Eerste dagen basisschool. Wat mee te geven?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door SaarAmir, 4 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SaarAmir

    SaarAmir Actief lid

    2 okt 2023
    133
    62
    28
    Vrouw
    Accountant
    Den Haag
    Goedemorgen,

    Mijn zoontje begint volgende week officieel aan de basisschool. Hij heeft wel al enkele wendagen gehad. Op de wendagen heb ik hem een dubbele boterham, een hele appel (gesneden), wat druiven en een flesje water mee gegeven.
    Als hij officieel hele dagen naar school gaat blijft hij ook over. Ik weet niet hoeveel eten/drinken ik hem moet meegeven zodat hij goed zit.
    Wat geven jullie de kindjes die naar de basisschool gaan mee?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.973
    3.381
    113
    Voor de fruitpauze 1 a 1,5 stuk fruit. Meestal wat appel, druiven, komkommer, cherrytomaten.
    Bij de lunchpauze 2 boterhammen, met nog klein beetje fruit of rauwkost. Meestal een deel van de appel. Of plakje komkommer.

    Mn zoon vindt fruit niet lekker blijven, krijgt altijd een paprika in stukken mee in de fruitpauze.
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.480
    9.057
    113
    Zoon nam voor om 10 uur een gesneden appel met kaneel mee of een banaantje.

    Voor om 12 uur 1 a 2 boterhammen, vaak nog iets van plakjes komkommer.

    Kan ook een boterham, komkommer en een rijstwafel ( gewone, kaas of paprika smaak) zijn.

    Het was een gezonde school dus kreeg een beker water mee.

    In de hogere klassen was fruit niet voldoen en kreeg hij om 10 uur een boterham. :)
     
  4. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.360
    1.068
    113
    Hier 1 stuk fruit in de ochtend, in de middag 2 boterhammen en ze neemt water mee.

    Voor zoon hetzelfde behalve dat hij 3 of 4 boterhammen mee heeft.
     
  5. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.321
    5.614
    113
    Hier fruit om 10u, 2 boterhammen om 12u en san nog wat komkommer, tomaat, paprika erbij. Soms nog een cracker erbij, of nootjes, dat soort dingen.
     
  6. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.246
    3.740
    113
    Vrouw
    Ik zou kijken wat hij thuis ook eet.

    Hier was (en is het nog steeds) fruit in de ochtendpauze en voor de lunch 2 boterhammen met wat groente/fruit/noten/zoute popcorn/rozijnen oid ernaast. Flesje water mee (tegenwoordig een airup).
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.758
    113
    Ik geef beide kinderen van begin af aan hele gevarieerde trommels mee.
    1 van de kinderen is geen grote eters, de andere juist een hele grote, maar die laat zich afleiden door de tv (grr:mad:) die aanstaat tijdens het eten. Vind ik echt triest dat ze dat nog steeds doen, maar goed.
    Dus hier zit er van veel dingen een beetje in: (waren ze ook gewend van thuis lunchen de 1e 4 jaar)
    boterham, wrap(reepjes), (gevulde) omelet, rauwkost, stukjes fruit, blokjes kaas, plakjes worst, nootjes, zalm, crackers, rijstwafel ontbijtkoek, groente dip, yoghurt, eitje etc.
    Niet alles hiervan elke dag:roflmao:, maar wel zeker 5 verschillende dingen. En niet een stapel boterhammen met wat aanvulling. Zo krijgen ze uit elke voedselgroep iets binnen. De rest wordt thuis verder opgegeten.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    15.060
    5.885
    113
    Ik zou ook kijken naar wat ie thuis eet, zeker niet meer. Mijn ervaring is dat ze op school veel sneller afgeleid zijn dus minder eten. Mijn kinderen houden nog over van wat jij nu mee geeft op een ochtend. Ik geef vaak 1 boterham, 2 soorten fruit en wat noten mee. En een flesje water, soms een pakje drinken extra. Voor de kleine pauze en de lunchpauze. Meestal komt de helft daarvan mee terug naar huis en wordt het thuis opgegeten om 15 uur.
     
  9. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.794
    4.188
    113
    Hier krijgen kinderen vanaf groep 1

    fruit:
    Appel in stukjes met kaneel en rozijnen
    Of
    Banaan (in bananen doosje tegen verkleuring)

    soms mango, druiven oid.

    voor lunch 3 boterhammen
    2x hartig beleg
    1x zoet beleg

    Fles/dopper met water

    Zorg dat ze iets mee krijgen wat ze makkelijk kunnen eten. En wat ze ook binnen de tijd die ervoor staat op kunnen eten, dat was de tip van de juf destijds. Dus vraag dat ook op school even na.
    Bij onze kinderen snij ik bijv de appel, want als ze een hele appel mee krijgen moeten ze ervan af happen en daar doen ze langer over, zeker met een wiebel tand. boterhammen eten ze altijd zo op. Als het een hele monkey platter is eten ze de helft waarschijnlijk niet op.
    Maar voor jouw kinderen is dat misschien heel anders.
     
  10. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.831
    1.390
    113
    Vrouw
    Hier 2 stuks fruit voor 10 uurtje en 2 boterhammen voor lunch plus wat erbij, komkommer, tomaat, paprika en/of een cracotte, biscuitje, paar pepernoten. Bij de lunch een thermosflesje (250ml) melk.
    Ik vermoed dat hij ook van z’n vriendinnetje mee eet, hij vertelde me laatst dat ze altijd ‘ruilen’ en hij eet t liefst 5 boterhammen en zij een halve :D
     
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.742
    26.305
    113
    Vrouw
    Hier 1 stuk fruit (ligt aan t seizoen wat mee komt) en 2 boterhammen en 2 bekers drinken.
    Broodtrommel zelden leeg overigens.

