hoi hoi, ik had vandaag weer een groeiecho , we wisten al wel dat ons meisje niet de kleinste en de lichtste was. maar nu zei de gyn toch wel erg vaak oh het zal geen kleintje zijn. haar hoofdje zit op p90 lijn dus dat is best groot. voor de rest loopt ze nog wel voor met alles maar niet zo extreem als haar hoofdje. ze werd vandaag geschat op 3.150 kg ... dus bij geboorte op het uitgerekende tijdstip zal ze ZEKER naar de 4 kg gaan vermoedde de gyn. op men boekje heeft ze geschreven risico zwangerschap : Grote baby. en ze lag nu ook als sterrekijkertje , de voorbije keren lag ze altijd goed met haar hoofdje en nu dus niet, maar ze is ook totaal nog niet ingedaald ofzo. de kans zal misschien bestaan dat dat helemaal niet zal lukken met haar groot hoofd? ik weet niet wat ik ervan moet denken en ben toch een beetje bang dat het allemaal niet gaat lukken. al weet ik dat ze er ook wel langs kunnen zitten met de schatting van het gewicht enzo... heeft er hier misschien iemand ervaring met bevalling van grote baby"s? graag hoor ik jullie verhaal ! alvast bedankt x
Mijn zoon werd ook groot gschat en was uiteindelijk ook 4110 .. Maar was wel een lieve kleine baby.. Niet dik maar lang 55cm. Ik heb uit eindelijk een ks gehad vanwege niet vorderende ontsluiting.. 9 cm en zoontje lag met kruinligging.. Maar 8 pond valt nog wel mee hoor kun je met normale omstandigheden prima van bevallen volgens mij
Hoi hoi Bij mij zeiden ze op de 20 wk echo dat ons zoontje 2 wk.voor lag op de groei. Ik had aangegeven geen 42 weken te willen omdat hij niet was ingedaald. Mn ribben deden zo pijn. Uiteindelijk bij 41+2 bevallen na 30u bevallen en een KS. Ik kwam niet verder dan 9 cm dus t werkte niet. Ondanks dat ik geen droombevalling heb ehad denk ik er super positief op terug. Hij is geboren met 4570 dus echt een joekel. Ik ben nu weer zwanger maar ik wil een KS. Of je groot of klein kindje hebt hoeft niet altijd uit te maken. Ik had al nauwe bekken dus dat hielp ook niet mee. Of t een fabel is weet ik niet maar een groot kindje heeft ook voordelen. Sliep snel Door.. of t daaraan ligt weet ik niet maar mn verloskundige zei t na geboorte meteen. Succes en echt maak je niet te druk De weeën doen echt niet meer zeer bij een groot kindje!!!
Mijn zus heeft bijna 36 uur lang weeen (en gebroken vliezen) gehad toen ze eindelijk besloten een keizersnede te doen. De ontsluiting bleef uren op 8,5 cm zitten (met stormweeen). Reden ....... haar zoon was maar liefst 4860 gram en 56 cm en dat paste bij haar niet door het geboortekanaal. Ze hadden wel gezien dat hij bovengemiddeld was, maar zo groot hadden ze niet verwacht.
Hier ook een grote jongen. Werd op 35 weken 3350gram gehad en woog bij de geboorte (39.4weken) 4315gram/53cm. Het was een zwaardere bevalling dan bij mijn dochter (die woog een kilo minder) maar de bevalling heeft maar 3 uur geduurd en zonder enige verdoving.
thx voor jullie verhalen, dat het waarschijnlijk een zware bevalling gaat worden dat had ik al een beetje vernomen van de gyn ... ben toch beetje bang hiervoor . dus als ik jullie gewichten bekijk komt ze misschien deze laatste 4 weken nog 1 kilo aan en gaat ze meer dan 4 kilo wegen... pfoee ...
