Goedemiddag dames Gisteren had ik een extra echo met 37weken + 3 dagen omdat qua ‘centimeter-buikmetingen’ van de verloskundige de groei stil leek te staan. Niets bleek minder waar. Het vruchtwater was juist nog aan de ruime kant en de baby flink bovengemiddeld. Ze werd gisteren al 7 pond geschat en als de lijn zo doorgaat zeker 8,5 pond bij 40 weken. Ze zat met beentjes en hoofd net op de P95 lijn en met het buikje op P96. Officieel reden voor een suikertest maar dat vond de verloskundige niet zo nodig ‘want als ze een paar mm kleiner had gemeten was het niet nodig geweest’. Dus met het idee dat het met deze termijn (en al ingedaald) wat lastig te meten was, hoefde dat niet. Verder mompelde ze wat over ‘als ik rond de 40 weken was, misschien even overleggen met de gyn of ik wel tot 42 weken door zou kunnen lopen..’ Ik ben nogal een controlfreak en vind het maar niks, het voelt nogal onduidelijk. Op het moment van de echo had ik helrmaal niet op dit bericht gerekend dus heb ik ook niet al mijn vragen gesteld/beantwoord gekregen. Stiekem hoop ik natuurlijk dat de bevalling gewoon z.s.m. spontaan begint! Maar ik vind de verloskundigen vaak nogal ‘makkelijk’ dus ik maak me een beetje druk dat ze me straks niet door willen sturen of zwangerschapsdiabetes over het hoofd zien ofzo.. Dit is mijn tweede zwangerschap overigens, mijn oudste kindje werd met 40 + 5 geboren met een gewicht van 3560 gram. Toen voelde ik me ook veel minder dik en rond en ‘vol’ zitten.. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met dit topic wil maar misschien hebben jullie nog tips of ervaringen waar ik iets mee kan..? Ik heb dinsdag alweer een gewone afspraak dus dan zou ik het verder kunnen overleggen.
Heb je eerder ook groeiechos gehad? Want 1 groeiecho zegt eigenlijk niet zoveel. T is indd net een mm verschil wat al veel uitmaakt, maar ook of de kleine er goed voor ligt, of net een groeispurtje heeft gemaakt. Ik vind t ook wel groot maar niet enorm. Mijn zoontje woog met precies 40 WK bij de geboorte 4160 gram en ik ben getest of diabetes maar had t niet. Ik zou dinsdag even duidelijk navragen, wellicht over bijv een week weer een echo oid. En dat je graag duidelijkheid wil. En zie ttook zo: TNT waren er geen enkele signalen of zorgen, de echo was omdat t een kleintje leek en dat is t iig niet! Het komt vast goed. Gewoon zeggen dat je Eve .duidelijke uitleg wilt
Qua meting op deze termijn zitten ze er vaak naastm..lastig meten. Hier op 36+6 ingeleid (ivm placenta die aangetast was door de diabetes)...ik zou een kleuter baren van 10 pond. Uiteindelijk was ie maar 3385gram en 50cm. En dat terwijl ie altijd boven de p98 zat bij alle groeiecho's.
Hier ook meerdere groeiechos gehad, vanwege p99 lijn.. ingeleid en al, viel t allemaal reuze mee: 3880 gr bij 41 weken. Ze kunnen het op jou termijn echt niet meer goed meten. De gyn zei toen ook: vanaf 36 weken is t niet meer betrouwbaar. Ik kan je maar 1 advies geven: let it go, het is wat het is.
Maar als je wilt dat ze je testen op suiker, dan moet dat toch kunnen? Ik zou gewoon op mijn strepen staan. Je kan ook vragen of ze je willen strippen met 40 weken. Hoe voel je voor de rest? Je zei dat je wat voller voelde, maar ook ergens last van?
Hier een dochter geboren met 40+3 weken. Ze woog 4410 gram. Ben ingeleid omdat ze ook groot bleek te zijn. Hier kwamen ze pas met 39.6 weken achter. Ik ben eerder in de zwangerschap getest op suiker maar dat had ik niet. Ik zou een verwijzing vragen naar de gyn.
Ja ik had in eerste instantie ook niet per se zin in zo’n suikertest maar het is misschien toch wel handig om te weten of ik dat heb. Ik voel me verder echt een krakkemikkige zeekoe.. Ik slaap heel slecht en heb veel last van m’n bekken. Wat verder nog iemand vroeg: Het is geen eenmalige inschatting, had met eerdere echo’s (30, 32 en 34 weken om andere redenen) ook al dat ze aan de bovenlijn zat maar zoals het nu leek, stijgt het lijntje ook nog steeds harder door zeg maar. Ik ga denk ik inderdaad dinsdag even aankaarten of het niet verstandig is om nog een suikertest te doen en nog een echo volgende week ofzo.. Strippen is misschien ook wel een goede ja, doen ze normaal niet voor 41 weken zei ze al maar wie weet! Bedankt voor alle reacties!
