hoi , een vraagje, ik ben nu bijna 13 wkn zwanger, ik heb nooit een combinatie test gedaan, met mijn 2 kinderen ,maar nu dat het wordt gevraagd of je ht wilt doen, vraagik zou ik het doen of niet ?maar ik twijfel omdat ik heb het nooit gedaan , me vraag is zouden jullie het doen terwijl dat je het nooit heb gedaan en 2 gezonde kinderen hebt? en ik ben nu bijn 35 , is dat een goeie reden omdat tog te doen.
Dat je eerdere kinderen gezond zijn is natuurlijk geen garantie dat dat deze keer ook zo is... Ik ben zelf 34 en vond het risico op basis van leeftijd te groot om te nemen. In overleg met mijn arts hebben wij dus gekozen voor de combinatietest. Wat je je hierbij goed moet realiseren is dat de combinatietest een risico-inschatting is en dat je niet te horen gaat krijgen of er met jouw kindje zeker weten niks aan de hand is. Als je wel meer zekerheid wilt, dan kun je ook voor de NIPT kiezen. Deze is wel een flink stuk duurder dan de combinatietest.
Hoe ouder je bent hoe hoger de kans op een kindje met trisomie. Rond je 35/36e neemt die kans opeens exponentieel toe. Dat je twee gezonde kinderen hebt zegt ook niets. 90-95% van de kindjes met trisomie 21 is niet erfelijk. Met andere woorden: gewoon pech. Bedenk wat je met de informatie wilt doen. Stel, je blijkt hoog risico na de combinatietest. Wil je dan vervolgonderzoek? En zo ja, met welk doel? Je zwangerschap afbreken? Beter voorbereid zijn op een kindje met een handicap. Zulk soort vragen zijn misschien nuttig om jezelf te stellen. Je kunt idd ook gelijk voor de nipt gaan. Dan heb je ipv een kansberekening zo goed als 100% zekerheid. Als je bijna 35 bent, moet je nu de combinatietest ook zelf betalen (tussen 130-150 euro). Een nipt is wel duurder, vanaf 500 euro, maar geeft dus wel zekerheid.
Er is op elke leeftijd een risico, alleen neemt dat risico toe naarmate je ouder wordt: 20-25jr risico <1 per 1.000 26-30jr risico 1-2 per 1.000 31-35jr risico 2-5 per 1.000 36-40jr risico 6-15 per 1.000 41-45jr risico 20-61 per 1.000 Bron Voor mijn leeftijd (34) zit ik hiertussen: 2 op de 1.000 = 1 op de 500 5 op de 1.000 = 1 op de 200 En dan dichter op de laatste, want tegen het einde van mijn 'groepje'. Daarnaast speelt natuurlijk wel mee wat je eventueel met de uitslag zou doen. Wij wilden geen ernstig gehandicapt kindje op de wereld zetten, vandaar dat wij onderzoek belangrijk vonden. Na de combinatietest is ons risico ingeschat op 1 op 2.500. Dat vinden wij prima, want dat is nog eens veel lager dan voor iemand van 20. Daarnaast waren alle echo's helemaal top, dus wij zijn voldoende gerustgesteld en vinden nader onderzoek niet nodig. Toevoeging: het advies van onze arts was om, als de combitest dit had uitgewezen, voor de NIPT te gaan en daarna evt de vruchtwaterpunctie.
Bij zoonlief de combi test laten doen 6 jaar terug ( was t nog gratis) en kans 1 op 2200 op trisomie 21. Met dat idee in ons hoofd nu hem ook laten doen en ineens kans 1 op 152 op trisomie 21!! Het hoeft dus niet hetzelfde te zijn.
Ik lees dus net op een ander forum over een stel waarbij de NIPT ernaast zat. Bij hun bleek uit de vwp toch down, nadat de NIPT goed was geweest. Ik weet eig niet precies waarom ze toch een vwp hebben laten doen.. Ik dacht vanwege een zichtbare afwijking. Maar jeetje he...
Ik heb het laten doen terwijl ik geen risicogroep ben. We wouden het gewoon allebei weten wat het risico was. Gelukkig zaten we allebei op 1 lijn met wat als de uitslag niet zo positief was geweest. Ben 28 jaar en had een kans van 1 op 5000 op een afwijking ofzo
Dat kan idd. Bv bij mozaïek downsyndroom kan het voorkomen dat de nipt dit niet oppikt (zeldzaam maar toch). Dit komt omdat de trisomie in deze variant niet in al het foetaal DNA aanwezig is. Hetzelfde kan zijn bij trisomie 13 en 18. Als het goed is word je hier ook over geïnformeerd voordat de nipt wordt afgenomen. Helaas is niets in het leven 100%...
Ik begrijp je twijfel heel goed (sinds een paar dagen) Zelf ben ik bijna 30, heb 2,5 jaar geleden een gezonde dochter op de wereld gezet en toen geen combinatietest gedaan. Nu ben ik 11,5 week zwanger en zou geen combinatietest doen hadden we besloten. Afgelopen maandag ging ik op termijn echo en mijn darmen lagen voor het kindje waardoor ze het schedeltje niet goed kon zien. Voor gewoon de check doorverwezen naar een echobureau. Schedeltje zag er goed uit maar het vocht in het nekje viel haar wel meteen op. Ze meette de nekplooi en die is verdikt. Pfff wat een rollercoaster van gedachten gaan er door me heen. Morgen naar het VU voor een vlokkentest. Ik heb deze keer ook echt getwijfeld over de combinatietest. Ze zeggen bij twijfel : altijd doen...... Met een risico inschatting weet je nog niets maar weet je een klein beetje hoe de kansen er door gaands voor staan. Succes met je besluit.
Ik heb gister toch besloten wel de combinatietest te doen. Ik zie het als een extra controle. Vandaag alvast bloed laten prikken en eind deze maand met 13 weken de nekplooimeting. Ik heb 5 gezonde kinderen en bij enkele van hen ook een nekplooimeting laten doen (was toen een pilot, kwam geen verhoogd risico uit). Ik probeer er niet teveel op gefocussed te zijn wat er allemaal mis kan zijn. Ik denk maar zo: het kindje krijgt niet ineens een afwijking omdat ik deze test laat doen. Als t zo is, dan is t nu ook al zo. Al hoop ik natuurlijk op een goede uitslag!