Wij kregen gister een verhaal te horen van familie dat te veel echo's maken schadelijk kan zijn voor een kindje. Niet alleen op kort termijn maar ook op lange termijn. Weet iemand of dit zo is? Er werd ook op mijn gevoel in gespeeld. Een kleine in de familie heeft de waterpokken en ik heb ze niet gehad dus ik wou niet bij de kleine in de buurt komen. Nu werd er gezegd dat echo's nu schadelijker zijn dan dat ik nu de waterpokken zou krijgen.. Ik ben er eerlijk gezegd een beetje van slag door geraakt. Wij hebben een echo gehad met 6+1 en 8+1 en krijg vanmiddag weer een echo. Ik loop bij de gyn dus ga het daar vanmiddag ook wel vragen..
Nouja zeg. Veel echo's schadelijk? Ik heb bij de 2e zwangerschap van wk 6-10 bijna wekelijks een echo gehad. Mensen met meerlingen krijgen ook meer echo's om alles te checken. Lijkt me onzin als dat zo slecht was... Die waterpokken zou ik ook mijden. Met name als je ze zelf nooit gehad hebt of daar over twijfelt! Als je ze wel gehad hebt schijn je de rest van je leven immuun te zijn dus zou t geen kwaad kunnen
Echo's zijn niet schadelijk, misschien zijn ze in de war met een scans/MRI? Waterpokken moet je wel mee uitkijken als je ze zelf nooit hebt gehad! En als je twijfelt, vraag dan of je van de gyn een bloedonderzoek kunt krijgen om te testen of je antistoffen hebt! Ik heb zelf namelijk geen antistoffen tegen waterpokken. Ik ben rond 20 weken zwangerschap in aanraking geweest met een kindje met waterpokken (wat ik overigens eerst niet eens in de gaten had). Omdat ik het niet zeker wist, heb ik toen bloed laten prikken, ik moest na de uitslag met spoed een spuit halen met antistoffen omdat ik dus niet beschermd was! Deze spuit moet binnen 96 uur gezet worden. Je loopt met name in het eerste trimester en rond de bevalling het meeste gevaar. Daar tussen is het niet perse schadelijk, maar je kunt er erg ziek van worden wat ook weer problemen kan opleveren voor de zwangerschap. En je hebt dan bijvoorbeeld veel sneller een longontsteking te pakken. Dus als je het kan voorkomen, doe dat dat! Ik wil je hier niet bang mee maken, maar je er wel mee waarschuwen dat je dus uit moet kijken met waterpokken.
Wat een onzin. In dit geval is waterpokken schadelijker dan echo's. Vooral als je het nooit heb gehad. Ik heb ook vanwege verleden veel echo's gehad. Daarnaast ook meegedaan met een onderzoek waarbij veel echo's worden genomen zowel in 2- als 3D. Hiervoor heb ik zwart op wit info gekregen dat de echo's niet schadelijk zijn. Apparatuur is niet zoals vroeger
Wat raar dat ze dat zeggen, ik heb het nog nooit gehoord en kan het me ook niet voorstellen.. Hier inmiddels tien echo's gehad en er gaan er (hopelijk) nog heel veel meer volgen, de baby doet het prima en niemand heeft ooit een woord gerept dat het wel risicovol is dat ik zo vaak langs moet komen.. Bij het kindje met waterpokken was ik ook heel ver uit de buurt gebleven.
Welnee ... ik heb in mijn zwangerschap iedere 2 weken een echo gehad, plus alle spoed echo's (vanwege mijn stress en bloedingen), geslachtsbepalingsecho's en 2 3D echo's erbij ... en ze mankeert echt werkelijk niets hoor. Als het zo slecht was zou ik ze in het ziekenhuis ook niet zo vaak hebben gehad. Laat lullen ... ze lopen je gek te maken.
Mijn moeder beweerde dat ook... Een doppler kan wel mogelijk schadelijk zijn, zeker voor de 12 weken.
Heb er laatst naar gezocht omdat ik twijfelde of ik wel of niet pretecho's zou laten maken. Wat blijkt: er is nog heel weinig over bekend. Uit onderzoek is gebleken dat muizen geen schadelijke gevolgen ondervinden van echo's. Maar op baby's is niets getest (wat logisch is, want wettelijk mag er niets op baby's getest worden). Wel zijn er aanwijzingen dat de geluidsgolven van een echo voor baby's erg onprettig kunnen zijn en dat je je kindje dus weinig plezier doet met veel echo's, en het "stoort" in de baarmoeder terwijl het zich in alle rust zou moeten ontwikkelen. Om die reden beperken sommige mensen het aantal echo's of doen ze zelfs helemaal niet. Echt schadelijk voor de gezondheid zal het niet zijn denk ik, want er wordt gewerkt met geluidsgolven en niet met straling (straling zoals bij röntgenfoto's is wel schadelijk). Maar daar kon ik niet genoeg informatie over vinden. Dat het veel gedaan wordt wil overigens nog niet meteen zeggen dat het dan ook geen kwaad kan. Er wordt heel veel standaard gedaan waarvan bekend is dat het wel schadelijk kan zijn of waarover nog niet voldoende onderzoeken zijn gedaan. Echo's is een beetje hetzelfde dingetje, er zijn onderzoeken over gedaan en er worden nog steeds dingen onderzocht dus dat zegt in ieder geval dat er ergens aanwijzingen zijn dat er mogelijk sprake zou kunnen zijn van schadelijkheid, anders gingen ze geen geld uitgeven aan onderzoeken ernaar. Maar op dit moment is nog niets aangetoond of uitgesloten.
Ze waren niet in de war met MRI of Röntgen! Ging echt om de echo. Gelukkig hebben jullie verhalen en mijn gyn me gerust kunnen stellen. Waterpokken moet ik idd vermijden.
