Ben ik de enige.. die niet test??

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Marknes, 12 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marknes

Marknes Actief lid

1 aug 2012
    240
    75
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hallo,

Graag zou ik het volgende aan jullie willen voorleggen. Bij het rondneuzen op deze site kom ik nog wel eens de opmerking tegen in de trand van, wij willen geen kindje met Down, dat past niet bij ons, dat kan ik niet aan, laat ik weghalen etc. etc.

Ieder zn eigen mening natuurlijk maar toch.....

Wij denken er anders over en doen geen combinatietest, vlokkentest etc. Als het niet goed blijkt te zijn ( bij de echo ) ( voor ons betekent dit niet levensvatbaar of zeer zeer zwaar gehandicapt ) breken we wel de zwangerschap vroegtijdig af, maar anders niet.

Maar staan wij hierin nou echt helemaal alleen? Ik ben zo bang dat wij ons straks misschien moeten gaan verantwoorden omdat ons kindje enigzins afwijkt van de standaard? Ik vind dat iedereen een kans moet kunnen krijgen om gelukkig te worden met of zonder handicap. Dit heeft ook niks met het geloof te maken, want gelovig zijn we niet.

Ik hoop zo dat wij hierin echt niet de enige zijn,
    Nogmaals ik veroordeel niemand voor het testen oid, ik ben gewoon benieuwd als er nog meer mensen zijn die er enigzins hetzelfde over denken.

2. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Je staat niet alleen hoor!!

Iedereen is anders, maar wellicht dat de mensen die wel bewust kiezen voor de testen en t al dan niet afbreken eerder wat zeggen? Of degenen die t niet doen, niet de neiging hebben om erover te praten?

Wij hebben in die zin ook geen testen laten doen (jaaa de 20wkecho), maar ook samen destijds besloten dat we t alleen af zouden laten breken als het echt niet levensvatbaar zou zijn...

Mocht er ooit n 2e komen (I sure do hope so) dan zou ik dezelfde keuzes maken...

3. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Iedereen zijn eigen ding...

Ik heb me wel laten testen. Een kindje met down zou ook welkom zijn, maar als je het van tevoren weet kun je je er wel op voorbereiden...

Bij Een kindje met een beperking van trinisomie (schrijf ik dat goed?!?!) zou ik de zwangerschap afbreken omdat deze baby's maar een kort en ziekelijk leven hebben. Ik zelf zou dat niet willen voor mijn kindje (en ik zou zelf denk ik ook mentaal instorten).

4. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Wij hebben het bij onze dochter niet gedaan en nu weer niet.
    Als het kindje syndroom van down heeft kunnen ze dat ook bij de 20 wkn echo zien.

Wij laten de zwangerschap ook alleen afbreken als ze niet levensvatbaar is of zeer zwaar gehandicapt.
    En er zijn genoeg afwijkingen of handicappen(?) die ze niet zien op een echo of bij een nekplooimeting.

5. Mama to be88

Mama to be88 Actief lid

10 sep 2012
    200
    0
    16
    Nee hoor ik doe het ook niet.. Geen verhoogde kansen en natuurlijk weet ik dat het altijd kan maar tegenwoordig met al die nieuwe dingen.. Vroeger was dat allemaal niet eens. Men gaat zich druk maken VAAK om niks. De kans is natuurlijk veel groter dat het goed zit.. Ik vind het wel goed zo.. Ik begrijp dat mensen mischien de rust en zekerheid willen hebben..

6. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Wij hebben ook geen combinatietest gedaan hoor en veel vriendinnen van mij ook niet, dus dat is helemaal niet vreemd.

@ blondi, down zie je niet zo maar op een 20 weken echo hoor.

7. Elance

Elance Fanatiek lid

27 mrt 2012
    1.448
    1
    38
    Bij ons in België wordt op 12 weken automatisch de nekplooi gemeten.
    That's it. Als je een verhoogd risico hebt door leeftijd of andere omstandigheden dan kan een bijkomende test wel deel uitmaken van het onderzoek, maar een combinatietest doen ze hier volgens mij niet.

Waarom zou het ook, is om je onnodig zorgen te maken toch. Als de nekplooi goed is, dan zou je ook geen kindje met down hebben naar wat ik me heb laten vertellen.
    Overigens zijn er zoveel andere afwijkingen die niet kunnen getest worden en pas aan het licht komen bij 20-weken of later of zelfs pas na de geboorte.

Ik heb het niet gemist eigenlijk, en ons beebje ziet er nog steeds gezond uit.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier alledrie de keren niet, volgens kiezen heel veel mensen ervoor om het niet te doen overigens.

9. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik denk dat je absoluut niet alleen staat. In onze omgeving doet het overgrote deel van de stellen die in verwachting zijn de test niet.
    Ik vind dat iedereen moet doen waar diegene zich op dat moment het beste bij voelt (wel of niet de test), het kan geruststellend zijn maar ook (onnodig) zorgen geven.
    Wij hebben de combinatie-test wel gedaan, of we dat bij een eventueel volgende zwangerschap weer zouden doen weet ik nog niet.

Overigens betekent het natuurlijk niet dat alle mensen die de combinatie-test wel doen, de zwangerschap zouden laten afbreken als het kindje uiteindelijk het down-syndroom zou blijken te hebben (na een verhoogde kans en de vervolgonderzoeken).

(Blondi, downsyndroom is niet altijd bij de 20-wekenecho te zien. Soms zijn er zogenoemde soft-markers te zien maar die geven ook geen uitsluitsel)

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Volgens mij zijn er heel veel mensen die de combinatietest ed niet laten doen. Wij hebben het ook niet gedaan. Wél de 20 weken echo natuurlijk, dat vind ik wel een must. Met name om te zien of er afwijkingen zijn waaraan een kindje direct na de geboorte geholpen moet worden, dat kun je maar beter van tevoren weten.

11. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Er zijn ook mensen die de test wel doen maar zeker niet de intentie hebben om een zwangerschap af te breken bij down, er wordt namelijk op meer afwijkingen getest. Afwijkingen die niet met het leven verenigbaar zijn. Jij zegt het na 20 weken dan af te breken, wij kiezen ervoor zoveel mogelijk zo snel mogelijk te weten om indien noodzakelijk ons en ons kind veel lijden te besparen.
    We hebben bij beide kinderen een nekplooimeting gedaan.
    Bij onze dochter waren er bij de 20 weken echo 2 softmarkers te zien (aanwijzingen voor een chromosonale afwijking) en we hebben bewust geen punctie gedaan want een gehandicapt kindje is welkom. Uiteindelijk bleek er niets aan de hand te zijn want prenatale screening is en blijft soms gokwerk.

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

Wij twijfelen heel erg we zouden heb laten doen maar nu ik er achter ben gekomen dat 40% van de gevallen niet bekend word op mijn leeftijd (vals positieve uitslag) dan denk ik dat het niet echt rust geeft want 40 % is toch wel heel erg veel want niet ontdekt word.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het overgrote deel van de mensen doen geen testen, zeker wanneer zij jonger zijn dan 30 jaar. Je staat dus verre van alleen. Doen waar jij je goed bij voelt.

Prenatale screening is iets wat je naar mijn idee moet doen wanneer je bereid bent om ook consequenties te verbinden aan de uitslagen. Wij zouden dat doen maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die dat niet willen.

Wanneer de risico's laag zijn (leeftijd, genetica etc) dan zou ik ook geen prenatale screening laten doen maar misschien zelfs wel helemaal geen echo's. Want je moet je natuurlijk wel realiseren dat ook een echo niet voor de lol gemaakt wordt maar ook een vorm van prenatale screening is.

14. Mamajens

Mamajens Actief lid

5 apr 2012
    409
    0
    0
    Ik denk dat je daar niet als enige in staat en vooral doen wat jullie hierin vinden en willen. Dat je uberhaupt over nagedacht hebt is al goed! Er zijn zat mensen die een combinatietest doen maar helemaal niet nadenken waarom en wat je er mee gaan doen. Ieder zijn/haar ding hierin. Denk dat het juist goed is als je iets bewust wel of iets bewust niet doet!

15. Latifatje

Latifatje Niet meer actief

hey

wij hebben het ook nooit laten doen zelfs de nekplooimeting heeft ze wel gedaan maar nooit de uitslag gezegd omdat we het gewoon niet willen weten . wat komt dat komt .

16. Tamara2703

Tamara2703 Actief lid

14 dec 2011
    492
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij testen ook nooit

17. moppie1992

moppie1992 Actief lid

21 jan 2012
    369
    112
    43
    Vrouw
    Ik heb het ook niet late teste vond het een hoop geld voor een test die misschien niet eens klopt mijn vk zij ook al je moet het zelf weten en sommige hebbe idd te horen gekregen dat hun kindje kans had op down syndroom en dat het gewoon gezond werd gebore nou ben ik net pas 20 vk zij al je bent jong en.kans is dan wel klein als bij iemand van bijvoorbeeld rond de 40 jaar die zwanger raakt il heb zoiets van ja als er wat mee is valt er niet veel aan te toen tuurlijk ben je blij als je kindje gezond is maar als er iets mee is moet je het ook accepteren hoe moeilijk het miss is maar tegenwoordig hoor je niet zoveel meer dat er kindjes met down syndroom geboren worden ben vandaag wel zenuwachtig maarja heb straks geslachtsbepaling ben nu 15+1 en.we zijn heel benieuwd je moet niet constant aan de slechte dinge denke dan heb je neem ik aan ook geen prettige zwangeeschao hoop dat het goed gaat meis

Gr

18. tumtum

tumtum Bekend lid

23 mrt 2012
    904
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier in Zweden wordt een nekplooimeting niet eens vergoed als je jonger bent dan 35. Zelf hebben we er ook voor gekozen dit niet te doen. Hoewel ik natuurlijk hoop dat we een gezond kindje krijgen, is een evt. handicap geen reden om de zwangerschap af te breken.

Ik denk dat ik zelfs niet in staat zou zijn de zwangerschap af te breken als het kindje bij de 20 weken echo een niet met het leven verenigbare handicap zou hebben, maar in de buik nog wel zou leven, maar zover is het nog niet, en komt het hopelijk ook niet, dus dat durf ik nu nog niet met zekerheid te zeggen.

Ik zou zelf denk ik als de uitslag minder hoopgevend zou zijn bij een nekplooimeting ook alleen maar in (misschien compleet onnodige) spanning zitten. Dan geniet ik liever nu nog even relatief onbezorgd.

19. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Oh dan heb ik me vergist, ik dacht dat down wel te zien was op de 20 weken echo. Excuus :)

(maar toch hebben wij niet laten testen :))

20. natasha86

natasha86 Fanatiek lid

31 mei 2012
    1.848
    0
    0
    zoals iemand hier al zei, in België is nekplooimeting standaard
    alleen als die verdikt is, krijg je dan de mogelijkheden van volgende testen.

Ik zou de zwangerschap niet afbreken omdat het een mongooltje is, wel zou ik het graag vooraf weten zodat we ons daar toch wel op kunnen voorbereiden

Deel Deze Pagina