma of een miskraam iets verder in de zwangerschap of een kering van je kindje door een arts, dan krijg je wel zo'n spuit tijdens de zwangerschap.
    Maar bij 30 weken wordt je wel elke zwangerschap gecheckt op anti-stoffen, dus we houden het zeker wel in de gaten.

    Groetjes Brigitte
     

Deel Deze Pagina