    Ze hebben wel schoolfruit. Dus hier krijgt hij ook wel eens meer fruit.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.707
    8.534
    113
    Dat inderdaad. Een beter beeld van wat hij nodig heeft, krijg je niet.

    Ik lees hier hoeveelheden die mijn kinderen nooit gegeten hebben en zeker niet weg kregen in de tijd die ze op school hadden voor het eten (het zijn inmiddels pubers). Hier kregen ze voor 10 uur fruit of groente mee (en een heel enkele keer een koekje) en voor de lunch één of twee boterhammen en soms iets extra's erbij, maar meestal wilden ze dat niet. Qua drinken meestal water (dan vulden ze hun fles tussendoor als hij leeg was) en een enkele keer sap.
     
  13. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.602
    7.135
    113
    Mijn jongsre zit sinds 4 weken op school.
    Ze krijgt 2 bekers water mee, 2 boterhammen met beleg en een bakje met fruit. Maar dat eet ze alleen op als het frambozen of aardbeien zijn. Bij appel en banaan eet ze max 2 a 3 stukjes.
    Brood laat ze ook wel een halve liggen, en die wil ze dan thuis alsnog opeten. Dat zegt ze ook tegen de juf:' deze bewaar ik wel voor thuis' :D
     
  14. Mum1921

    Mum1921 Actief lid

    26 jan 2022
    395
    93
    28
    Mijn zoon krijgt 2 boterhammen en in een klein bakje wat in zijn trommel zit stop ik komkommers.

    Beker melk
    Fruithapje, daarin ging een geschilde appel en bijv mandarijn en wat druifjes.
    Mijn zoon zit nu 3 maanden op school en wil nu de appel gewoon opeten. Scheelt me ook weer schillen.
     
  15. Megara

    Megara Fanatiek lid

    5 feb 2023
    1.498
    1.708
    113
    Vrouw
    Mijn dochter zit sinds oktober op school.
    Naar wat ze thuis at gaf ik haar mee:
    10 uur een banaan en limonade
    12 uur 2 boterhammen, een knijpfruitje en een beker limo

    bijna alles kwam terug incl beide bekers met drinken :rolleyes:
    Nu neemt ze een banaan mee, en voor 12 uur 1 boterham en een knijpfruitje.
    Ze neemt daarnaast 1 Camelbak mee met yoki (ja vreselijk ongezond maar dan drinkt ze tenminste iets :rolleyes: )
     
  16. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.770
    5.237
    113
    Vrouw
    1 stuk fruit met een koekje voor de ochtend
    Lunch een boterham met rauwkost erbij en af en toe een klein snoepje en dan nog 2 bekers met water! Die gaan niet helemaal op.
     
  17. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    946
    961
    93
    Vrouw
    Hier op maandag en vrijdag om 10.00 een beetje fruit en een koekje en een Dopper water. Andere dagen alleen fruit. Kan vanalles zijn.

    lunch is een of 2 boterhammen en rauwkost of een ei of een blokje kaas of worst of noten ofzoiets.

    Ik heb bento geprobeerd maar mijn oudste wilde dat ik er mee stopte en gewoon boterhammen “net als iedereen” mee :roflmao: Middeslte vindt het nog wel leuk als ik er soms wat anders in doe maar eerlijk gezegd ben ik inspiratieloos tegenwoordig.

    kleuters aten ze beide altijd maar 1 boterham. Nu wel 2.
     
  18. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.640
    1.984
    113
    Vrouw
    Oudste krijgt 2 boterhammen en 2 stukken fruit (als kleuter zijnde 1 stuk fruit)

    Middelste eet 3 boterhammen en 1 stuk fruit + komkommer / tomaatjes. Ook als kleuter zijnde.

    Daarnaast krijgen ze beide een air up mee met water (die de middelste meestal weer vol mee terug neemt)

    Op woensdag, donderdag en vrijdag krijgen ze schoolfruit. Afhankelijk van wat voor fruit het is geeft ik nog wat mee of niet.

    Je zal snel in de gaten hebben wat er mee terug komt en dan kun je dit aanpassen.
     
  19. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    816
    491
    63
    Vrouw
    Onze dochter zit sinds maart op school en het was echt even uitzoeken wat ze eet en drinkt. Inmiddels overgestapt op pakjes drinken, want beker kwam steeds vol terug... In de ochtend fruit en pakje sap/limonade en lunch 1 broodje met meestal zoet beleg en variërend Komkommer, paprika tomaat, blauwe bessen, nootjes erbij. En een pakje yoki of chocolademelk.
    Als we.pannenkoeken of wraps over hebben dan krijgt ze dit ook wel eens mee.
     
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.145
    14.395
    113
    • Fruit
      • Mandarijn gepeld; of
      • Druiven gehalveerd (ja nog steeds, iets met afgeleid enzo); of
      • Banaan.
    • 2 boterhammen
    • Bidon water (niet-gymdagen / bidon siroop (gymdagen)
    BIjzondere dagen gooi ik er een koekje bij voor 10uur pauze.
     

Deel Deze Pagina