Eerste echo pas met 12 weken?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Merijn, 14 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

Bij mijn verloskundigenpraktijk doen ze dus de eerste echo pas met 12 weken in een apart echocentrum. Ik vind dit zelf eerlijk gezegd nogal laat, zeker als ik hier lees dat anderen m veel eerder krijgen.

Ik ben gewoon zo bang dat het mis gaat en ik er pas een paar weken later achterkom. Ik wil gewoon al eerder zien hoe het er voor staat.

Zijn er meer mensen die m pas bij 12 weken krijgen? Is het dus gebruikelijker dan ik denk? En raden mensen mij aan om dan maar zelf een echo te regelen voor die 12 weken? Vanaf wanneer is het raadzaam om de eerste echo te doen?

2. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Ik weet niet hoe vaak het gebeurt dat je hem met 12 wk krijgt. Ik kreeg hem met 9wk en 4 dagen. Het punt is, dat als je besluit de nekplooimeting te doen, ze zeker moeten weten wat de termijn is. Zo werd het mij uitgelegd door de vk) Mocht je dat overwegen zou ik toch vragen of het niet wat eerder kan. Volgens mij kan die meting tot 14 weken. Stel dat uit de termijnecho blijkt dat je verder bent of zoiets, dan wordt het allemaal wel erg krap met de planning e.d. (Ikzelf heb redelijk laat met de vk contact opgenomen, dus bij mij werd het ook een gehaast).

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb met 8 weken een afspraak met de verloskundige. Is er dan nog tijd genoeg om op korte termijn een echo te regelen? Ik weet niet hoeveel tijd daar overheen gaat voordat je een afspraak kunt plannen... Als dat binnen een week kan, dan kan ik wachten tot die intake.

4. LadyInRed

LadyInRed Actief lid

3 feb 2008
    282
    0
    0
    Ik heb een verloskundigenpraktijk uitgezocht die zelf ook (eenvoudige) echo's doen. Dus met 8 of 9 weken gaan we kijken hoeveel weken het dan echt zijn en plannen we een nekplooimeting (dat is wel extern volgens mij).

5. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Ik had met 8 weken ook mijn eerste gesprek en 1,5 wk later de echo. Hangt van de praktijk af denk ik.

6. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Het voordeel is wel als je met 12 weken pas een echo krijgt, dat je dan echt al een kindje ziet. Ik hield het niet zo lang uit om te wachten en kreeg met 8.5 week een echo.
    Heerlijk om het hartje te zien kloppen, maar jammer dat het verder alleen nog een witte vlek was.
    (wel de mooiste witte vlek van de hele wereld trouwens, hihi)

7. nachtvlinder82

13 mei 2008
    17
    0
    0
    Noord Brabant
    ik heb gekeken op de site van mijn toekomstige verloskundige maar die zegt het volgende...

De eerste controle vindt rond de 8 weken plaats. Tijdens deze eerste controle zullen we hoop vragen stellen, onder meer over uw gezondheid [...]
    Tijdens deze eerste controle kunnen we nog niet naar het hartje van uw baby luisteren. Dit kan pas na de 12e week van de zwangerschap.
    Na de eerste afspraak bij ons kunt u een termijnecho laten maken in het echocentrum, die gevestigd is in het ziekenhuis

Maar waarom dat verschil?
    Ik wil ook met 8 weken het hartje luisteren!

8. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Volgens de basisverzekering heb je recht op een vergoeding voor een 12- en een 20-weken echo. De meeste vrouwen die een eerdere echo hebben gehad, die hebben daar vaak een reden voor. Te denken aan een verleden waarin 1 of meerdere miskramen zijn geweest, of wanneer zwanger worden niet spontaan tot stand is gekomen.
    Bovendien zijn vroege echo's vaak inwendig en dat is voor sommige vrouwen ook vervelend.
    Onzekerheid of ongeduld is nooit een reden om met spoed een echo te krijgen, tenzij je bloedverlies hebt of erge krampen krijgt. Maar ook dan zal een echo het verloop van je zwangerschap niet veranderen, ook al zul je een zekerder gevoel hebben als je een kloppend hartje ziet.