Hier geen ervaring met de bevalling, na meerdere groeiecho's in het ziekenhuis zou ik ook grote kindjes verwachten, liepen allebei 2 weken voor en werden op 9/10 pond geschat! Heb er wat slape loze nachten van gehad en zorgen om gemaakt, want hoe moest ik dat gaan doen... Uiteindelijk zijn mijn beide kindjes geboren met een geboorte gewicht van rond de 7 pond, heel netjes dus! Wil hier mee zeggen, het is goed er rekening mee te houden dat je kindjes groot zijn, maar pin jezelf er niet op vast! Echo's zeggen niet altijd alles, want ik weet dat er heel meiden zijn met een soort zelfde verhaal!
Mijn 2e en 3e bevalling, 9 en 9,5 pond waren echt 'n eitje. Bij de ene 2x moeten persen, bij de 3e 1x. Zonder scheurtjes, hechtingen e.d. Dus dat kan ook nog 😀
ok , jullie stellen mij weer wel een beetje geruster... het is toch afwachten en het is inderdaad ook maar een schatting , maar aangezien ikzelf bij mijn geboorte 4.500kg woog denk ik wel dat ze er niet ver naast zullen zitten bij ons prinsesje. ik heb vannacht ook niet geslapen heel de tijd beetje paniek gevoel gehad over hoe ik het in godsnaam ga moeten klaarspelen zo een grote baby ter wereld te krijgen maar inderdaad er zijn er al veel die het me voorgedaan hebben dus mij zal het ook wel lukken .
Daar moet je je helemaal niet druk over maken. Echt niet. Daar heb je alleen jezelf mee. Je weet toch pas hoe zwaar ze is als ze is geboren.
Ik zou me ook niet al te druk maken! Je wordt in ieder geval nu goed begeleid. Als ze het kindje al groot inschatten zullen ze je ook niet zolang laten doorlopen! Mijn zusje is 16 dagen over tijd pas bevallen, omdat ze haar pas op dag 14 hebben ingeleid (zo stom!) de baby was toen al veeeel te groot ( 4450 & 56 cm) en paste gewoon niet, van vaccuumpomp tot inknippen, niks werkte, tot zijn hartslag wegzakte en ze een spoedkeizersnede hebben gedaan. Hij heeft daarna 4 dagen in de couveuse gelegen naast alle kleine babytjes. Momenteel is zij weer zwanger en krijgt nu al voor de uitgerekende datum weer een keizersnede omdat baby nu ook weer groot geschat wordt. Je wordt iig goed in de gate gehouden, dat is al fijn! Sterkte!
Hier ook ervaring met grote babys, eerste is mijn dochter, zij was met 41 weken, ingeleid en woog 4020 en 53cm, werd door niemand groot geschat, zou een gemiddeld kindje moeten zijn. Had er een totaal ruptuur aan overgehouden. Nu bijna 2,5 is kleiner en lichter dan ze moet zijn.... Net 2 weken geleden bevallen van mijn zoontje, zou een klein mannetje zijn volgens groei echo, echter deze werdt ook ingeleid, met 39,4 gelukkig al, anders zou hij nog groter zijn, hij was 4370 en 55cm, nog groter dus. Werdt ingeleid, vanwege te snel oplopende bloeddruk, dus was maar goed ook. Was hierbij op tijd ingeknipt trouwens. De voordelen zijn er ook, dochter sliep met 2 weken hele nachten door, daarvoor moesten we der nog wakker maken. Dronk gelijk goed uit de fles, en was een baby die nooit ziek was of problemen had, nu 2,3 en zo goed als nooit ziek of verkouden zelfs maar. De voordelen van zoontje, tot we nu weten, dronk ook meteen goed uit fles, kon zich meteen goed op temperatuur houden, kruik kon dus in kast blijven. Hij maakt ook al redelijk goede nachten. Maar maak je niet druk om de bevalling zelf, je hebt er weinig invloed op.
