20 weken echo wel of niet vergoed?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Jantien, 13 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    De minister ziet 2006 als een overgangsjaar voor het invoeren van de 20 weken echo zonder medische indicatie. Het College Tarieven Gezondsheidszorg heeft nog geen tarief en vergunning afgegeven. Voor die tijd mag er volgens de wet geen 20 weken echo's worden uitgevoerd door de verloskundigen. De declaraties van reeds uitgevoerde echo's mogen dus ook niet achteraf worden gedeclareerd. Zodra er een tariefbeschikking is en de vergunning is afgegeven, dan kunnen we overgaan op vergoeding.

Ik heb gister mijn verzekering gemaild of de 20 weken echo nu wel of niet vergoed wordt zonder medische reden.

Ik begrijp hieruit dat het dus zolang er geen tarief en vergunning is dat we het niet gedeclareerd krijgen als we gaan voor een 20 weken echo.

Heeft iemand hier al een keer een ervaring mee gehad dit jaar of moet je het idd zelf betalen?
    Want ik wordt hier nog niet veel wijzer uit.

2. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    Ik moet de 20 weken echo zelf betalen, schijnt dus aan de zorgverzekeraar te liggen want anderen kregen hem wel vergoedt, wel zei mijn verloskundige dat ik de rekening iig moet bewaren want het kan zo zijn dat ze later alsnog worden vergoedt.

3. Silly

Silly Fanatiek lid

24 okt 2005
    1.537
    0
    0
    Weet het nog niet.
    Heb de rekening nog liggen en moet hem nog opsturen naar de verzekeraar.
    Ik denk zelf ook dat het nogal per verzekeraar verschilt en hoe je uiteraard verzekerd bent.
    Zal hem toch maar eens gaan opsturen dan hoor ik het wel.

Silly

4. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Kijk eens op http://www.prenataalscreeningscentrum.n ... oeding.pdf (deze link)

Hier staat wat info die wel van belang is...
    Lijkt me dat de KNOV wel goed op de hoogte is van de gang van zaken.

En probeer informeer eens bij het CVZ of jouw zorgverzekeraar inderdaad gelijk heeft over dat ze het ook niet met terugwerkende kracht moet vergoeden.

5. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    Ik heb de 20 weken echo zonder moeite gekregen en heb geeneens een rekening hoeven betalen/declareren. Maar mischien komt dat omdat ik bij Agis zit die werkt met veel bedrijven en ziekenhuizen samen waardoor het automatisch gaat.

6. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    Er staat dus als eerste wel dat het in de basisverzekering zit! en ik ben ook nog eens top verzekerd?! toch maar weer navragen.

7. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Er staat dus als eerste wel dat het in de basisverzekering zit! en ik ben ook nog eens top verzekerd?! toch maar weer navragen.

Nou dat dacht ik dus ook.
    En dan blijkt dus dat ik bij de IZZ het niet achteraf kan declareren.
    Als wel die vergunning etc geregeld is.

8. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    ik had ze toen gebeld en toen zeiden ze; u krijgt 2 echo's vergoed, dus ik zeg; o dus toch, maar niet de 20 weken echo... ok? heb nu een mail verstuurd met de link erin en dat ik lees dat ik het toch vergoed krijg!.

9. Door

Door Bekend lid

7 dec 2005
    750
    0
    0
    Praktijkopleider
    Veenendaal
    Mijn verloskundige zei dat ik de 20 weken echo wel vergoed krijg van mn ziekenfonds, maar dat ze dat niet in de verloskundige praktijk zelf kunnen doen omdat ze te weinig tijd hebben om dat ook voor iedereen te doen...

Dus nu ga ik een echo laten doen die we zelf betalen...

Het kon wel worden vergoed, maar dan moest ik mijn verzekeraar bellen voor een plek waar zij mee samenwerken, was me teveel gedoe voor die 40 eurie....

10. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Ik vind het ook vreemd hoor hoe dit allemaal geregeld is.
    Naar wat ik altijd begrepen heb, zit de 20 weken echo (hoe dan ook) in het basispakket. Maar ik lees ook wel op anders sites dat het alleen nog geld met een medische indicatie.

Wat ik ook zo vreemd vind is dat zorgverzekeraars het achteraf niet willen vergoeden.

Ik vind die hele Hoogervors zo langzamerhand echt een lachertje worden. Wat is dat nou voor minister?
    Er is vreselijk veel gezeik geweest rondom de no-claim en zwangerschap, waarbij het CVZ zelfs niet eens wist hoe het zat.
    En nou dit geneuzel weer.

11. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    40 euro voor de 20 weken echo? wij betalen 90 euro!

12. Door

Door Bekend lid

7 dec 2005
    750
    0
    0
    Praktijkopleider
    Veenendaal
    @ Femmy: echt? Mijn VK zei dat het bij deze man rond de 40 euro was, met dvd erbij waarop je kindje komt te staan....

Maar of het 3d of 4d was heb ik niet gevraagd, misschien heb jij de prijs van 4d gekregen?

13. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    nee serieus! deze echo wordt ook bij de verloskundige praktijk gemaakt en we krijgen (denk ik) gewoon weer 3 foto's mee...
    eerst zei iemand, ach het is wel harstikke mooi dus moet kunnen (zei iemand die het wel vergoed kreeg) maar goed het is gewoon balen als de meeste het wel vergoed krijgen en wij niet.

de 3&4 D kost 100 euro voor ons

14. Otje

Otje Fanatiek lid

10 apr 2006
    4.703
    0
    36
    Ik heb net even gebeld naar VGZ (ben zelf uitgebreid aanvullend verzekerd) en ik krijg de 20-weken echo vergoed. De rekening kan je dan daarna gewoon opsturen zeiden ze.

Gr Otje

15. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Hebben jullie het dan niet gewoon over een pretecho?

Volgens mij is de 20 weken gewoon 2D en ook alleen bedoeld om te controleren of alles goed is. Geen DVD's e.d.(al zullen de meesten natuurlijk wel foto's meekrijgen)

16. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    echt waar ik heb het een paar keer gevraagd aan mijn verloskundigen en ik vroeg ook nog; deze gebeurd dus ook hier en dat klopte ook. zeker door alle aparatuur al zal die ongetwijfeld overal wel hetzelfde zijn? (er hingen 3 van die flatscreens zodat iedereen een prive-beeld had).

17. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Ja de 20 weken echo is gelijk aan de eerste termijn echo.
    Daarna kun je ook nog een pretecho laten maken, maar die krijg je sowieso NIET vergoed.

18. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Goh, en wij ons maar afvragen waarom de zorg duurder wordt. :rolleyes:
    Of ben ik de enige die zich aan zulk soort dingen kan irriteren.

19. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    ja dat weet ik dat is ook heel ergens anders (een heel apart bureau natuurlijk) wij gaan naar babyview in zoetermeer voor de 3&4D echo, 26 juli en 5 juli de normale 20 weken echo, ik neem aan dat ik dan een rekening meekrijg ofzo?

20. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Wacht even ik snap m niet meer.
    Waar is dan die 20 weken echo?

Deel Deze Pagina