eerste keer verloskundige meteen echo en bloedonderzoek?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Smokey11, 26 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Smokey11

Smokey11 Actief lid

20 jan 2013
    274
    23
    18
    Vrouw
    Hoi,

Ik moet 14-2 voor de eerste keer naar de verloskundige ik krijg meteen een inwendige echo en een bloedonderzoek.
    Is dit normaal??

Het is mijn eerste zwangerschap en gelukkig nog nooit geen vervelende dingen meegemaakt.

Wat moest jij doen of gingen ze doen bij de eerste afspraak?

2. Samarinde

Samarinde Fanatiek lid

15 dec 2010
    1.485
    0
    0
    Inwendige echo heb ik ook beide zwangerschappen bij de eerste afspraak gehad, zie niet in wat daar niet normaal aan is?

Bij de intake geeft mijn verloskundige altijd bloedprikformulieren mee, je moet daarna idd even laten prikken in het ziekenhuis. Ook daar zie ik niks raars in eerlijk gezegd.

3. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Yep hier ook. Inwendige echo om te kijken hoe ver je bent. Een paar weekjes later krijg je een uitwendige termijnecho met 11-12 weken.
    Je krijgt idd een formulier mee om bloed te gaan prikken :)

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik snap je zorg nier zo.
    Prima toch dat je een echo krijgt? En bloedprikken is oa voor je Hb en zo.
    Meeste vrouwen vinden het leuk om hun beebje al zo vroeg te zien ;):D

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier niet standaard hoor. Je kreeg met een week of 6-7 een intakegesprek waarbij je verwijzingen kreeg voor bloedonderzoek en termijnecho. Vroege echo deden ze mijn 3e zwangerschap als proef, maargoed misschien ook anders aangezien ze geen echoapparatuur hadden in de praktijk.

6. Smokey11

Smokey11 Actief lid

20 jan 2013
    274
    23
    18
    Vrouw
    nee maak me er geen over maar was even benieuwd of dit altijd zo was want je leest dus inderdaad dat sommige alleen een intakegesprek krijgen en de 2e keer pas echo en bloedprikken.

ben ook erg benieuwd!!!!

7. Saffron88

Saffron88 Actief lid

28 okt 2012
    313
    1
    0
    Regio Rotterdam
    Ik kreeg gelijk een echo, maar dat was vanwege bloedverlies en om te kijken of er dus überhaupt nog wel wat zat.

Mijn verloskundige kon zelf bloedprikken, dus dat heeft ze ook gelijk tijdens de eerste afspraak gedaan.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij mijn eerste kreeg ik bij het eerste bezoek een prikformulier mee en een telefoonnummer van het ZH voor de termijn echo, bij negen weken echo gehad.
    Bijde tweede liep ik in Duitsland en werden er direct een inwendige echo gemaakt (checken of je zwanger bent en of het op de juiste plek zit) en ook direct bloedprikken/.

9. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Het ligt er een beetje aan of je verloskundige zelf de echo's doet. Bij mij was dit dus niet het geval en werden de echo's verzorgd door een regionaal centrum. Ik had bij 8 weken een intakegesprek, 3 dagen later een echo (inwendig) en moest toen in datzelfde centrum bloedprikken met formulieren die ik bij de intake had mee gekregen.

Dit is echt een standaardprocedure, kijken hoe je algemene gezondheid er voor staat en belangrijke factoren direct opsporen (bv bloedarmoede, rhesus-d/c, geslachtziekten etc.)

10. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

24 jun 2012
    3.050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    Hier ook intake en meteen uitwendige echo... Kreeg ook een formuliertje mee voor te prikken

11. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Hier is het ook standaard bij de eerste afspraak, echo + bloedprikken.

Deel Deze Pagina