Als je nou dagelijks, uren lang een echo apparaat op je buik hebt, lijkt mij dat niet erg gezond. Maar het gaat hier om maximaal een paar minuten per zoveel dagen/weken. Lijkt mij niet erg veel kwaad kunnen. Waterpokken kun je inderdaad beter vermijden, want waarom mogelijke problemen opzoeken als je ze eventueel ook uit de weg kunt gaan?!
Lekkere familie als ze je ze lopen op te fokken en onnodig risico willen laten lopen (waterpokken niet schadelijk ) Laat je niet gek maken en volg je eigen gevoel wat betreft de echo's. ik heb 4 echo's gehad in vrij korte tijd, alleen al om de termij vast te stellen... Daarna nog een pretecho met 16 weken om geslacht te bepalen en volgende week een 3D pretecho. Vandaag moeten we op controle en ik heb gevraagd om een groeiecho (geen idee of ik hem krijg) omdat ik niet zo hard groei en maar een klein buikje heb... De vk weet ook van de pretecho's dus ik neem aan dat als het schadelijk was ze dat wel zou aangeven. Overigens heeft ze in het begin inderdaad wel gezegd dat het misschien niet handig is om 'dag en nacht' (bij wijze van) met een doppler op je buik te gaan zitten. De echo's zijn korte momenten, verspreid over een bepaalde periode, maar met een doppler in huis is het erg verleidelijk om continu te gaan luisteren.... Dus misschien dat het inderdaad bij heel veelvuldig gebruik risico's met zich mee kan brengen maar echt niet die paar echo's die de vk en de gyn maken!
Precies. Mijn eerste zwangerschap was in Zweden, en daar hing in het ziekenhuis een flyer met deze informatie. Ze weten het gewoon niet. Als het medisch noodzakelijk is, zeker doen, maar ik zou het voor de lol niet zo gauw doen. Waterpokken kan wel gevaarlijk zijn als je het nog niet gehad hebt.
Is een ouderwetse opvatting dat echo's schadelijk zijn. Dit werd vroeger gedacht. Onderzoeken hebben inmiddels wel uitgewezen dat dit niet waar is. Het enige waar ze wel voorzichtig mee zijn is het laten horen van het hartje voor 10 a 12 weken zwangerschap.
liever een echo dan de waterpokken hoor!! Echo's zijn inderdaad ideeen over dat het schadelijk ZOU KUNNEN zijn. Omdat er een straling vanaf komt die warmte met zich mee kan brengen en door die warmte ZOU er een miskraam KUNNEN ontstaan, omdat de baby dus te warm word...of zoiets... Zou me er niet zo druk om maken hoor. Lekker naar je echo gaan en genieten!
Bij een echo wordt helemaal geen gebruik gemaakt van straling, maar van (ultrasoon) geluid. Door weerkaatsing van dit, met het mensenlijk oor, niet hoorbare geluid, worden er beelden gemaakt. Komt echt geen warmte of straling bij kijken.
Bedankt voor jullie berichtjes. Dit maakt mijn gevoel wel sterker. Ik probeer inderdaad naar mijn eigen gevoel te luisteren. Maar dit familie lid probeert veel dingen uit. Ook mbt inenten(probeert ons over te halen om niet te enten) maar dit is een ander verhaal. Gister een lang gesprek gehad met manlief(was iemand uit zijn familie) en hij staat volledig achter ons eigen gevoel. Ik ben op dit moment wel iemand die erg beinvloedbaar is. Lekker de hormomen hihi.
Een echo kan (voor zover nu bekend, maar he, dat geldt voor zoveel dingen!) helemaal geen kwaad. Waar de meningen nog over verdeeld zij is het gebruik van de doppler om het hartje te horen vroeg in de zwangerschap. Toevallig heb ik het daar gisteren nog met de gyn over gehad. Bij ons in het ziekenhuis gaan ze voor de 12 weken het hartje niet laten horen (niet omdat bewezen is dat het effect heeft, maar meer omdat nog niet uitgesloten is dat dat mogelijk zou kunnen). Niet gek laten maken dus!
Een doppler kan inderdaad minder prettig zijn voor de kleine, aangezien die een constant signaal afgeeft. Een echo geeft een puls, die wordt weerkaatst en daarna pad weer een puls. Sterker nog: bij heel veel medische echo's wordt er steeds een stukje opgenomen (terug en vooruit gespoeld om de beelden nogmaals te bekijken) en daarna pas weer verder gekeken. Zo ontzettend veel contact is er dus niet met een echo. Daarnaast geeft een echo inderdaad geen straling af, maar geluidsgolven. Straling geeft een onbedoeld negatieve lading en dat is hier zeker niet aan de orde. Overigens is een MRI-scan ook niet direct schadelijk voor de baby. Ik heb er eentje van bijna een uur gehad tijdens mijn zwangerschap (ook nog eens van mijn bekken en heupen) im een universitair ziekenhuis en er werd duidelijk verteld dat het niet schadelijk is. Het geluid dat de MRI maakt kan wel wat vervekend zijn voor de baby (net als voor de persoon die erin ligt ). Natuurlijk snap ik best dat je dat niet dagelijks moet willen, hetzelfde geldt voor luisteren met een doptone. Je familie probeert je op te fokken en geeft verkeerde informatie. Erg jammer en vooral aangezien je aangeeft erg beïnvloedbaar te zijn. Laat je niet zomaar iets wijs maken en ga altijd zelf op onderzoek uit. Ook m.b.t. vaccineren. Of je dat nou wel of niet doet, het moet jouw keuze zijn en je niet worden opgedrongen door iemand anders.