Eerste echo na buitenbaarmoederlijke zwangerschap, welke termijn?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door HappyC, 14 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyC

    HappyC Actief lid

    19 aug 2018
    205
    87
    28
    Vrouw
    #1 HappyC, 14 okt 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2019
    Hoi meiden

    wie van jullie heeft er ervaring met een nieuwe zwangerschap na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap? Bij welke termijn werd er een echo gedaan om de locatie te bepalen ? En is er na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap een verhoogde kans op nogmaals een buitenbaarmoederlijke zwangerschap?
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Hier helaas ervaring.

    1e zwangerschap na buitenbaarmoederlijke zwangerschap echo gehad met 5+6 (mooi kloppend hartje)

    2e zwangerschap ging al mis voordat er überhaupt een echo mogelijk was

    3e zwangerschap echo met 5+2 (nog vrijwel niets te zien, wel vast kunnen stellen dat het in de baarmoeder zat)

    En ja je hebt helaas een iets verhoogde kans op weer een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. maar de kans is nog steeds klein.
     
  3. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ik kreeg de 2e zwangerschap (1e na buitenbaarmoederlijke zwangerschap) de echo met 6+3, en de 3e zwangerschap met 6+5.

    De kans is statistisch gezien met 12% verhoogd t.o.v. vrouwen dit niet eerder hebben gehad. Daarom ook de eerdere controle :)
     
  4. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ons is verteld dat de kans op herhaling nu 1 op 10 is. Zonder eerdere buitenbaarmoederlijke zwangerschap heb je 1 op 100 kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Vind dat best een verschil....
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    #5 GroeneBomen, 14 okt 2019
    Laatst bewerkt: 14 okt 2019
    Ik mocht niet later dan het liefst exact 6 weken.achteraf bleek echo met 5+6 te zijn en was er een mooi stipje met een stevig kloppend hartje op de juiste plek.

    Kans is idd verhoogd: over het algemeen 1 op 10 na eerder bbz.
     
  6. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Wow k schrik echt van die kans! Tegen ons is altijd gezegd “licht verhoogd”. Nooit doorgevraagd naar cijfers, misschien wat dom. Ben nu helemaal blij dat onze kinderwens vervuld is. Vond de zwangerschappen sowieso al slopend totdat duidelijk was dat ze in de baarmoeder zaten maar met deze aantallen had je me op kunnen vegen denk ik.
     
  7. Feline31

    Feline31 Bekend lid

    11 feb 2017
    927
    588
    93
    Hier helaas 2 keer ervaring. Er is een verhoogde kans maar die is er vooral als je eileider bespaard is gebleven tijdens de operatie (die is immers dan beschadigd). Ik had gewoon twee keer heel dikke vette pech.
    Na mijn 2x bbz in 2018 bevallen van een dochter en nu zwanger van nummer 2. Met 6.2 weken een echo gehad. Beleid is per ziekenhuis en verloskundige anders. Ik wilde niet eerder komen omdat ik een kloppend hartje wilde zien. Maar ik had wel eerder mogen komen. Die spanning is nl zo hoog in het begin!

    Ik ben drie keer na de bbz in de eerste ronde weer zwanger geworden (1x nog gewone miskraam) dus zwanger worden met 1 eileider kan heel goed! En wist je dat dat de eileiders de eitjes willekeurig oppikken ? Als links de eisprong plaatsvindt kan de rechter eileider het eitje net zo goed oppikken. Om je gerust te stellen veel verloskundigen weten dit niet eens is mijn ervaring.
     
  8. Popie

    Popie Bekend lid

    15 nov 2015
    622
    118
    43
    Vrouw
    Hoi,

    Heb ook 2 keer meegemaakt

    Ik moest met 5 weken en 3 dagen al komen beide zwangerschappen
     
  9. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ons is wat anders verteld..

    je krijgt een BBZ als er schade is door het een of ander. Datgene dat die schade veroorzaakt heeft, zat waarschijnlijk niet alleen aan die kant, maar aan beide kanten. Die schade hoeft niet te worden opgemerkt, ook niet bij een HSG.

    ik had rechts al een verkleving door (vermoedelijk) chlamydia. Die chlamydia zat natuurlijk niet alleen rechts maar overal. Links zal dus ook vast iets hebben, maar is niet te zien tijdens onderzoeken.

    mijn rechtereileider is verwijderd en kreeg toch echt te horen dat de kans nu 1 op 10 is ipv 1 op 100.
     
  10. HappyC

    HappyC Actief lid

    19 aug 2018
    205
    87
    28
    Vrouw
    Heb aankomende donderdag een echo ! bedankt voor al jullie reacties !
     
  11. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Spannend! Succes alvast! Duimen dat het goed zit!
     
  12. Kara

    Kara Fanatiek lid

    2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    sorry, ik haak even in bij dit onderwerp want ik kreeg te horen dat ik, met een EUG in mijn voorgeschiedenis, geen indicatie heb op een vroege echo! Nu moet ik dus maar afwachten, wat helemaal niet prettig voelt. Hebben jullie een echo gekregen omdat je het zelf graag wilde of omdat dit beleid was?
     
  13. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    bij onze kliniek is dit beleid. Met een eerdere bbz heb je wel een indicatie voor een vroege echo. Voorkomen kan je niet, maar je kan wel voorkomen dat het te laat wordt vastgesteld, met alle gevolgen van dien. Als ik weer zwanger ben, mag ik met 5 a 6 weken al.
     
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Beleid :)

    Niet eerder dan 5 weken en niet later dan 6.
    Nu liep ik bij de gyn en die wou mij bewust ook houden, ze vond het geen fijn idee dat ik de eerste echo bij de vk deed en als het wel fout zat, ik eerst naar hun moest worden doorverwezen worden en zo kostbare tijd verloren ging. Ze wou perse zelf 2 echo's doen.
    De verloskundige had overigens ook een vroege echo beleid, zeg rond 6 weken.
     
  15. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Beleid. Omdat de kans op weer een bbz hoger is als je er al een hebt gehad. Dan zijn ze er op tijd bij.
     
  16. Kara

    Kara Fanatiek lid

    2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    bedankt voor jullie reacties! ik dacht ook dat het beleid was, maar hier denken ze daar anders over. ik ga nog even een rondje bellen geloof ik, want ik wil er alles aan doen om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt
     
  17. Ansel

    Ansel Actief lid

    11 aug 2019
    495
    640
    93
    Vrouw
    Hier rond 7 weken als ik het me goed herinner (maar had er zelf al vóór de echo wel vertrouwen in, want die keer voelde het gewoon ‘normaal’ (als in: geen extreme pijnen) in tegenstelling tot mijn bbz).

    Je hebt inderdaad een verhoogde kans. Tegen mij is ook 1 op 10 als algemene schatting gezegd, al denk ik wel dat dit afhankelijk is van de specifieke context. Bij mij was er geen reden gevonden (geen slecht doorgankelijke eileiders/verklevingen/...), eigenlijk geen enkele van de risicofactoren en dus vermoedelijk gewoon brute pech. In dat geval denk ik dat je kans op nog een bbz toch een stuk kleiner is dan wanneer je wel sukkelt met één van de risicofactoren.

    Edit: het is al even geleden, maar bedenk me net dat ik volgens mij mijn echo in se al een paar dagen vroeger had mogen hebben, maar dat dat niet ging omdat we toen nog op vakantie waren.
     
  18. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Groot gelijk, als je wel pech hebt wil je er ook bij zijn voordat de boel weer barst...
     
  19. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    En?
     

Deel Deze Pagina