Mijn ervaring met groeiecho's is dat ze niet zoveel zeggen. Ook bij mijn groei echo zat ik op p99. Liep 3 weken voor op groei...werd verder geen actie op ondernomen behalve een keer extra echo en glucose test. Kreeg vooral te horen dat het wel allemaal kon omdat mijn lichaam ervoor gemaakt zou zijn het zou een achtponder worden. Uiteindelijk is mn baby geboren met 39.6 wkn. 11 pond en 58 cm. Lang leve de groei echo's.
Jep. Geen scheurtje, niks. wilde ook ng thuis bevallen. .. gelukkig had de vk na een paar uur door dat er iets niet klopte en ben ik naar het zkhs gestuurd. Was maar goed ook want hij zat erg vast op de schouders. En ben dan ook echt nog smal gebouwd. Baby is nog steeds groot. Nu 6 maanden en in maar 80
Hier iets soortgelijks qua grootte! Eerste geboren met 3470 gram en tweede met 4300g (derde overigens 4400g). Alle drie de bevallingen gingen zonder problemen in korte tijd (4,5 / 2 / 3 uur) en alleen bij de tweede twee kleine hechtingen. Dus viel allemaal wel mee ondanks de grootte. Hier zat het gewicht van de 2e en 3e met name in de lengte, beide 57cm bij de geboorte! Overigens voelde ik me bij de tweede veel meer ‘vol’ zitten dan bij de derde, terwijl die nog wat groter was en tot 42w bleef zitten. Maar misschien was m’n buik al zo opgerekt dat het makkelijk paste .
Wauw wat een grote baby! Maar fijn dat je er goed van afgekomen bent. Mijn dochter is een jaar en draagt maat 74
Doorverwijzen vanwege zwangerschapsdiabetes doen ze niet omdat je na 36wk in principe geen insulinetherapie meer start. Ik vind p95 wel groot geschat als het 7 pond is nu. (P99,7 is iig ruim 4 kilo op deze termijn) Qua grootte van je buik: mijn eerste kind was 4kilo maar met een gigantische lading vruchtwater (ver off the charts). Deze baby is 600gr zwaarder en mijn buik voelt juist minder dik omdat ik nu normaal vruchtwater heb. Ik heb geen verstand van verloskundigen maar mijn baby is nog "iets" groter, en ik heb wel bij de gyn op mn strepen gestaan mbt inleiding en controles
Ik had ruim vruchtwater, polyhydramnion noemden ze het. Al vroeg getest op suiker, met 24 weken zoiets. Geen suiker en een 9 ponder gekregen. Ik ben wel ingeleid met 41 weken maar achteraf had dat eerder gemogen. Met 39 weken hebben ze voor het eerst gestript, ik zou dat gewoon aankaarten.
Bij mij was bij alle echos baby ook aan de grote kant. Steeds p95 hoofdje. P95 buikje. Beentjes gemiddeld. Met 32 weken toch doorgestuurd nog voor suikertest en bleek ik suiker te hebben. Eer ik voor de suikertest aan de beurt was was ik 34 weken zwanger. Toen na gynaecoloog. Deze heeft nog een echo laten maken. Hier kwam ook weer uit dat baby toch aan de grote kant was. Toen ook p98. Uiteindelijk nog de laatste 2 weken goed op mijn eten moeten letten en met 38.2 ingeleid. Dit werd standaard gedaan ivm de zwangerschapdiabetes. Baby woog 3740 gram en 53 cm. Ben zelf maar klein en tenger. 160 en 50 kg dus was blij dat ik eerder was ingeleid!
Ik ben zelf 173 en 60 kg...dit is mn tweede. Mn eerste was 8 pond. Bij 38 wkn besproken met mn vk dat ik het gevoel had dat het niet echt klopte en dat het echt niet meer paste in mijn buik. Kreeg toen nog te horen dat het wel 4 weken kon duren. Wat voelde ik me toen rot zeg. Na de bevalling zijn bijna alle verloskundiges op kraambezoek geweest omdat ze achteraf gezien mij hadden moeten inleiden en had ook nooit thuis mogen bevallen. Ik was onder de indruk van mijn grote baby, maar zij ook allemaal (Sorry ts, beetje topic vervuiling dit)
Haha nee maakt niet uit hoor, ik vind het wel bijzonder om te horen! Wel echt vervelend en slordig dat de verloskundigen je niet eerder serieus hebben genomen!