Echo's zijn ten eerste niet zaligmakend als het gaat om schatten van gewicht. Er zit een hele grote marge in. Daarnaast is er op voorhand echt niks te zeggen over de zwaarte van je bevalling, omdat dat van zoveel factoren afhankelijk is. Hier zelf overigens 2 keer een baby van ruim 8 pond, in een paar uurtjes van bevallen en alleen bij de eerste wat hechtingen. Probeer het los te laten! Angst is alleen maar een risico op drama's en totaal niet behulpzaam.
Hier was de 1e 4800 gram en 55 cm. Was even een klus de bevalling maar het is uiteindelijk toch gelukt. Ik wist niets van te voren, het is bijna 19 jaar geleden en toen kreeg ik geen echo's. Niet te druk maken inderdaad, gaat heus goed komen.
Bij mij werd 9 maanden lang gezegd dat het een vrij klein kindje zou zijn. Uiteindelijk met 42 weken bij de gyn beland en die zei dat het een heel groot kind was. Na twee dagen inleiden en geen vorderende ontsluiting (bleef steken op 1,5 cm) uiteindelijk een spoed ks (ze had ook al in het vruchtwater gepoept)... Ze was uiteindelijk 4300 en 50 cm... Een dikkerdje dus!
Ik heb 3 grote baby's op de wereld gezet (4690g, 5165g en 4465g) en ik heb drie snelle, soepele bevallingen gehad (3,5 u, 2,5 u en 45 min.). Dus zelfs als je kindje inderdaad groot blijkt te zijn, hoeft dat echt niet altijd alleen maar ellende te betekenen. Let wel op na je bevalling: grote kindjes vallen gemiddeld vaak meer af dan kleine kindjes. Laat je niet te snel bang maken en bijvoeding aansmeren (tenminste, als je voor borstvoeding gaat). Bij mij werd elke kraamhulp erg nerveus van het gewichtsverlies, terwijl mijn kinderen het prima deden en ruim op tijd weer op gewicht zaten.
Hier werd dochter ook op 8 pond geschat. Het werd uiteindelijk met 41+5 4526gr en 57cm. Bevalling was te doen op 3 uur persweeen na doordat ze als sterrenkijker lag. Uiteindelijk draaide ze goed en werd ze na 9 minuten persen geboren. Wat Twanneke zegt is wel waar: hier viel ze ook snel af en door ditjes in haar suiker zat er heel snel bijvoeding in. Dit zorgde ervoor dat de bv slecht op gang kwam en dl ging spugen. Werd een beetje een vicieuze cirkel: suiker niet goed, bijvoeding, spugen, daardoor suiker niet goed, etc
Ja 4040, 54 cm sterrenkijker. Na ellendige 36 uur stormweeen en 4 ruggenprikken verder keizersnede( meconium in water, geen ontsluiting). Dus ja.. Dat zou niet van zelf uitkomen)) Maar zelfs 2 dagen ervoor schatte ze haar op 3600 dus dat zegt niets. En sterrenkijker of niet wisten ze niet eens pas na de keizersnede Ze zag gelijk als baby van 1mnd, niets rimpels. Grote hoofd kon gelijk optillen. Gelijk goed /alert kijken etc. Ze viel ook gelijk af omdat ik geen melk had. Sinds dat groeide ze altijd 0-lijn lengte en gewicht. Ze is en was altijd sterk motoriek en gespierd. Liep los met 11mnd) Verder ze had wat gespannen nek, osteopaat hielp enorm. Verborgen reflux, enorme huilbaby etc maar perfect gezond zehad gelijk na ks score 9. En nee nog nooit in familie zo groot/zwaar geboren en ik had geen suiker
Ik snap je gevoel wel hoor! Ook ons kindje zit boven de p95 lijn. Heb ook al gedroomd dat kind bij de bevalling al halve peuter was.. Maar ik heb inmiddels al zoveel verhalen gehoord over dat gewicht inschatten nav echo niet klopt dat ik me er niet meer druk om maak. We zullen vast geen klein kindje krijgen maar ik zie wel hoe groot het is