Toen ik 5 jaar geleden zwanger was van de 1e heb ik pas een echo gehad nadat er zwangerschapssuiker gevonden werd, bij 28 weken. Toen was het nog gebruikelijk om, zonder ook maar 1 echo gehad te hebben, 'gewoon' te bevallen.

Je zult dus waarschijnlijk nog even een paar weken geduld moeten hebben.

Groetjes van Kiki

9. nachtvlinder82

13 mei 2008
    17
    0
    0
    Noord Brabant
    bedankt voor je antwoord!

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oke, en wanneer mogen jullie het hartje beluisteren dan? Want dat mag ik dus ook pas met 16 weken (alhoewel ik, als ik me zorgen maak, ook vanaf 12 weken apart een keer daarvoor mag langskomen). Als dat nou wel al eerder kon, had ik er niet zo'n punt van gemaakt. Maar gewoon nog 7 weken moeten wachten totdat ik meer weet... Ik weet niet...

11. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Ik had met 8 weken een echo, en gisteren nog één, op aanraden van de meneer die de echo uitvoerde, het is wel leuk om het verschol te zien ;)

12. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Hoi MerleQ,

Ik had gisteren (met 11 weken 3 dagen) mijn eerste echo. Toen ik de afspraak zes weken geleden maakte dacht ik ook ' zo lang kan ik niet wachten'. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ze bij ons de eerste echo pas in de 11e week doen. De kans dat het eerder misgaat is namelijk redelijk groot (10% ongeveer) en als je zover bent is de kans dus veel groter dat je een kloppend hartje en een gevuld vruchtzakje hebt. Bovendien zie je echt al een kindje.

Oja, bij mij heeft ze gisteren direct al de combinatietest gedaan. Ik had anders ook terug kunnen komen, maar dat vond zij nogal onzinnig.

Als je bang bent dat je te laat bent voor de combinatietest zou ik wel vragen of je eerder een echo kan doen, maar je kan natuurlijk zelf wel inschatten of die kans groot is of niet.

Succes!

Lindangel

13. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    Hoi,
    wees blij dat je hem met 12 weken hebt! heb hem zojuist gehad, tis prachtig om te zien maar met 12 weken zie je al veel meer! ik krijg hem nu niet meer volgens mij, pas weer met 20 weken.... dus dat duurt weer KIJ lang. dat wachten loont het wel hoor! tis zo mooi
    Geen idee wanneer ze het hartje kunnen gaan beluisteren, heb maandag intake/eerste controle dus misschien dan..

succes met wachten! het is het echt waard en de weken vliegen voorbij!

groetjes

14. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag

Ik had m'n echo met 8w3d omdag ik zo ongerust en angstig was dat ik eerder mocht komen. Echo was gewoon uitwendig en prima te zien.

Bij de intake (10w2d) werd al naar het hartje geluisterd. Volgende week (14w2d) gaan ze weer luisteren. Ze zei er wel bij dat het heel normaal was als ze het nog niet kon vinden, dus dat ik daar niet ongerust door moest worden. Toch wilde ze het proberen.

Ze doen bij jouw praktijk alles erg laat vind ik!

Oh ja, en van 8 naar 20 weken is inderdaad vrij lang. Ik heb m'n pretecho dan ook met 18 weken gepland, ook omdat ik graag het geslacht wil weten en zo een extra controle heb.

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Normaal is tussen de 10 en de 12 weken. En ook je eerst afspraak bij de vlos met 9 of 10 weken is heel normaal hoor. Maar het duurt idd lang!

Wij hebben indertijd gekozen voor een pretecho met 8w3d omdat ik het gewoon niet uithield en gewoon dat kloppend hartje wilde zien. Verder was er overigens vrij weinig te zien. Maar een echo van 35 euro (15 minuutjes) was het me wel waard om gerustgesteld te worden.
    Bij 11 weken hebben we later de 12 weken echo gehad. Die kun je niet veel vroeger doen, omdat ze anders het kindje niet goed op kunnen meten en juist daar gaat het om, want aan de hand daarvan bepalen ze hoe ver je precies bent.
    Met 13 weken heb ik uiteindelijk m'n nekplooimeting gehad. Ik mocht het ook samen doen, maar dat hoefde niet. En ik moest toch betalen voor de nekplooimeting en de 12 weken echo kreeg ik gratis. Dus hebben we heerlijk 2x naar ons kindje gekeken met anderhalve week verschil ertussen. Prachtig om het verschil dan al weer te zien.

Maar het is echt normaal hoor om 'zo lang' te wachten. Alleen als je een medische indicatie hebt, ga je in principe eerder. Dus daar hoef je op zich ook weer niet zo blij mee te zijn. Maar kun je echt niet wachten, dan kun je altijd kiezen voor een pretecho.

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hier een hartje gehoord met 11 weken en 5 dagen (wel na heel lang zoeken hoor) en een echo gehad met 12 weken en 5 dagen. Eerlijk gezegd zou ik het ook niet eerder willen, omdat je tot 13 weken toch wel in spanning zit, al heb je een kloppend hartje met 8 weken gezien. Ik wilde dus graag lekker uitstellen. En wat je met die termijn te zien krijgt is ook veel leuker! En spartelend kindje met alles erop en eraan.
    En je krijgt maar 2 echo's vergoed, dus....

17. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Dit verschilt dan per echo-bureau blijkbaar, bij mij gaven ze met 8w3d aan dat het kindje keurig op schema lag. De termijn die zij gaven kwam exact overeen met wat ik had berekend, en was dus 5 dagen langer dan de verloskundige dacht.

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Bedankt voor jullie antwoorden! :) Als ik een echo eerder zou doen, zou ik dat gewoon zelf betalen zodat die 12 weken echo blijft staan. Dat kost inderdaad maar 35 euro. Ik ben er nog niet over uit of ik dat ga doen. Het kan inderdaad nog altijd fout gaan na die echo. Maar toch zou het me wel even geruststellen. Daarbij vind ik het ook weinig geld...

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het kan altijd fout gaan. Maar op die echo kun je dan al wel een hartje zien kloppen. En als je het hartje eenmaal hebt zien kloppen, dan verlaagd dat de kans op een miskraam al drastisch...
    Ik vond het het ook wel waard ;) . Was zo zenuwachtig.

Ik had ook de gedachte in m'n hoofd van: Dadelijk heb ik m'n intake gehad bij de verloskundige, alles is opgestart en dan blijkt bij echo 1 dat het kindje nooit geleefd heeft... Daar was ik echt zo bang voor! Vandaar dat ik eerst de echo had, zaterdags en dinsdags ofzo de intake van de vlos. Hoewel het ook wel wat raar aanvoelde hoor, eerst een echo en dan pas naar de vlos ;) .

20. sasgirl

sasgirl Actief lid

21 feb 2008
    202
    0
    0
    Utrecht
    Hoi Merleq,

Ik heb ook mn eerste echo gehad met 12 weken en dacht er eerst precies zo over als jij. Anderen mogen allemaal al eerder en vaker etc Maar toen het eenmaal zo ver was was de baby zo goed te zien en je ziet en hoort bij de echo ook het hartje kloppen was gewoon super! Nu kijk ik weer heel erg uit naar de 20-wekenecho ook dat lijkt een eeuwigheid te duren hihi!

Ik hoop dat de tijd een beetje snel gaat en je snel kan gaan genieten van je beebje!

Deel Deze Pagina